PCM - wat wil dat zeggen?

Kan er iemand mij vertellen wat dit eigenlijk wil zeggen, PCM.
Zijn er hier voordelen en nadelen aan verbonden.
Wat doet het met een zender en waar dient het juist voor enz...

wie kan er mij helpen?

laat maar horen, alle hulp is welkom :-)

alvast bedankt.

grts.

PMC

Dat is de omschrijving die ik ervoor gevonden had, bedankt.

Maar wat doet het juist aan uw zender, ontvanger ed.

is het een voordeel als je dit hebt of niet?

Met de sticks en schakelaars op je zender, maak jij een informatiestroom. Die stroom van informatie moet naar je ontvanger, via radiogolven. Het proces van die informatiestroom omzetten in een radiosignaal heet modulatie.

Nu heb je PPM en PCM. PPM is een analoog systeem. Hierbij wordt een stickpositie omgezet naar een puls van een bepaalde duur. De lengte van die puls (in tijd) bepaald de positie van de stick. Dus, bv. een puls van 1.5ms komt overeen met 'stick staat in het midden', 1.8ms is 'stick staat helemaal naar links' en 1.2ms betekend 'stick staat helemaal naar rechts'. Een PPM signaal is dus geheel analoog. Mensen beweren wel eens foutief dat PPM digitaal is, dat is het dus niet.

Bij PCM wordt je stickpositie eerst omgezet (gesampled) naar een digitale waarde. Vervolgens wordt die digitale waarde gemoduleerd.

Het voordeel van PCM is dat men kan werken met een controleberekening (checksum), de ontvanger kan dus uitrekenen of het signaal wat hij heeft ontvangen, ook daadwerkelijk klopt. Bij PPM kan dat niet. Hierdoor is PCM lastiger te storen dan PPM.

Er zullen ongetwijfeld ook autosystemen zijn die op PCM werken.

Let wel: zowel PPM als PCM zijn technieken die gebruikt worden op 35 of 40Mhz (auto: 40mHz). Voor de nieuwere 2.4Ghz systemen worden hele andere methodes gebruikt.

Is ook voor auto's. Alleen zijn er niet veel fabrikanten die het in een zender voor auto's hebben gestopt.

Futaba is 1 van de weinige die het in auto Zenders heeft toegepast. Maar dat zie je dan alleen terug in de duurdere Zenders.

Als je nog wat moet kopen zou ik voor 2.4 Ghz gaan.
Welk merk en type is persoonlijk en afhankelijk van wat je ermee wilt, ik ben fan van Futaba ;) (maar vast niet iedereen)

Ik kan van een kameraad van mij een Futaba 3pk PCM synthesized kopen. kan ik aannemen dat dit een goede zender is dan. blijkbaar wel, of niet?

principes veranderen niet, pcm is pcm, en ppm is ppm, of je dat nu toepast op een vliegtuig of een auto... net als brushless, dat is brushless, of je dat nu in een vlieger of auto steekt, het principe blijft hetzelfde.

de relevantie ervan voor vliegtuig of auto, is misschien anders, maar kan je zelf bepalen hoe belangrijk dat is voor jou situatie.

die zender is zeker een heel goede zender! (had ik ook bijna gekocht)

Ik kan van een kameraad van mij een Futaba 3pk PCM synthesized kopen. kan ik aannemen dat dit een goede zender is dan. blijkbaar wel, of niet?

De 3PK kan PPM, PCM en HRS aan, de setting op de zender als ook de juiste ontvanger is daarin bepalend. Wil je een 2e model rijdend maken zit je niet aan PCM vast, dan kan je ook een simpele standaard 40mhz ontvangertje koppelen.

De zender is zeer goed al spreken sommigen wel over het gewicht nu ze met zenders zoals de 4PK of de DX3R gewend zijn. Wil je later naar 2.4ghz kan je een modulesysteem van Futaba of Spektrum kopen.

Gewicht van de 3PK kan je oplossen door een Lipo te gebruiken in plaats van NiMh cellen. Dat scheelt al een heel hoop in gewicht.

Dat scheelt idd een hele hoop gewicht in je 3PK... En je doet wat langer met 1 lading als bij ni-mh's ;)

De mijne had ik voor ik geloof zo ff snel uit m'n hoofd 10,- incl. verzenden op E-bay....

Wat mij ook opviel was dat het voltage een stuk stabieler was t.o.v. de ni-mh's bij het gebruik van de Spektrum module... Met de ni-mh's schommelde dat nogal , en met de lipo niet meer.

Back