pbq accu lader

weet iemand een lader voor het merk pbq accu's te vinden ik heb nu twee accu's en ik heb een lader nodig
dit zijn ze en het zijn loodaccu's
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk ook eens bij de modelbouw FAQ!
Je vindt daar DIT artikel van mij met een bijna complete uitleg over hoe om te gaan met loodaccu's.
Succes.

lood accu laden

Ha die Ernst, jouw verhaal is inderdaad heel compleet, gedetaileerd en uitgebreid. Volgens mij is het antwoord voor Raymond veel eenvoudiger en vooral korter :-D. Ik sluit me helemaal aan bij bricks, de meest eenvoudige acculader van de Gamma of andere dhz.

.... Ik sluit me helemaal aan bij bricks, de meest eenvoudige acculader van de Gamma of andere dhz.

Helaas kan dat wel eens verkeerd uitpakken. Kijk eens goed naar de specificaties die op de accu zelf staan!
full

Let dan speciaal op de onderste regel. Daar staat "Initial current: 0,92A". Dat betekend dat de MAXIMALE laadstroom van deze accu(s) niet meer dan 0,92A mag zijn.
Met een eenvoudige acculader van de Gamma of zo zal je hoogstwaarschijnlijk die stroom niet kunnen instellen. Die laders zijn bedoeld om auto accu's en dergelijk te laden. Laadstromen van 2A of zelfs 5A zijn daarbij gewoon. Je zal de accu daar dus vrij makkelijk mee kunnen slopen en dat is zonde.

Ik verwees naar het artikel omdat daarin duidelijk wordt gemaakt hoe je een dergelijke accu moet laden. Je moet dus goed kijken wat er kan en mag en niet zomaar een lader nemen en gaan laden. Behalve dat je de accu er makkelijk mee sloopt kan het ook gevaarlijk zijn. De accu kan openscheuren en zelfs ontploffen. Het zuur, ook al is het in gell vorm, wil je nergens over of in krijgen dat kan ik je wel verzekeren.
In dit geval dus op zoek naar een (eenvoudige) lader waarbij die maximale stroom niet groter is dan 1A (ok 0,92A) of waarvan de stroom instelbaar is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat had ik inderdaad niet gelezen :(. Hoewel ik verwacht dat het wel meevalt met de stroom die optreed heeft Ernst gelijk. Raymond zou als alternatief een gewone acculader kunnen lenen en meten hoe groot de stroom werkelijk is tijdens het laden. Anders inderdaad "op zoek naar een (eenvoudige) lader waarbij die maximale stroom niet groter is dan 1A (ok 0,92A) of waarvan de stroom instelbaar is". Groeten Arie

Nee, dit is geen lader voor een loodaccu. Het is een lader die aansluit op 12Volt om NiCd- & NiMH-Accus te laden.
Je moet toch maar even de moeite nemen de uitleg van Ernst te lezen. Om een loodaccu te laden heb je een spanning nodig van 13,8 volt.
Voor een budget lader zou je deze van conrad kunnen nemen: Conrad Electronic - System Information maar er zijn tig alternatieven, vast ook wel gebruikt te koop.
Zoals I Xyzyx I schrijft volstaat een lipolader ook, ingesteld op 3 cellen.
Groeten Arie

Back