Paulownia, het nieuwe? modelbouw hout.

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Harry van Melick, 24 sep 2020.

1. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    In de Duitse modelbouw bladen en op internet lees ik, sinds kort, steeds meer over het Paulownia hout.
    Vooral in de Duitse Antik-Flieger wereld wordt dit hout steeds meer gebruikt.
    Vooral voor het vervangen van hard-balsa en vuren lijsten schijnt dit hout ideaal te zijn.

Het leuke is dat het hier bij de bouwmarkt OBI te koop is.

Hier een artikel uit het DMFV blad 'Modell flieger'.

Bijgevoegde bestanden:

janhein en jve vinden dit leuk.
  2. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
  3. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Heb me vandaag een beetje ingelezen voor wat het Paulownia hout betreft.

Het wordt ook wel het aluminium onder de houtsoorten genoemd. (Surfplanken, Tiny House e.z.v.)
    Wat ik zo vreemd vind is dat het nu pas door de vliegtuig modelbouwer is ontdekt.
    In de VV 'wereld' is het ook in opkomst.

4. Sebastiaan3Z9

Sebastiaan3Z9 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2014
    Niet heel geschikt voor de modelbouw, ik heb het heel kort gebruikt maar teveel lijmvlakken en geen mooi egaal geschilde platen van te maken.
    Het is in gewicht te vergelijken met heel zwaar balsa (dicht en stijve variant dus) maar is dan minder sterk en niet zo gelijkmatig.
    In surfboarden en dergelijke maakt het niet uit of alles egaal qua structuur is of niet, daar is het echt een vulmiddel met drijfvermogen.
    Zou graag zien dat ze dit in de windmolens proppen in plaats van 'ons' balsa, dan is de schaarste gelijk een stuk minder.
    Als vervanging voor vuren liggers zou ik niet aandurven, voor vulmiddel om composiet liggers te maken is het dan wel weer geschikt, daar is het in de VV ook voor bedoeld heb ik wel eens gehoord.

Deel Deze Pagina