PCM10 van JR

:lol: Ik heb besloten om over te stappen van een MC24 naar een handzender. Bij Hobby In heb ik een PCM10 handzender Heli versie besteld (ik hoop dat hij deze week wordt geleverd).

Heeft iemand ervaring met deze zender?

Ronald

als ik het goed gezien meen te hebben heeft bert van dit forum er een, wellicht kan hij je er alles over vertellen :D

gerard_nl zei:
als ik het goed gezien meen te hebben heeft bert van dit forum er een, wellicht kan hij je er alles over vertellen :D

Mis. Ik heb zo'n ander stekelvarken, de Futaba 9ZAP.

Eh, Ronald, je hebt neem ik aan toch wel de nieuwste versie van de PCM 10 besteld met de MC24 software? De oudere versies heb ik wel eens mee gestuurd maar waren naar mijn smaak niet zo gebruiksvriendelijk. In de heliversie zat geen volwaardig vliegprogramma (en omgekeerd geen goed heli programma in de vliegtuigversie.), de schakelaars waren niet vrij toewijsbaar en maar 10 modelgeheugens. Ze hebben er van geleerd want op de beurs in Neurenberg is onlangs het opvolger model geintroduceerd en zijn al deze bezwaren opgeheven.

Ik ga er vanuit dat de PCM 10 de nieuwste versie is. Volgens Hobby In komt hij rechtstreeks van Graupner Duitsland. Het is zeker goed om het te controleren, indien de software niet de functionaliteit heeft van de MC24 heeft dat geen voordeel tov de MC24. :?: Dan betaal ik veel geld voor een handzender met minder functies dan mijn huidige zender. Ik weet wel dat de Heli versie van de PCM10 geen standaard MIx functies heeft voor Vleugelvliegtuigen. Echter met de vrije mixers kan er zonder problemen mee gevlogen worden.

Ronald

Bert zei:
gerard_nl zei:

Mis. Ik heb zo'n ander stekelvarken, de Futaba 9ZAP.

Eh, Ronald, je hebt neem ik aan toch wel de nieuwste versie van de PCM 10 besteld met de MC24 software? De oudere versies heb ik wel eens mee gestuurd maar waren naar mijn smaak niet zo gebruiksvriendelijk. In de heliversie zat geen volwaardig vliegprogramma (en omgekeerd geen goed heli programma in de vliegtuigversie.), de schakelaars waren niet vrij toewijsbaar en maar 10 modelgeheugens. Ze hebben er van geleerd want op de beurs in Neurenberg is onlangs het opvolger model geintroduceerd en zijn al deze bezwaren opgeheven.

Ronald Haan zei:
Ik weet wel dat de Heli versie van de PCM10 geen standaard MIx functies heeft voor Vleugelvliegtuigen. Echter met de vrije mixers kan er zonder problemen mee gevlogen worden.

Dan hebben we het dus over het oude model. De nieuwe kent geen vliegtuig of heli voorkeur. Dat hoeft niet te betekenen dat je met de oude niks kunt beginnen. (Deze was niet voor niks erg populair.) Je moet je wel even een paar dingen van te voren afvragen.(1) Kun je leven met de schakelaar positie keuzes die vast ingeprogrammeerd zijn? (Idle-up, throttle-hold, gyro-rate, RPM-select en dual-rates.). (2) Ben je niet van plan ooit een complex vliegtuig te maken?(Als je de vrije mixers al nodig hebt om b.v. een tweede rolroer servo te laten werken is de koek snel op en hou je in de heliversie zender al snel een vliegtuig programma over dat vergelijkbaar is met een gewone MC12, 100 Euro zender.). (3) Heb je genoeg aan 10 model geheugens? (Dat klinkt wel veel, maar in mijn 3D heli periode had ik per model meerdere geheugens nodig om afstellingen met verschillende soorten rotorbladen apart van elkaar op te slaan.)

Als bovenstaande beperkingen geen belemmering vormen voor de door jouw gewenste toepassingen kun je rustig voor het oude model gaan. Deze zijn na invoering van het opvolger model wel sterk in prijs gedaald en dat is dan mooi meegenomen.

Back