PC 21 VAN esm(update 25 november)

Zoals velen weten is mijn PC 9 van Black Horse overleden.
Gister een nieuwe PC 21 van ESM bij Big Planes gekocht.
Bekende ARF maar nog geen goed bouwverslag in t nederlands.
Dus komende tijd kun je het hier volgen.

fotooeu.jpg


92259884.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even bij het begin beginnen.
Zo kwam de pc 21 uit de auto.
Ook nog een ander doosje serbij een funjet besteld bij lindinger.
Heb ik toch iets te vliegen komende tijd

sdc12435.jpg
 
Alles netjes ingepakt en vastgeplakt in de doos.

sdc12444c.jpg


Ik heb alles uitgepakt en gecontroleerd op schade.
Alleen de canopy zitten een paar deukjes in maar is niet wat erg opvalt.

Ik ga eerst de romp uitpakken om de cockpit eraf te halen zodat ik makkelijk de accu's kan plaatsen.

sdc12446s.jpg


Met mesje dus voorzichtig het zwarte gedeelt eraf gehaald wat vrij makkelijk gaat.

sdc12447e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok het begint eigelijk pas nog lang weg te gaan.
De canopy dus eraf en zo heb je een prima toegang straks .

sdc12448p.jpg


Nu bezig met het maken van een losse cockpit die je makkelijk kan verwijderen

sdc12449c.jpg



sdc12455n.jpg


sdc12451p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja vandaag even met de funjet gevlogen en ik had de romp even mee.
Ik heb het landingsgestel van eurokit ook even gepast en past toch niet helemaal.:)
Deze kist is toch groter.:p

Verder bezig geweest met de romp.
Eerst wat dwarslatjes erin.

sdc12460.jpg


Plankje in de opening geplaatst waar de accu's in komen.

sdc12462r.jpg




Verder met de cockpit.Ik heb 2 gaten gezaagd waar het zwarte gedeelte in gaat.
Daarna 2 latjes in de lengte geplaatst waar de plastic kap op wordt geschroefd.

sdc12456.jpg


Even wat bijgeverfd. en de seat wat realistischer door 2 stangetjes erop te plakken en klaar is kees.

sdc12465t.jpg


De seat wat realistischer door 2 stangetjes erop te plakken en klaar is kees.
Piloten erin geplaatst deze zijn nu van piepschuim alleen hoofd en handen zijn van de originele body afgehaald.
Dit bespaart allemaal gewicht.
Verder heb ik langs het latje ad zijkant nog een tochtstrip geplakt .Zo sluit de plastic kap beter aan op het cockpitgedeelte

sdc12467s.jpg


En dit is het resultaat :

sdc12471o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo weer even wat verder gekomen.
Me bezig gehouden met de vleugels en flaps en aileron bevestigen.
Bij de kit zit standaard geen goede vleugelbevestigingen,jeweetwel van dat papierachtig spul wat op den duur loslaat.
Dus heb ik alles bevestigd met deze:

sdc12499k.jpg


Altijd een lastig karweitje en plakkerig en proberen niet teveel 2 comp lijm tussen scharnieren te krijgen.
Dus wordt het altijd met een mesje na het opdrogen de restjes tussen de scharniertjes krabben.
Daarna even met alcohol nadeppen en heel klein druppeltje olie ertussen en het scharniert weer lekker.

sdc12474a.jpg


Nu met de servo's bezig voor de de aileron's.Weer plakken van de houtblokjes die de servo's inklemmen.

sdc12479.jpg
 
Laatst bewerkt:
De staart :

Rudder besturing is van binnenuit.Betekend dus dat je nog niet de rudder moet vastplakken zoals ik al deed.
En dus weer los heb moeten halen.
Er moet namelijk nog een pin door de achterkant naar boven en "dwars:"in het rudder.
Dat stangetje moet je ook weer vastzetten met een houtplankje.
Zie tekening:
sdc12497.jpg


En zo is het resultaat
sdc12490ci.jpg


sdc12494y.jpg


Verder heb ik besloten het hoogteroer niet zoals onder beschreven te doen.
Lijkt me toch op den duur wat problemen gaat opleveren en om weer een kist verliezen zoals mijn PC9 door kapot hoogteroer wil ik absoluut niet meer meemaken.

sdc12496y.jpg


Ik ga 2 servo's plaatsen achterin voor het hoogteroer en direct verbinden dmv 2 control horn's op het hoogteroer.

sdc12500.jpg

Ik zal een klein plankje maken waar ik alvast die 2 openingen maak voor die servo's .Dat plankje inplakken en zo weer gebruiken om daaronder de rest vrij te maken voor de servo's.
Zo gezegd zo gedaan:


sdc12492.jpg



Dat bekend dus wel dat ik aan de zijkant zowel links als rechts een gaatje moet maken waar de servohevel door heen kan.

sdc12491z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi, ik heb je vorig draadje van de overleden pc9 gevolgd, en ga dat bij deze ook weer doen.
Waar ik benieuwd naar ben is het verschil tussen deze twee vliegtuigen van een ander merk, qua afwerking, gewicht, constructie, en vliegeigenschappen.
Dat laatste zal nog wel even duren.
Succes met de bouw, en dat deze net zo mooi mag worden als de vorige, en nu wel met een langere levens verwachting!

Mvg Pascal.
 
Mooi, ik heb je vorig draadje van de overleden pc9 gevolgd, en ga dat bij deze ook weer doen.
Waar ik benieuwd naar ben is het verschil tussen deze twee vliegtuigen van een ander merk, qua afwerking, gewicht, constructie, en vliegeigenschappen.
Dat laatste zal nog wel even duren.
Succes met de bouw, en dat deze net zo mooi mag worden als de vorige, en nu wel met een langere levens verwachting!

Mvg Pascal.

Verschil is toch dat de PC 21 van betere kwaliteit is.
Kunstof romp en erg mooi afgewerkt.
Maar hij is daarom ook zwaarder.
Vleugel oppervlak is wel weer groter.
Leuk dat je verslag volgt.

Wing span (spanwijdte) 1800 mm
Length 2070 mm

Flying weight 6.9 kg
Wing area 55.8 dm2 / 6.0 sq.ft
Wing loading 123.7 gr/dm2 / 40.6 oz/sq.ft
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo,n kunstof romp, maar wel iets zwaarder totaal gewicht denk je ?!
Dat wordt weer met flaps uit landen, maar dat ben je ondertussen wel gewend :)

Deze PC21 is denk wel het maximum wat er op ons veld kan landen. Groter kan wel maar beslist niet met hogere landingssnelheid. Ik ga zeker m,n flaps moeten gebruiken met de Hellcat straks.
 
Mooi zo,n kunstof romp, maar wel iets zwaarder totaal gewicht denk je ?!
Dat wordt weer met flaps uit landen, maar dat ben je ondertussen wel gewend :)

Deze PC21 is denk wel het maximum wat er op ons veld kan landen. Groter kan wel maar beslist niet met hogere landingssnelheid. Ik ga zeker m,n flaps moeten gebruiken met de Hellcat straks.

Ja bij landen bij windstilte zal het precies gaan.
Als er wind staat wordt het al weer makkelijker:D
Als ie maar niet teveel Zuid West staat in Hieslum
 
mooi mooi, ik zie een nieuwe kist…..
de verzekering is blijkbaar snel tussengekomen:D:D??

nu maar de piloten goed inlichten hoe alles werkt he:p!

ja de esm, ik denk dat dit van behoorlijk goede kwaliteit gemaakt zijn…..!

ik volg dit draadje wel even:rolleyes:
 
mooi mooi, ik zie een nieuwe kist…..
de verzekering is blijkbaar snel tussengekomen:D:D??

nu maar de piloten goed inlichten hoe alles werkt he:p!

ja de esm, ik denk dat dit van behoorlijk goede kwaliteit gemaakt zijn…..!

ik volg dit draadje wel even:rolleyes:


Verzekering??

Gewoon opnieuw id buidel getast;)

Vandaag maar even wat met de motorkap bezig geweest.

sdc12522fd.jpg


Dremel van clubgenoot Marc geleent.

sdc12523.jpg


Even wat tape om der rest van de kap te beschermen

sdc12525m.jpg


sdc12526f.jpg


Ik ga de 2 uitlaten nog anders verfen meer koperkleur.
Zoals hier:
Verder zijn de uitlaten niet precies op dezelfde hoogte links zit ie lager dan rechts.

1874295.jpg
 
Laatst bewerkt:
En daarna stabilo incl hoogteroer met 2 comp lijm (30 min) op de staart geplakt.
Gevolgd door controlhorns erop.
Ik heb een koolstofbuis om de stangetjes gedaan die ik weer vast ga zetten met
krimpkous.

sdc12527d.jpg


sdc12508l.jpg


Zoals je ziet heb ik stabilo nog beter vastgezet met een extra stukje hout door de staartromp heen.
Verder zal ik nog een gaatje boren aan 2 kanten door de stabilo ter hoogte van de buis en 2 schroefjes in draaien.

De alu buis heb ik weer verstrekt met koolstof buis die ik erin heb gelijmd

sdc12502.jpg


Meteen maar even de pushrod gemaakt voor rudder met koolstofbuis.

sdc12519h.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top