Pb batterij opladen met Voltcraft uct100-6

• Topicstarter Topicstarter danvari
  • Startdatum Startdatum
D

danvari

Guest
Beste forumleden,

ik heb een nieuw batterij gekocht (Yuasa ytx7l-bs). Deze zou namelijk voor mijn quad (moto ;) ) gaan dienen. Na het aanvullen van de electrolyte moet ik deze opladen uiteraard. Mijn vraag is of dit mogelijk is met een uct100-6 Voltcraft. Ik heb enkel ervaring met het opladen van lipo's. Of moet ik hier een druppel oplader voor kopen?

Op de batterij staat "..charge at 12v with current and time as stated below: STD:0.6Ax5 ~ 10h or quick: 3.0Ax1.0h.

Ik zou denken dat dit mogelijk is maar durf niet goed en wil eerst zeker zijn alvorens ik dit ga proberen.

Verder staat er nog: 6.3Ah(20HR) /100A(CCA). 12V 6Ah (10HR).

Geef ik op de voltcraft gewoon dan 0.6A en 12.0V(6p) in en laat deze 10uur draaien?

Klinkt misschien een stomme vraag maar zou zonde zijn om nog een extra lader te kopen als het met deze ook zou gaan :)

Wat zegt de handleiding van de lader over laden van verschillende soorten accu's?
Hij kan lood-accu's lading aan maar hier staat geen handleiding bij
www.conrad.nl/ce/nl/product/200106/VOLTCRAFT-200106-100-250-V-Laadapparaat-UCT-100-6-voor-NiCd-NiMH-Loodzuur-Loodgel-Loodvlies-Li-ion-Li-poly-Li

Twee forumtipjes in het cader van contacten (draaibank??), cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
De gebruiksaanwijzing vindt je HIER. Hoe je de lader moet instellen voor het laden van een loodaccu staat op pagina 129 en 130. Deze lader staat een maximale laadstroom van 0,4C toe. In dit geval dus maximaal 2,4A.
Als de accu helemaal leeg zou zijn zou het laden met deze stroom ongeveer 75 minuten kunnen duren, misschien iets langer. Bij meer "normaal gebruik" zal je de accu niet verder ontladen dan 80%. Als je dan gaat laden zal het rond een uurtje duren om de accu weer netjes vol te krijgen.
Pas wel op dat het iets langer kan duren, dat hangt heel sterk af van de laadkarakteristieken van de accu en wordt dus bepaald door de fabrikant! Als de lader goed is ingesteld en de maximale celspanning niet hoger is dan 2,38V zal de accu niet snel overladen worden als je hem wat langer, een paar uur, op de lader aangesloten laat. Doe dat echter niet te lang, geen dag of dagen. Dan kan de accu wel beschadigen.
Als je nog meer over loodaccu's en het laden ervan wilt weten kan je DIT verhaal van mij eens doorlezen.
Succes.

De gebruiksaanwijzing vindt je HIER. Hoe je de lader moet instellen voor het laden van een loodaccu staat op pagina 129 en 130. Deze lader staat een maximale laadstroom van 0,4C toe. In dit geval dus maximaal 2,4A.
Als de accu helemaal leeg zou zijn zou het laden met deze stroom ongeveer 75 minuten kunnen duren, misschien iets langer. Bij meer "normaal gebruik" zal je de accu niet verder ontladen dan 80%. Als je dan gaat laden zal het rond een uurtje duren om de accu weer netjes vol te krijgen.
Pas wel op dat het iets langer kan duren, dat hangt heel sterk af van de laadkarakteristieken van de accu en wordt dus bepaald door de fabrikant! Als de lader goed is ingesteld en de maximale celspanning niet hoger is dan 2,38V zal de accu niet snel overladen worden als je hem wat langer, een paar uur, op de lader aangesloten laat. Doe dat echter niet te lang, geen dag of dagen. Dan kan de accu wel beschadigen.
Als je nog meer over loodaccu's en het laden ervan wilt weten kan je DIT verhaal van mij eens doorlezen.
Succes.

Hartelijk bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp is het inderdaad niet moeilijker dan de batterijspanning in te stellen op 12.0V (6p) en de laadstroom naar keuze. Uiteraard hoe hoger de laadstroom des te sneller het klaar is met laden. Dus zoals op de batterij staat 0.6Ax5 ~ 10h zal het zo'n 10uur gaan duren. De batterij is nieuw dus volledig leeg. En het max. vd lader, 2.4A, zal het zo'n 75min duren zeg je?

Maakt het voor loodaccu's dan niet uit of het nu snel of traag opgeladen wordt?
Ik neem ook aan dat deze automatisch stopt als hij meet dat de batterijspanning hoger is dan 2v per cel? Of iets meer.

De gebruiksaanwijzing vindt je hier:
www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/200106-an-01-ml-CHARGE_TERMINAL_UCT100_6_de_en_fr_nl.pdf.
Hoe je de lader moet instellen voor het laden van een loodaccu staat op pagina 129 en 130. ...
Hoe heb je de handleiding gevonden Ernst? Hij staat niet op de pagina van die lader en in download center, gezocht op uct100-6, kon ik 'm ook niet vinden.

edit: een extra streepje erbij helpt, zoeken op uct-100-6.

..... En het max. vd lader, 2.4A, zal het zo'n 75min duren zeg je?

Maakt het voor loodaccu's dan niet uit of het nu snel of traag opgeladen wordt?
Ik neem ook aan dat deze automatisch stopt als hij meet dat de batterijspanning hoger is dan 2v per cel? Of iets meer.

Op de accu staat hoe hij geladen kan worden. De fabrikant geeft zelf op dat je hem met 3A mag laden. Het laden zou dan ergens tussen de 2,5 en 3 uur gaan duren.
Ik heb wel een foutje gemaakt in mijn eerste reachtie. :oops: Ik was uitgegaan van een 3Ah accu en het is 6Ah accu. De tijden kloppen dus niet. Die 75 minuten die ik opgeef zal ongeveer 2,5 uur moeten zijn. Je moet dus overal ongeveer een uur bij optellen!

Als je een lader hebt die loodaccu's kan laden zal die inderdaad stoppen met laden als de maximale spanning is bereikt. Lees het stukje dat ik heb aangegeven eens door daarin kan je lezen hoe dat werkt.

Back