Pdf bewerken

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Smokie, 31 jul 2022.

  1. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Als ik een pdf bestand als bv "Mini arrow" download en in inkscape open kan ik deze bewerken en geschikt maken als g code voor mijn needle cutter

    Echter als ik een ander pdf bestand via een free airplane foam site download kan ik er niets mee in inkscape

    Zou graag weten waar dat aan ligt en of dit te veranderen is

    Gr,Henk
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Er zijn verschillende types pdf bestanden. Je hebt ze als vectorbestand, daar kan een beetje cadprogramma zonder meer mee overweg, dus inkscape ook vermoed ik. Het andere type is een pixelbestand, en dat is niet zomaar in een vectorbestand te veranderen. Er is software die dat claimt te kunnen, maar het resultaat is òf aan een hoop interpretatie onderhevig, òf maakt er een vectorbestand van met heel veel korte lijntjes.
     
  3. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Dank voor je reaktie
    Hoe herken je wat voor pdf je mee te maken hebt?
    Welk format heb je voor inkscape nodig
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dat heb je dus al ondervonden, en voor zover ik weet kun je het verder nergens aan herkennen.
    Ik heb geen ervaring met Inkscape.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik las zojuist een tip: Als je de pdf met Adobe opent, en je klikt een lijn op de tekening aan, dan wordt alleen die lijn of dat onderdeel blauw bij een vector tekening, en wordt de hele pagina blauw bij een raster (pixel) tekening.
     
  6. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    doet helemaal niets als ik dit probeer
    heb geen adobe pro abbonnement,wordt steeds naar adobe gelinkt om dit af te sluiten
    ben nu al lang bezig met deze "weg",wordt er wat moedeloos van
    er zijn veel "plans"van foamies op internet te downloaden,staat dan dat het pdf's zijn ,maar ik kan er niet veel mee beginnen in inkscape
    wil ze op schonen en dan een g code genereren
    dit gaat met het gratis "Mini Arrow"bestand wel
    ook met een eenvoudige "spiraal"afbeelding in inkscape gemaakt werkt ook alles
    gr,Henk
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Smokie vindt dit leuk.
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    PDF bestanden zijn altijd vector bestanden, maar het verschil zit hem in het ontstaan van de bestanden.

    PDF bestanden kan je maken door een vectortekening die gemaakt is in Adobe Illustrator, Inkscape of een CAD programma op te slaan als PDF. Daarnaast kan PDF ook gebruikt worden om het resultaat van een scanner op te slaan. En bij dat laatste krijg je PDF bestanden die je niet direkt kan omzetten naar G-Code.

    Het onderscheid is in Inkscape heel goed te maken door in te zoomen op de tekening. Als bij het inzoomen de lijnen scherp blijven is het een directe PDF, maar als je bij het inzoomen veel dubbele lijnen en heel veel knooppunten ziet dan is het een scan.

    De eenvoudigste manier om van zo'n scan toch weer een bruikbare PDF te maken is door de tekening over te trekken om een andere laag. Dat kan prima in Inkscape
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Nou ben ik geen expert maar een Word bestand kun je ook omzetten naar .pdf en ik geloof nooit dat het dan een vectorbestand wordt, en een scan is het dan zeker ook niet.

    PDF staat ook voor Portable Document Format en dat is zeker geen vector formaat. Volgens mij houd .pdf de oorspronkelijke bestandsindeling vast, waardoor een vectorbestand dat ook blijft, maar dat maakt pdf zelf geen vectorbestand.

    Vanuit mijn professionele achtergrond in de techniek wordt een .pdf nooit als basis voor een maatvaste uitvoering gebruikt, dat moet een .dxf en .dwg(beide Autodesk) of .ai(Illustrator) of .eps bestand zijn. Dat zijn echte vectorbestanden.
     
  10. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Nou de tip was goud waard!
    Na enige weken emmeren eindelijk succes
    Werkwijze,pdf plan van internet gedownload,omgezet met cloud convertor naar svg format ,bewerkt/geschoond in inkscape,omgezet in inkscape naar g code voor needle cutter met extensie van timrc,en via ugs naar needle cutter

    Enorm dank voor het meedenken allen!!

    Gr,Henk 20220801_122343.jpg 20220801_122321.jpg

     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 1 aug 2022
  11. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Inmiddels aardig op dreef met "snijden" met de needle cutter
    Blijft wat stoeien met omzetten van de tekening formaten zodat je ze in verschillende programma's kunt bewerken,maar ik heb een werkbare methode gevonden
    Weer heel wat anders zo'n "foam vliegtuig"
    Gr,Henk 20220806_160047.jpg
     
    Thedo vindt dit leuk.
  12. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    niet helemaal meer in item "tekeningen" thuishorend denk ik ,maar toch nog een fotootje van lijmmal en "stapelen" 20220808_135826.jpg
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij heeft William het bij het rechte eind maar om het zeker te weten ben ik even gaan zoeken. HIER vond ik de technische beschrijving van "een PDF file". Als je dat doorleest zal je zien dat troostbeek deels ook gelijk heeft. "Een pdf file" kan dus uit bijna alles bestaan, van vectoren tot bitmaps tot rasters en zo verder. Dat is volgens mij ook de belangrijkste reden waarom lang niet alle conversie programma's alle pdf's goed kunnen omzetten.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  14. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Blijft wat ondoorgrondelijke materie bestandsformaten
    Heb inmiddels wel een werkbare vorm gevonden om mee te beginnen
    Het bewerken met bv fusion 360 van svg bestanden gaat goed,maar het manco is dan weer dat de bewerkte bestanden alleen met een betaalde versie opgeslagen kunnen worden in svg of dfx formaat,zodat ik er met de needle cutter extensie in inkscape mee uit de voeten kan
    Blijft wat zoeken
    Bewerk de svg nu in inkscape zelf maar dat is erg behelpen
    Gr,Henk
     
  15. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hulp gevraagd!!
    Had een werkbare workflow voor mijn needle cutter
    Pdf in inkscape bewerken,opslaan als svg ,in 123d bewerken en opslaan als dxf,importeren in inkscape en converteren naar g code
    Deze werkte dan via ugs perfect in mijn needle cutter
    Hier menig model mee " gesneden"

    Nu hapert dit plots en ik kom er niet achter waardoor dit is gekomen,update windows??
    De g code is plots geen doorlopende kromme lijn tijdens het snijden maar opgebouwd uit vele kleine stukjes,waarbij de needle steeds op en neer gaat

    Misschien een wat vaag verhaal maar suggesties zijner dan welkom
    Gr,Henk
     
  16. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    68
    In één van de stappen in je workflow worden lange (kromme) lijnen opgedeeld in korte (ik vermoed rechte) segmenten. Vaak is dat bij het opslaan als DXF.
    In DXF (en ook in SVG) kan je een driehoek in drie lijnen tekenen:
    • lijn van (0,0) naar (4,0)
    • lijn van (4,0) naar (0,3)
    • lijn van (0,3) naar (0,0)
    In DXF kan je diezelfde driehoek in één (poly)lijn tekenen:
    • polylijn van (0,0) naar (4,0) naar (0,3) naar (0,0)
    In het eerste geval zal je cutter op elk eindpunt van een lijn de needle omhoog halen, naar het beginpunt van de volgende lijn bewegen, de needle terug naar beneden brengen en de tweede lijn snijden. De afstand tussen het eindpunt van de ene lijn, en het beginpunt van de volgende lijn is 0mm, dus gaat de needle enkel op en neer.

    Eenvoudige apparaten kunnen niet om met polylines, dus knipt software polylines soms in kleine stukjes (want het resultaat is toch "hetzelfde"). Vaak is dat een instelling. Dus ik zou eens in de instellingen van je programma's gaan kijken. Iets in de aard van Convert polylines to segements

    Waarom je workflow nu anders is dan vroeger weet ik niet. Soms wordt software gecastreerd om je te overtuigen de betalende versie te kopen. (bij mij werkt dat averechts).

    Have fun @
    Altitude100

    P.S. Als je segmenten krom zijn, dan kan je tegen een limiet opbotsen dat je polyline te lang wordt (bijv. meer dan 256 segmenten). Dan wordt je kromme polyline ook opgesplitst in meerdere kromme polylines, en zie je hetzelfde effect. Als dat zo zou zijn, is misschien de oplossing in Inkscape je curves te vereenvoudigen: Path, Simplify (Ctrl+L)
     
  17. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Dank voor je reaktie!
    Ga hier morgen nog eens goed voor zitten en proberen
    Hier zoals het voordat probleem zich voordoet

    Gr,Henk
     
  18. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    zoals Altitude 100 zei, ik heb ws in mijn workflow onbewust een instelling veranderd waardoor de gebogen lijnen in een lijn wordt veranderd bestaand uit allemaal korte rechte stukjes
    na lang zoeken een oude tutorial van inkscape gevonden waar eea wat in wordt beschreven

    Naamloos.jpg

    als je hier de instelling "use lw polyline" aanvink dan zijn alle gebogen lijnen tijdens het "cutten" weer mooi als een lijn

    Altitude 100 hartelijk dank voor de goede richting!!

    gr,Henk
     

Deel Deze Pagina