pcm -spcm - ik weet het niet meer, voor mijn mx-22

• Topicstarter Topicstarter ordep2523
  • Startdatum Startdatum
O

ordep2523

Guest
wat is nu eigenlijk, in mensen taal het voordeel van pcm en spcm en zomeer, of is het oude fm systeem niet goed meer??

ben aan het twijfelen om een ontvanger te kopen voor mijn mx-22 maar weet niet dewelke, de dc-24 heeft 12 kanalen, maar geen pcm of spcm en de smc 20 heeft maar 10 kanalen en wel pcm....

begrijp het niet...
of is er een andere ontvanger die ik best aanschaf om optimaal mijn zeder te benutten ??

In de door Jorrit aangegeven draadjes is uiteraard al genoeg gediscussieerd over pcm, dus daaraan zal ik maar niets toevoegen.

Nog wel even het verschil tussen het Graupner-JR pcm- en spcm-systeem.
Het pcm-systeem kent 512 stapjes en het spcm-systeem 1024. Het laatste systeem kan dus per servo 1024 verschillende posities opgeven tussen vol links en vol rechts.

Stuur mij je prive e-mail adres via een PBtje en ik stuur je een artikel uit onbs clubblad waarin het verschil tussen PCM e.d. wordt uitgelegd.

Nu ik er over denk: kijk op mij site www.delemarre.ciscon.nl en download dit artikeltje direct zelf. Je vindt het via de eerste pagina waar een soort menu staat.

Hans Delemarre

@Jan: Weet je ook de "toevoeging" van de Q bij Qpcm van Hitec? Op de site van Hitec kon ik niet echt veel technische details erover vinden.

De Q staat voor 'quick', zoals uiteraard te verwachten was. Dit ter onderscheiding van het oude Hitec pcm-systeem, dat volgens mij uitsluitend op 72MHz leverbaar is geweest. Hieronder een stukje uit de reclamefolder:

QPCM For those that demand that extra level of performance and reliability, Hitec's radio R&D department has created a "super fast response" PCM technology we called "Q-PCM". This new "Quick" PCM signal sets a new industry standard with an incredible 0.011 second response rate, nearly 50% faster than any other PCM technology!

Ordep2523,

Kijk nu eens op mijn site www.delemarre.ciscon.nl want ik merkte tot mijn schande dat ik verwees naar iets wat er nog niet op stond. Nu dus wel.....artikeltje nummer 17. Het verschil tussen SPCM en PCM heeft Corrien je al verteld.

Hans Delemarre

ja, als U een mx 22 gekocht heeft, en het verschil nog niet weet tussen PCM ontvangers en andere, dan stel ik me toch echt vragen hoor
:roll:

Ik denk dat de meeste modelvliegers niet weten hoe hun apparatuur precies werkt. Dat merk je al aan de vraag wat het verschil is tussen FM en PCM en dergelijke.
Als je maar weet hoe je het gebruiken moet, problemen kan voorkomen en wanneer (preventief) onderhoud door en deskundige noodzakelijk is, dan is aan de belangrijkste voorwaarden voldaan.

Hans Delemarre

ik veronderstel dat je met een mx 22 toch al een en ander moet kennen tussen PCM en FM , alleen al voor te kiezen op je zender en ook voor zo een ontvanger moet je al met een grote zwever, enof schaalmodel vliegen . :roll:

Geef mij maar de "plain old FM", en ik vlieg ook niet bepaald met de goedkoopste zender, een Mc24. Je koopt toch een zender in functie van de mogelijkheden en niet in functie van de modulatie, of niet? We zijn met onze club al een paar jaren vaste gasten bij de"pétit gros" op de show van La Ferté-Alais in Frankrijk. Toestellen categorie 3 (boven 25kg) moeten er gekeurd worden door een inspecteur van het bestuur der luchtvaart. PCM wordt ten stelligste afgeraden, veel meer kans op storingen. Vergelijk het met een tv, een analoog signaal dat miniem gestoord wordt geeft een achtergrondruis of een paar pixels die effe doordraaien, een digitaal signaal dat gestoord wordt resulteert in vierkantjes en een scherm dat vastloopt.

RUFTER zei:
Geef mij maar de "plain old FM"..... Toestellen categorie 3 (boven 25kg) moeten er gekeurd worden door een inspecteur van het bestuur der luchtvaart. PCM wordt ten stelligste afgeraden, veel meer kans op storingen. Vergelijk het met een tv, een analoog signaal dat miniem gestoord wordt geeft een achtergrondruis of een paar pixels die effe doordraaien, een digitaal signaal dat gestoord wordt resulteert in vierkantjes en een scherm dat vastloopt.
PCM wordt ook via FM verzonden, het heeft dus niets met de modulatie te maken.
Dat PCM veel gevoelliger zou zijn voor storingen is nieuw voor mij. Het systeem is juist ontwikkeld om veel MINDER gevoellig voor storingen te zijn. Mijn ervaringen zijn dan ook dat het veel minder gevoellig is voor storingen. Digitale signalen zijn nu eenmaal vele malen ongeveolliger voor storingen dan analoge.
Voorbeeld met PCM ontvanger:
De microprocessor in de ontvanger "kijkt" constant naar het binnenkomende signaal. Is dat signaal op de ene of andere manier gestoord dan doet de processor er helemaal niets mee. Duurt die verstoring te lang dan zal de processor alle servo's in een van te voren ingestelde positie zetten zodat het model op een min of meer gecontroleerde manier naar beneden komt. Zo gauw er wel weer een goed signaal binnen komt zal de processor dat weer gebruiken en je hebt het model direct weer onder controle.
Voorbeeld met PPM ontvanger:
Er is niets dat naar het binnenkomende signaal kijkt. Er komt storing binnen waardoor storingen simpelweg tot in de decoder doordringen. De decoder slaat daarvan op hol waardoor de servo's de gekste signalen krijgen. Die servo's gaan dus gekke dingen doen en het model doet daar vrolijk aan mee. Er loopt een servo helemaal in de hoek. Het model gaat ook sterk één kant op omdat dat ene roer helemaal in de hoek staat. Omdat de motor in de servo blijft draaien ontstaan er grote krachten op de tandwielen in de servo. Grote kans dat er hierdoor een tand of tanden van een tandwiel afbreekt.
Ook de krachten die er op het model komen als de roeren plotseling grote uitslagen maken kunnen slecht voor de gezondheid van het model zijn. Als er weer goed signaal binnen komt heb je weer controle maar je hebt het model nog niet onder controle. Je moet dan soms de gekste stuurbewegingen maken om het weer onder controle te krijgen. En als er dan een servo bij is die een tand of een paar tanden mist van een tandwiel wat dan?
PCM heeft vele voordelen maar zal nooit een crash kunnen voorkomen, wel de gevolgen beperken. Ook kan het voorkomen worden dat een model er vandoor gaat en er voor zorgen dat het min of meer gecontroleerd naar beneden komt. Wanneer die controleurs zich eens echt zouden verdiepen in wat PCM nu eigenlijk inhoudt dan zouden ze het niet meer ontraden. In dit geval geldt volgens mij "onbekend maakt onbemind".

PCM is schijnveiligheid. Als je storing hebt dan krijg je bij PCM een vertraagde crash en bij PPM een directe crash.

Voordat je overschakeld naar PCM eerst zorgen dat alle "interne" storingen weg zijn. Het wegfilteren van echte storingen van buitenaf is niet direct noodzakelijk aangezien die vorm van storing verwaarloosbaar is.

zoals al vele male aangegeven kan je dat op 2 kanten bekijken.

-ja je krijgt geen tikken met pcm, en daardoor "schijnveiligheid"

MAAR aan de andere kant heb je wel extra veiligheid doordat je 90er heli met daarop een slagroomkopper die je armen tot de botten weghakt die in 2 keer zo veilige staat crasht (alles op 0 graden, gas dicht) en zo veel minder schade aanricht dan een wilde heli die er stuipend vandoor gaat op PPm storing.

N.a.v. de reaktie van Theo Coenen: nooit overstappen op pcm omdat je last hebt van storingen. Altijd eerst de oorzaak van de storingen opzoeken!!! Daarna kun je eventueel overstappen.

N.a.v. de reaktie van Gerard_nl: als ik het voor het zeggen had, zouden brandstofheli's en big-scale modellen verplicht met een pcm of ipd ontvanger uitgerust moeten zijn. Je hoeft maar één keer gezien te hebben, dat iemand door een stuurloos en met vol gas draaiend model wordt aangevlogen om te weten waarom...

Corrien zei:
N.a.v. de reaktie van Theo Coenen: nooit overstappen op pcm omdat je last hebt van storingen. Altijd eerst de oorzaak van de storingen opzoeken!!! Daarna kun je eventueel overstappen.

Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb nu al vele malen gezien dat men naar pcm omschakeld omdat men de storingen niet de baas kan worden. Dit is gewoon vragen om problemen.

Hetgeen wat Gerard bedoeld is een failsafe die bij langdurige storing de servo's in een van te voren bepaalde stand zet. Zit dit systeem daadwerkelijk in elke PCM ontvanger?

Alle pcm- en ipd-ontvangers hebben hold- en failsave voorzieningen. De holdmode zorgt er voor, dat de korstondige storingen (tikken) worden weggehouden van de servo's en de failsave zorgt voor vooringestelde servostanden bij storingen, die langer duren (als men zelf geen failsave-standen heeft geprogrammeerd, wordt echter ook dan holdmode aangehouden). Daarbij is gas-dicht uiteraard de belangrijkste failsave-voorziening.

:offtopic: Weet men trouwens, dat alle Futaba pcm-ontvangers een automatische battery failsave hebben op het gas? Als de spanning van de ontvangeraccu onder 3,8 Volt komt, gaat het gas naar 25%. Dit is te overrulen door even stationair te geven. Daarna werkt de gasfunctie weer 30 sec. Alleen bij de duurdere zenders kan men hierop invloed uitoefenen (door andere instellingen of door het verplaatsen van deze failsave naar kanaal 8 ).

Corrien zei:
Uiteraard is dit de enig juiste manier van werken. PCM is een hulpmiddel om eventuele storing zo min mogelijk nadelige effecten te laten hebben. Het is natuurlijk geen wondermiddel dat je van storingen af helpt. Als er storingen zijn van welke aard dan ook dan zal je daar eerst de oorzaak van moeten weten. Is er iemand in de buurt met een auto of boot bezig op "jou" frequentie dan moet je NIET gaan vliegen en denken "mijn PCM ontvanger zorgt er wel voor dat ik geen last heb van storingen". Was de wereld maar zo simpel :wink:

Back