PDA met GPS meegenomen op Easystar als flightdata recorder.

• Topicstarter Topicstarter DirkB
  • Startdatum Startdatum
D

DirkB

Guest
Omdat ik benieuwd was hoe hoog, hoe ver en hoe snel mijn Easystar vliegt, heb ik vandaag mijn Asus A636N PDA op de Easystar gezet met behulp van een eenvoudige elastiekje. (foto's zullen nog wel volgen)
Die PDA heeft namelijk een ingebouwde GPS en dankzij het programma OziExplorer CE dat op de PDA draait kan je dan perfect de GPS gegevens loggen in een .PLT-file die je dan kan omzetten naar een .GPX of .KML file.
Op deze wijze kan je de tijd, positie, snelheid en hoogte loggen in die files.
De .KML file kan je gewoon openen in Google Earth om het gevlogen traject te bekijken.
De .GPX file kan je met Garmin Mapsource openen of met de PC versie van OziExplorer om de data te bekijken.

Mijn Easystar is voorlopig nog standaard met enkel de rudder vergroot dmv. een bankkaart.
Er zitten 8 NiMh AA cellen (GP) van 2700mAh in en bovenop dit gewicht kwam dan nog de 186 gram van de PDA.
Geen probleem voor de EZ* ... hij sleurt alles mee naar boven en zoals je op de afbeelding kan zien heeft hij na ongeveer 9KM stijgen in 13 minuten tijd zijn maximale hoogte bereikt van 400m.
Toen was hij al heel klein geworden in de lucht en vond ik het wel genoeg. Motor afgezet en na een zweefvlucht van 5minuten en 3,3KM lang was hij terug op de begane grond, gelukkig nog met PDA.
Op Google Earth heb ik gemeten dat hij in horizontale afstand op zijn verst zo'n 360 meter weg was van waar ik stond.
Volgende keer neem ik nog een verrekijker mee.
Ik heb hier natuurlijk ook de GPX, KML en PLT file van, maar weet niet hoe ik dit moet posten...

ezhoogteafstandbq0.jpg

ezgoogleearthsn4.jpg

Misschien een idee om hier wat competitie in te brengen, zoals bijv. de windsurfers dit ook doen (speedsurfing) ?
Wie vliegt het verst, hoogst, snelst met zijn EZ of andere kist ... aan te tonen via GPS logs ?
Of is het gewoon verboden om boven een bepaalde hoogte te vliegen met RC-modellen ?

Enfin, het is weer eens wat anders dan het gebruikelijke fototoestel ...

Greetz,
DirkB

Srry, maar volgens mij is het onmogelijk om via GPS te zien hoe hoog je zit....

leg mij eens uit hoe dat dan werkt.....

Grtz Matanza

@Matanza :
Hoe het werkt weet ik niet. Maar dat het werkt tot +- 10m. nauwkeurig in deze buurt heb ik al vaker ondervonden. Ik neem de GPS ook mee op mijn mountainbike-tochten, en als je dan de opgemeten hoogte vergelijkt met wat op de stafkaart staat wijkt het nooit veel af.
Tijdens deze vlucht ontving ik wel 12 satellieten, dus dat zal ook wel helpen, denk ik.

@Berto :
Oohps, I did it again ! Dat krijg je met al die NewBies :oops:
Sorry.

Bye

Natuurlijk kan je met GPS de hoogte meten.
Met GPS kan je gewoon je positie bepalen (in 3D).
De GPS ontvanger rekend gewoon de afstand tot de satalieten uit, daar uit volgt de positie.
Met b.v. TomTom kan je de hoogte niet bepalen, de software is er niet op ingericht. Maar met b.v. MioMap kan het wel, deze geeft je hoogte en zelf de helling aan.

Ik heb zelf een garmin geko GPS ontvanger, hier kan ik ook van alles op zien, o.a. de (max) snelheid, hoogte, richting etc. etc.

Hoogte bepaling kan wel maar is onnauwkeurig, het GPS systeem is hier eigenlijk niet voor gemaakt.
In andere vliegsporten (Paragliden, zweven) etc. zie ja dan ook vaak gecombineerde apparaten. Een GPS met Luchtdruk/Hoogtemeter die dan ook dienst kan doen als Vario.

Kun je ook een side-view/3D View plaatsen van het plaatje uit Google-Earth. Dan zie je ook het hoogteverloop tijdens de vlucht. Dit deden ze ook bij Red-Bull X-Alps, een paraglide wedstrijd in de Alpen. Geeft een mooi effect.

Rick

Knap zeg, die gps-vlucht.
Kan iemand een relatief goedkope Garmin aanraden voor een GPS-newbie ? Dus geen gpsmap60csx of zo, maar een degelijk model dat iets meer kan dan een basistoestel.

De Garmin geko, is zo'n app. (type 201 en 301)
Je kan hier ook je track mee loggen, ik weet alleen zo gauw niet of je het track ook kunt downloaden naar een PC, er zit wel een seriele link op.

Even op marktplaats of ebay zoeken.

eigenlijk zou ik je een pda met gps-functie aanraden. Garmins zijn enkel en alleen GPS.
Met een PDA kan je zowat alles. (en da gps functie moet zeker niet onderdoen voor die garmins)

Grtz Matanza

Dat klopt wel, een pda is veelzijdiger, maar wel heel erg kwetsbaar.
Zo'n garmin is echt bedoeld voor outdoor.
Ook heeft zo'n garmin een erg nauwkeurige ontvanger, deze maakt ook gebruik van grondstations (Waas techniek), en (de 301) heeft een barometer (gecombineerd met GPS) voor de hoogte bepaling. De 301 is dan ook niet echt goekoop meer.

GPS met Waas nauwkeurigheid is 3 meter, GPS van een PDA 10 meter.
Hoogte nauwkeurigheid is 3 meter. (10 feet)

De Garmin Etrex Vista heeft in ingebouwde hoogtemeter op basis van een barometer.
Aan het begin van de dag of vlucht even nullen door de actuele barometerstand of hoogte in te vullen en de rest van de dag heb je vrij nauwkeurig de hoogte.
De etrex serie heeft ook een tracklog functie die met garmin software kan worden uitgelezen.
Mischien een idee om te gebruiken op een vliegtuig.
De etrax zal vast wel ergens 2dehands te vinden zijn.

Ik gebruik handheld GPS apparaten vooral bij het wandelen. Misschien mijn geko maar eens in een calmato stoppen ;-). Ik heb hier nog een garmin e-trex legend liggen die iemand wel mag overnemen voor 100 euro. Interesse, stuur dan maar een PB?

Hihi, wat grappig!.. In de 1:1 zweefvliegerij is het al heel gebruikelijk PDA's in combinatie met GPS te gebruiken. Op de PDA draait dan tijdens het vliegen speciale software die je helpt met navigeren en optimaal te vliegen (final glide computer, uitrekenen optimale snelheid, gemiddelde stijgen enz.. )Ingebouwde GPS in PDA werkt daarmee ook prima.

Voor wie zijn vlucht in 3D wil zien is SeeYou Mobile misschien wel wat :-) dat is GPS software voor in zweefvliegtuigen voor het overlandvliegen, maar die maakt ook tracklogs in 3D die je dan met SeeYou op de PC weer terug kan lezen en afspelen. Ook rekent SeeYou allerlei statistieken uit, van hoe vaak je gedraait hebt in de thermiek, je gemiddelde snelheid e.d.

demo's kun je hier downloaden:

www.naviter.si

De demo's werken op zich volledig alleen op de desktop versie wordt elke keer dat je hem opstart een functie verwijderd, totdat je er bijna nix meer mee kunt. De mobile versie werkt als logger gewoon, alleen er komt steeds na een minuut een nag screen die vraaft een reg code in te vullen... maar voor het loggen van je vlucht maakt dat verder niet uit :-)

Even over WAAZ.. dat is leuk met grondstations.. maar die moeten er dan wel zijn!!

EDIT!!!

Ik moet mezelf even corrigeren; Ik heb even wat gegoogled en nu ben ik er achter gekomen dat het europese EGNOS, hetzelfde is als WAAS, e inmiddels al bijna 2 jaar operationeel is! Als je dus WAAS hebt op je GPS, kun je dat aan zetten en wordt je GPS tot op 1 a 3 meter nauwkeurig.

Ik ga mijn PDA er overigens niet aan wagen, het is voor mij een iets te belangrijk en duur bezit :D

Groeten!

Marco

Ik heb even gekeken bij mijn etrex euro. Met mapsourse kan idd. hoogte, snelheid en positie uitlezen van een track bestand.

Ik zal hem ook eens in me ez leggen. Hij is redelijk zwaar dus nog even zoeken met het zwaartepunt.

Ik woon vlakbij hoorn nh. Mocht iemand zin hebben om de etrex een anvod op zijn vliegtuig te hebben dan moet je maar pbtje sturen.

@dirkB, hoe krijg jij die plaatjes in 3D?

ik kom niet verder dan dit, in de track punten zit wel de hoogte informatie.
Het track is ook wat hoekerig, maar dat komt omdat de geko een punt per seconde logt (bij een snelheid van 175km/h gemiddeld)

@Wubbo,

Ik had eerst hetzelfde probleem, en nu nog, als ik gewoon vanuit Google Earth de KML of GPX file open zie je geen 3D beeld.
Uiteindelijk is het me via een omweg gelukt, na wat trial-&-error als volgt :

Op de website http://www.gps-freeware.de/ kan je het gratis programma GPS-Track-Analyse.NET downloaden.
(Opgelet je moet hiervoor ook het .NET framework installeren, maar dat is uitgelegd op die site)
In GPS-Track-Analyse.NET open ik nu de tracklog-file met .GPX extensie.
Nu kan je allerlei analyses uitvoeren op de je GPS logfile, onder-meer hoogte profiel en snelheidsprofiel.
GPS-Track-Analyse.NET is trouwens een schitterend programma.

Vannuit dit programma klik je dan op "EXPORT", onder EXPORT kies je voor de tab KML/KMZ Google Earth.
Dan kan je onderaan dit scherm op een grote balk klikken "Google Earth starten ...".
Op deze manier komt dan je GPS-log in 3D wel zichtbaar in Google Earth.
Let wel, je moet waarschijnlijk nog wat andere instellingen nakijken in GPS-Track-Analyse.NET, maar na wat zoekwerk lukt het wel op deze manier.
Als het toch niet lukt, laat dan nog iets weten.

Suc6,
Mvg,
DirkB

Rick NT zei:
Hoogte bepaling kan wel maar is onnauwkeurig, het GPS systeem is hier eigenlijk niet voor gemaakt.
Sinds kort ben ik ook aan de routeplanner gegaan en op vakantie gaf hij bij elke brug over elk dal in Duitsland precies dezelfde hoogte aan als op de bordjes stond. Het kan er dan niet voor gemaakt zijn, maar het werkt wel.

Back