PC Power Supply voor LiPo oplader

Ik heb vandaag een 250W Power Supply binnen gekregen. Het is er een met een aan/uit knopje op de achterkant. Ik heb het groene draadje met een schakelaar ertussen verbonden met een zwart draadje. En ik heb 2 gele en 2 zwarte draadjes gebruikt om de LiPo oplader op aan te sluiten. Als ik nu de voeding aansluit in het stopcontact en alle schakelaars aan zet gaat de voeding een paar seconden aan en dan weer uit. Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen?

Ik heb nu een 5V led lampje en een 12V klein ventilatortje aangesloten en de oplader en voeding blijven nu aanstaan, alleen de oplader zegt als ik een lipo op ga laden dat hij 0A aan de lipo geeft.

Dus het ledje (verwaarloosbaar) en de ventilator gebruiken net genoeg stroom om de voeding niet af te laten slaan, maar nog veel te weinig voor de lader.
Je moet echt iets van 1-10 ohm hebben.

Dus het ledje (verwaarloosbaar) en de ventilator gebruiken net genoeg stroom om de voeding niet af te laten slaan, maar nog veel te weinig voor de lader.
Je moet echt iets van 1-10 ohm hebben.

Dat dacht ik dus ook al. Maar wat kan ik dan nog meer gebruiken om genoeg weerstand te geven?

De meeste dingen die je gewoon in huis hebt liggen hebben een te hoge weerstand.
Vandaar het advies van een autolamp die zijn vaak 25W (dus zo'n 7 ohm)

De weerstand van een gloeilamp kan je niet zo makkelijk berekenen. In theorie zou de weerstand van een 12V/21W lamp zo rond de 7 Ohm zijn. In werkelijkheid zal dat duidelijk minder zijn als je dat gaat meten. Je zal eerder in de buurt van de 3 Ohm uitkomen. Dat komt doordat de weerstand oploopt als de gloeidraad heet wordt.
Omdat je de lamp op 5V aansluit zal hij lang niet zo warm worden als bij 12V dus zal de weerstand ook niet zo hoog oplopen. De weerstand zal misschien iets van 5 Ohm worden en dat is een prima waarde. Vandaar dat een 12V/21W autolamp een goede keuze is. Daar komt bij dat je zo'n lampje vrijwel zeker in de auto hebt liggen. Zo niet dan koop je er één voor een paar euro bij een benzine station.

Back