Omdat ik dit zo een geweldige kist vind en je met de vorm zowat alle kanten op kan , ga ik deze bouwen om een model piloot die met veel geduld en doorzetting me heeft leren vliegen te bedanken. Hopelijk gaan we er volgende jaren plezier aan beleven als mijn vlieg ervaring zo ver gevorderd is dat we kunnen gaan slepen. Een eerste indruk in 3D
Met de bovenfrees de 2 zijflanken samen en de spanten uit 4 mm 5 lagen multiplex uitgefreesd. 8 winkelhaken in multiplex gemaakt , deze worden op de vlakke tafel geschroefd om alles uit te lijnen en vast te houden tijdens het lijmen met epoxy. Na wat na bewerken met een schuurtolletje ziet dat er zo uit.
Bodem dicht en servo's ingebouwd. De buitenste buis word voor achter en midden vastgezet. In de binnenste buis is de draadstang M2 met de Qwicklink gelijmd .
Dat zie je goed Gert-Jan, werk al 7 j. met delftship, heb er ook mijn laatste schip een loods kotter 1900 mee getekend en gebouwd, bij zeilen staat er een bouwbeschrijving. http://www.modelbouwforum.nl/threads/19de-eeuwse-loodskotter-diana-schaal-1-10.165673/ Ik teken bijna alle dagen met delftship op het ogenblik een doorsnede van een 17 eeuw 3 master . Zal je een link sturen naar een forum waar ik de printscr heb gepost
Stabilo en vaste stuk richting. Scharnier stabilo is nylon doek midden het vaste en beweegbare deel gelijmd. Geraamte is uit lagen 2 mm balsa opgebouwd 8 mm totaal en dan ingedekt met 1.5 mm balsa. Heel het roer is afneembaar 2 draadstangen M 2.5 zijn in vaste deel richting gelijmd en lopen door 2 alu buisjes door de romp en worden onderaan met 2 moertjes vastgezet. ESC ingebouwd , motor is een extreem torqe 500 KV , prop 15 X 8 geeft bij 6 S 920 W bij 46 A, regelaar 80 A Het onderstel dat te zwak was voor mijn piper van 4 KG is versterkt en past hier
Romp klaar voor bekleding, 4 de raamtje gelijmd, recup verpakking voorzijde nog. De raamstijlen ga ik aan de buitenzijde op de raamtjes met cover plakken
Was ik toch bijna de sleepkoppeling vergeten. Trekstang 1.5 mm in messing buisje van 3 mm , test met 9 gr servo werkt goed ook met 5 kg trekkracht op lijn staat Instrumenten paneel passend afgedrukt en een pilootstoel mag ook niet ontbreken Tot volgend jaar prettig feesten
Leuk project! Waarom de stang voor de sleepkoppeling niet in het binnenste gaatje? Dan heb je 2x zo veel kracht beschikbaar en de travel is waarschijnlijk ook dan al genoeg. Die extra kracht komt de betrouwbaarheid ten goede.
Travel minimum, kracht max. is ondertussen gebeurt Bouwplank gevlakt en uitgericht met waterpas en stalen lat en bedekt met nieuwe plaat 8 mm MDF Start van de vleugel 2 X 750 X 300 X 38 mm Ribben : 3 X 3 mm populier triplex en 11 X 2 mm balsa . 2 hoofdliggers hardhout 750 X 12 X 4 mm Neus lijst balsa 750 X 12 X 8 Achter lijst balsa 750 X 12 X 4 Klappen lijst bals 750 X 8 X 8 Voor iedere vleugel , samen 210 gr De populier triplex ribben zijn (wortel) 1 , rib 3 en rib 8 , deze laatste ga ik de vleugel stutten aan bevestigen. Rechter vleugel droog in elkaar gezet. De gleufjes voor de ribben heb ik gelijk voor alle liggers gemaakt, haakse en diepte mal , met metaal zaagblad en sleutelvijltje. Zo ben ik zeker dat beide vleugels even lang zijn.
Even een vraagje: Hoe word de vleugel verbinder berekend? Is 6 G genoeg voor het hier gebouwde toestel? vleugel word gesteund door een dubbele stut. Ik dacht aan een spruce gelamineerde ligger van 12 mm breed en 16 mm hoog. De romp is 110 mm breed , verbinder steekt 120 mm in iedere vleugel. Gewicht romp 2200 gr.
Test vleugel verbinder 350 X 12 X 17 mm Doorbuiging bij 12 X 2 kg trekkracht 4 mm 15 x 2 5.5 mm zonder kraken of blijvende vervorming.
De ribben ( 3 mm populier triplex) en romp met een mal, op maat gemaakt voor de vleugel verbinder. Eerste webbings (3 mm populier ) op de onderligger gelijmd en gepast op de romp. De 2, 4 mm gaatjes in de wortelrib dienen voor het uitlijnen en zijn samen geboord met de zijflanken van de romp onder de kolom boormachine De passing in spant 1 en 3 hebben een hoogte verschil van 8 mm, afstand 103 mm 8/103 = 0.078 = 4.5 °
Rechter vleugel onderzijde ingedekt. Servo ingebouwd. Bevestiging van de vleugel stutten messing strippen 0.5 mm 6 X 40 en 8 X 60 mm . Messing strippen zijn op 3 en 5 mm multiplex geklonken en met constructielijm tegen de webbing en tegen de servo steun gelijmd
Vleugels passen. 2 triplex lippen gelijmd die in de zijflank van de romp moeten passen en langs onder met 2 schroefjes de vleugels moeten beletten naar buiten te schuiven. Vrij stevig uitgevoerd omdat de vleugel stutten de vleugels naar buiten duwen tijdens het vliegen. De stutten werken tijdens het vliegen dus op druk, bij het landen op trek.
Openingen in de romp gemaakt en alles gemonteerd. De gaten in bodem en vleugel lippen worden samen geboord als de vleugels af zijn. Tussen bodem en vleugel lippen komt een multiplex vulstuk dwars over de bodem die beide lippen verbind.
Vleugel stutten balsa 16 X 8 geprofileerd. Messing plaatjes ga ik met epoxy en carbon vezels bevestigen. De stijfheid van de stutten dat is nog een vraagteken, trek zal wel lukken maar knik ?, Bevestigingen , aan de romp messing 10 X 0.8 mm met 2 schroeven M3 op 2 X multiplex 4 mm. Kop van de stutten messing 8 X 0.6 mm, met schroef M3 ( demonteerbaar ) ,aan de vleugel messing 5 X 0.6 messing en 3 X 0.6 messing met schroef M2 Kan plat op de vleugel na losmaken van de romp voor transport.
Goed bezig! De vleugelverbinder is volgens mij sterk genoeg. Dus zullen de stutten niet knikken. Veel plezier met bouwen! Johannes
Bij het origineel worden struts gebruikt om te voorkomen dat de vleugel omhoog draait langs de romp. De vleugel is daar waarschijnlijk scharnierend bij de romp opgehangen. De struts hebben daar echt een structurele functie. Bij deze modelconstructie voorkomt de vleugelverbinder dat de vleugels omhoog kunnen komen, is een heel ander principe. De struts hebben bij het model structureel geen functie (het zijn slechts schaaldetails), dus ook de belasting is minimaal. Ik verwacht net als Johannes dat je niet bang hoeft te zijn voor knikkende struts.