RUFTER zei:
Geef mij maar de "plain old FM"..... Toestellen categorie 3 (boven 25kg) moeten er gekeurd worden door een inspecteur van het bestuur der luchtvaart. PCM wordt ten stelligste afgeraden, veel meer kans op storingen. Vergelijk het met een tv, een analoog signaal dat miniem gestoord wordt geeft een achtergrondruis of een paar pixels die effe doordraaien, een digitaal signaal dat gestoord wordt resulteert in vierkantjes en een scherm dat vastloopt.
PCM wordt ook via FM verzonden, het heeft dus niets met de modulatie te maken.
Dat PCM veel gevoelliger zou zijn voor storingen is nieuw voor mij. Het systeem is juist ontwikkeld om veel MINDER gevoellig voor storingen te zijn. Mijn ervaringen zijn dan ook dat het veel minder gevoellig is voor storingen. Digitale signalen zijn nu eenmaal vele malen ongeveolliger voor storingen dan analoge.
Voorbeeld met PCM ontvanger:
De microprocessor in de ontvanger "kijkt" constant naar het binnenkomende signaal. Is dat signaal op de ene of andere manier gestoord dan doet de processor er helemaal niets mee. Duurt die verstoring te lang dan zal de processor alle servo's in een van te voren ingestelde positie zetten zodat het model op een min of meer gecontroleerde manier naar beneden komt. Zo gauw er wel weer een goed signaal binnen komt zal de processor dat weer gebruiken en je hebt het model direct weer onder controle.
Voorbeeld met PPM ontvanger:
Er is niets dat naar het binnenkomende signaal kijkt. Er komt storing binnen waardoor storingen simpelweg tot in de decoder doordringen. De decoder slaat daarvan op hol waardoor de servo's de gekste signalen krijgen. Die servo's gaan dus gekke dingen doen en het model doet daar vrolijk aan mee. Er loopt een servo helemaal in de hoek. Het model gaat ook sterk één kant op omdat dat ene roer helemaal in de hoek staat. Omdat de motor in de servo blijft draaien ontstaan er grote krachten op de tandwielen in de servo. Grote kans dat er hierdoor een tand of tanden van een tandwiel afbreekt.
Ook de krachten die er op het model komen als de roeren plotseling grote uitslagen maken kunnen slecht voor de gezondheid van het model zijn. Als er weer goed signaal binnen komt heb je weer controle maar je hebt het model nog niet onder controle. Je moet dan soms de gekste stuurbewegingen maken om het weer onder controle te krijgen. En als er dan een servo bij is die een tand of een paar tanden mist van een tandwiel wat dan?
PCM heeft vele voordelen maar zal nooit een crash kunnen voorkomen, wel de gevolgen beperken. Ook kan het voorkomen worden dat een model er vandoor gaat en er voor zorgen dat het min of meer gecontroleerd naar beneden komt. Wanneer die controleurs zich eens echt zouden verdiepen in wat PCM nu eigenlijk inhoudt dan zouden ze het niet meer ontraden. In dit geval geldt volgens mij "onbekend maakt onbemind".