PAW 2.5cc (nu met video in post #13)

Ik ben op zoek naar 1 of 2 PAW 2.5cc dieseltjes. Ik wil mijn LB-trainers terug de lucht in krijgen na 35 jaar, maar mijn vader heeft enkele jaren geleden alle motoren weggegeven... Heeft er iemand nog iets liggen?

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel enkele Fora Juniors beschikbaar, moderne sportdiesels uit het voormalig oostblok. Als je daarin geïnteresseerd bent kun je me een PM sturen. Als je het liever bij PAW houdt kun je overwegen ze rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen (Progress Aero Works - Precision Engineering - Home of Eifflaender's PAW diesel engines). Daar kun je ook reserve onderdelen krijgen en ze indien nodig laten repareren of reviseren. Er zijn nogal wat mensen die flink afgeven op PAW's, maar ik heb er geen slechtere ervaringen mee dan met veel andere merken en gezien de lage prijs en de geringe omvang van het bedrijf vind ik ze de moeite van de steun waard. Ik adviseer je overigens wel een paar tientjes meer uit te trekken en de versie met dubbele kogellagers te nemen. Die is (als het goed is) duurzamer en start gemakkelijker.
Een andere mogelijkheid is om ze aan te schaffen via Parra op de Canarische Eilanden (werkelijk!: Club Tamaran -  CL items). Hij heeft niet alleen aan de Fora verwante motoren, maar ook Enya diesels.

Eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in de PAW's omdat ze soepel draaien en niet te veel moeite hebben om een iets grotere prop rond te slingeren. Ze zijn , als mijn geheugen me niet in de steek laat tenminste, ook zeer robuust en betrouwbaar. Ik heb er in elk geval lang geleden heel veel plezier aan beleefd. Ik vond ze eenvoudig te starten en af te stellen. We hadden er vroeger een hele reeks van, allemaal double BB. Alhoewel ik graag een bijdrage aan het voortbestaan van de Eifflaenders wil leveren vind ik nieuwprijs toch wel een beetje tegenvallen... Ik had gehoopt dat er iemand er nog ergens eentje had liggen en die zou willen wegdoen. Als alternatief kan ik ook een MAP5 of MK17 inzetten, maar dan moet ik in de neus van die trainertjes beginnen te zagen en te boren. Ik heb interesse in de fora juniors maar niet voor mijn trainertjes...

Dy79105.jpg

Db84614.jpg

De prijslijsten van de motoren van Alberto Parra heb ik ook al bestudeerd...

en waarom dieseltjes dan(zoek ook nog altijd een 0.25 voor mijn flitestreak) zaterdag wel al eens getoond aan de gepensioneerden:p)

en waarom dieseltjes dan(zoek ook nog altijd een 0.25 voor mijn flitestreak) zaterdag wel al eens getoond aan de gepensioneerden:p)

Hallo eclipse86, ik begrijp je vraag niet echt... of was het geen vraag?:confused:
Wou je vragen waarom ik net op zoek ben naar dieseltjes? Wel, ik heb allerhande diesels, van 0.06cc tot 8cc, maar de reden waarom ik op zoek ben naar een goede 2.5cc PAW is louter jeugdsentiment. Ik heb nog enkele van mijn lb-trainertjes waar ik 40 jaar geleden mee met lb ben begonnen en die wil ik terug de lucht in krijgen. PAW's zijn niet de beste motoren, verre ven, maar ze horen gewoon op mijn trainertje....
En waarom diesel? Puur uit masochisme vrees ik. Dieselvliegen stinkt harder, is moeilijker te starten en is een heel stuk duurder dan electro of methanol... Maar het is 200 maal plezanter!

haha,

ja dat was de vraag... waarom ga je voor diesel?nu weet ik het.

omdat ik idd de 2 tegenkom diesel/methanol. maar als ik het zo begrijp denk ik dat ik best op zoek ga naar een 0.25 methanollerke. diesel is ook luider heb ik van horen zeggen...

Bedankt voor de uitleg:p

haha,

ja dat was de vraag... waarom ga je voor diesel?nu weet ik het.

omdat ik idd de 2 tegenkom diesel/methanol. maar als ik het zo begrijp denk ik dat ik best op zoek ga naar een 0.25 methanollerke. diesel is ook luider heb ik van horen zeggen...

Bedankt voor de uitleg:p

Niet alles geloven wat men zegt... Diesels klinken meestal niet zo scherp als een 2-takt methanolmotor.

En waarom diesel? Puur uit masochisme vrees ik. Dieselvliegen stinkt harder, is moeilijker te starten en is een heel stuk duurder dan electro of methanol... Maar het is 200 maal plezanter!

Kijk.... dat zijn de echten! Hulde, er is nog hoop voor de toekomst.... ;)

Groet, Bert

Zul jij dan misschien de eerste dieselheli vliegen? ;)

Nee hoor.... die vliegt allang....
Zag iets van anderhalf jaar terug al een joeptjoepje van iemand met een raptor 30 met een OS en Davis Diesel Conversion kit erop.... liep niet geweldig, maar vloog wel en voldoende power. Kan het videootje zo snel effe niet vinden....

Groet, Bert

Ik ben gisteren toch maar eens in de doos met "diesellijkjes" beginnen te zoeken en heb van 3 versleten of defecte 2.5cc PAW's de meest bruikbare onderdelen bij elkaar gelegd. En wonder boven wonder had ik na een half uurtje zoeken en meten 1 volledige motor. Alle onderdelen ontgomd en gisteren nog snel de teststand buitengezet en om 19:30h kwam de buurman geïnteresseerd kijken wat er zo aan het krijsen was. Het motortje loopt zeer goed en start zowel koud als warm vlotjes. Ik heb het motortje de eerste 10 runs eerst een half minuutje extra vet laten lopen en dan stilgelegd. Niet door de brandstof af te knijpen maar door de compressie te verlagen. Op die manier krijgt de motor tot de laatste plof toch nog smering. Daarna de runs langer gemaakt en als laatste de motor een 10-tal minuten voluit laten lopen. Ik heb er ongeveer 3/4 liter brandstof doorgesjeesd. Ik ben in elk geval zeer tevreden.

Vanavond nog maar een beetje met dieseltjes aan het klooien geweest. Eerst een Irvine 40 (origineel en fonkelnieuw) op de testbank gemonteerd. Buiten een paar "oprispingen" en een run van 15 seconden was er weinig leven in te krijgen. Het ligt waarschijnlijk aan mijn dieselmengsel. Ik heb er nogal veel ricinusolie in om de motoren goed vettig in te laten lopen en dus goed gekoeld te smeren. Bij het reinigen van de motor zag ik dat het "blokkeerschroefje" dat de compressieschroef op zijn plaats moet houden er niet meer in zat. Hier zag ik dat hij dus compressie verloor. Morgen dus op zoek naar zulk een schroefje. Ik hoop dat dit een metrische maat is, maar ik vrees er voor...
Dan nog even een webra 2.5 R laten lopen. Deze liep onmiddellijk maar na een 5 tal minutjes lopen zag ik het bovenste boutje van het krukashuis lostrillen. Jammer maar nog voordat ik hem kon stilleggen is het boutje er uitgetrild en dus verloren in het gras. Dus dat worden zoeken naar nog een ander boutje.
Dan maar de PAW nog eens op de teststand. Ik had totaal niets gewijzigd aan de instellingen nadat ik hem gisteren aan het lopen had gekegen. Eerst een beetje primen en toen startte hij bij de eerste mep. Hieronder een kort filmpje van het lopen van de PAW.

Laatst bewerkt door een moderator:
De wind is aan het draaien, dus je zou het in Zutendaal nu ook moeten kunnen ruiken......:rolling:

De wind is aan het draaien, dus je zou het in Zutendaal nu ook moeten kunnen ruiken......:rolling:

Als ik de kelderdeur nu open zet kan Bruno het ook ruiken denk ik. Zelfs mijn kleren die ik draag om met de diesels te klooien moet ik in de kelder bewaren. :rolleyes:
Ik ben precies de enige hier in huis die deze geur kan appreciëren.
Gisteren een fonkelnieuwe Mills. 75 laten lopen en vanavond een MAP5 (MARS) 2.5cc. Beiden lopen bijzonder vlot, alleen heeft de MARS net iets meer ether nodig om vlot (maximaal 3 meppen) te starten. De Mills knettert en pruttelt zoals het hoort. Al bij al ben ik blij dat ik het nog niet verleerd ben. Nu het vliegen nog... dat is andere koek vrees ik...

Al bij al ben ik blij dat ik het nog niet verleerd ben. Nu het vliegen nog... dat is andere koek vrees ik...

Dat valt wel mee, het is net als fietsen, dat verleer je ook niet zomaar. Je zult de eerste paar vluchtjes misschien nog wat duizelig worden, dus misschien moet je de eerste vlucht even met een halve tank gaan vliegen (oppassen dat de motor dan niet afslaat voor het model de lucht in is), en je moet natuurlijk de eerste vluchten wat oppassen met wilde figuren te gaan vliegen. Eerst alleen wat hoger en wat lager vliegen, dan voorzichtig een wingover, een looping, een krakeling, dan een halve looping met een rondje rugvlucht en daarna zul je je gang weer kunnen gaan. overigens is het ook verstandig dit met een model dat lange tijd niet gevlogen heeft even voorzichtig op te bouwen natuurlijk.

Misschien is deze foto 20-06-013 mislukt met het verzenden? Groeten Sjef.

full
[QUOTE=classicracer;

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo fanaat. Dat is inderdaad dezelfde nova motor. Ik heb ondertussen ook je PM gelezen. Ik zal je binnenkort beantwoorden.

Met vriendelijke groet!

Jo

Hallo fanaat. Dat is inderdaad dezelfde nova motor. Ik heb ondertussen ook je PM gelezen. Ik zal je binnenkort beantwoorden.

Met vriendelijke groet!

Jo
Hoy classicracer Jo.
Dat je dieseltjes het nog zo goed draaien ,geweldig! Zelf had ik met mijn zelfbouw-nova grote problemen, dat had ik al gemeld, maar mijn zoon heeft later heel wat dieselmotortjes versleten o.a.met vrijevlucht modellen en het lijnvliegen,alleen waren dat wel gekochte dieselmotoren COX etc. maar is later ook maar verder gegaan met gloeiplug-motoren. Schijnbaar was indertijd met mijn zelfbouw NOVA het gebruikte materiaal niet het juiste en niet te vergeten: de passingen hahahaha !
Met de vriendelijke groeten van Fanaat Sjef.

Back