Paula III

• Topicstarter Topicstarter Dixie
  • Startdatum Startdatum
D

Dixie

Guest
Na op dit forum verschillende verhalen te lezen over de bijzondere schepen die in elkaar worden gezet, ben ik geinspireerd geraakt en heb besloten mijn Paula III te verfraaien. Deze paula heb ik nu enkele maanden in mijn bezit en sinds het begin ben ik van plan geweest mijn eigen ding ervan te maken. Gisteren ben ik begonnen met het verwijderen van de stickers en het opschuren van de romp en opbouw.

Nu staat hij er momenteel zo bij:

50111272.jpg

Mijn bedoeling is om er een politieboot van te maken, voorzien van brandspuit en werkende kraan. De eerste stap die ik ga maken is het veranderen van de kleur. Tweede stap: ik heb ook al ledjes en weestanden besteld en ga proberen de verlichting werkend te krijgen.

Wat mij brengt bij mijn eerste vraag, aangezien ik de boot niet zelf heb gebouwd weet ik niet precies hoe de opbouw in elkaar zit. Nu vraag ik mij af of de ramen zijn gemaakt door deze uit te snijden in een opgeplakte plakfolie (hier lijkt het op, alhoewel ik nergens een naad zie zitten), of dat deze worden afgeplakt en de rest van het doorzichtige plastic wordt gespoten. Hoe zou ik dit het mooiste in een frisse kleur kunnen krijgen? Afplakken en overspuiten/ of kan ik op e.o.a. manier de verf er helemaal af krijgen?

En heeft iemand toevallig het bouwplan van de paula III voor mij?

Laatst bewerkt door een moderator:
tamiya ts niet dekkend?

Vandaag heb ik geprobeerd de romp blauw te spuiten met een tamiya ts bus. Ik wil dit in meerdere lagen doen, maar na de eerste lak zie ik de witte plekken nog zitten. Betekend dit dat de TS lak niet dekkend is? zou ik eventueel een grondverf eroverheen moeten spuiten? en welke dekt dan het beste?

Ook zie je langs het randje dat de lijm die is gebruikt voor de bevestiging van de rand de verf ook niet pakt... hoe kun je dit oplossen?

37086947.jpg

Graag jullie tips!

Ik denk dat je het gewoon moet schuren, en dan er nog een keer overheen spuiten.
Grond verf is natuurlijk wel het beste volgens mij. Daarmee wordt het wel het mooiste.

hallo

grond verf of primer moet het eerst worden aan gebracht
daarom heet het ook primer of grond verf

als je dat nu over je blauwe laag verf die NIET hecht op de ondergrond gaat spuiten dan is het eigen lijk geld weg gooien

de enige oplossing is alles er terug afschuren en over nieuw beginnen

je kan de grond verf kopen in de ongeveer kleur van de lak die je gaat spuiten
VB

een licht grijze voor lichte kleuren
een beige voor iets donkere tinten
en een donker rode voor rode tinten
er is ook een donkere tint voor blauw

grond verf is een matte verf die speciale hechtings eigen schappen heeft om op verschillende soorten onder grond te hechten
je zit met ABS als romp
je lijm is normaal stabilit express
en dan heb je nog hout ,messing ,aluminium en nog andere soorten onderdelen bestaande uit verschillende materialen

daar hecht heus je blauwe lak verf voor geen meter op

dus primer busje halen

groetjes raf

Is die grondverf/primer ook van tamiya? Of kan ik beter een bus autolak primer halen? (tamiya lak dekt misschien minder?)

Het is niet zo zeer dat de verf niet pakt, want er zit oude verf onder (bewust niet helemaal kaal geschuurd, maar opgeschuurd). Het dek heb ik grijs gespoten, hier had ik geen problemen mee, maar dat was dus een enkel kleurige ondergrond, dus zag je geen kleurverschil.
Bij het blauw blijft de lak 'doorzichtig', waardoor je de kleurverschillen in de laag eronder blijft zien. Door op de blauwe lak een dekkende grondlaag te zetten, zou je hopelijk geen kleurverschillen meer zien... hoop ik..:D

Het hecht probleem zit op enkele plekken rond het opgelijmde randje, dit kan ik dan wegschuren voordat ik de primer erop spuit.

En is dat nou standaard bij modelbouw? dat je denkt "dat doe ik wel even" en vervolgens toch 101 problemen tegenkomt? :rolling:

hallo

ja dat is standaard en het gaat er niet op betren
als je een boot bouwt en die heeft 1 egale kleur of een scheiding op de waterlijn dan spuit ik steeds motop
wil je whaeteren dan moet je wel tamia of humbrol verf gebruiken

maar voor je politie paula zou ik de dichts bijzijnde blauwe motip verf gaan halen
kost je voor een grote bus 10 euro en wil je later als hij een krasje heft bijspuiten dan lukt dit zonder al te veel kleur verschil

groetjes raf

Ik schilder eigenlijk zowat alles met de kwast maar gebruik als primer die van Motip.
Ik ben er erg tvreden van.
Ook niet vergeten om je romp te ontvetten alvorens te spuiten!

Veel succes ermee ;)

Top, bedankt voor de tip, ik ga gewoon een bus blauwe motip halen. Dit zal toch niet reageren met de tamiya lakken die er nu op zitten?

hier even een plaatje dat ik snel in elkaar heb geplakt hoe ik de paula straks wil hebben:
politiepaula.jpg

Binnenkort meer...

Even een kleine update, de paula heeft inmiddels de blauwe kleur. Spuiten met bussen van motip werkte perfect! De navigatielichten werken al (moet ze nog wel netjes aansluiten). Volgende stap is bestickering, heb ik inmiddels besteld en zal morgen binnen zijn. Ik heb voor het nummer op het dak donkerblauwe letters besteld, ik las op internet dat dat hoorde bij hulpverleningsvoertuigen, echter hebben andere politieboten toch zwarte cijfers op het dak? :confused:

img0255k.jpg

Binnenkort even een potje zwarte matte verf halen voor de stootlijst (weet niet hoe dat heet in vakjargon) en heklichtarmatuur , ook wachten op het decalpapier voor de politiestriping. Hoe ik die in elkaar zet weet ik nog niet. tips of sjablonen zijn welkom!
De rode streep op de zijkant van het dak wordt ook een decal, of misschien een sticker, vind het rood van het eerdere plaatje niet mooi, maar zo wit is ook niet alles...

tot zover!

Mijn grote excuus voor mijn late reactie.

Je boot ziet er al mooi uit, ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Ik heb ook de paula 3 gebouwd (de furore)
Mocht het nog nodig zijn kan ik wel een bouwplan/ beschrijving regelen.
Laat maar weten.

Verder ik heb ook gebruik gemaakt van Led's. Ik weet niet of je het al gezien had maar mijn bouw beschrijving staat op
HTML:
http://vanmourikbv.nl/furore/
Verder ben ik nu bezig met een politie boot. ik kan je wel een voorbeeldje mailen..

Ik reageerde wat laat, maar ik sta open voor vragen..

Casper

p.s. ik zal nu sneller reageren

Back