Peanut motor opwinden etc.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door gvwezel, 21 mei 2019.

  1. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Hallo peanut vliegers misschien een rare vraag maar waarom zie ik maar zo weinig peanut vliegers met een touquemeter en een beschermbuisje tijdens het opwinden?
    Wat is de reden hiervan?
    Ja ik ben toch nog redelijk onbekend met dit deel.
    Alleen op YouTube en tijdens iff heb ik het niet gezien.
    Dus tips welkom
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    Torquemeter wordt inderdaad wat minder gebruikt maar dat is vooral omdat mensen vaak super ervaren zijn met het rubber dat ze gebruiken. Beschermbuis wordt zeker wel gebruikt. Als iemand het niet doet is zijn keuze, maar heel onverstandig.

    Mijn advies is altijd doen.
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  3. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Vroegah ... was het beschikbare rubber (bijv. bruine Pirelli of grijze FAI) hééél anders dan het lichtgele TAN waar wij nu over kunnen beschikken. Pirelli en FAI konden veel energie opslaan maar op een doorgaans onverwacht moment brak het onder belasting. Vernietiging van het model volgde - tenzij er buiten het model werd opgewonden of met behulp van een beschermende buis werd opgedraaid. TAN heeft de heerlijke eigenschap om vermoeidheid te tonen voordat er breuk optreed: je model stijgt niet meer. Als het met TAN mis gaat dan zit dat eerder in loslatende knopen of beschadigingen. Beschadiging treed op met ontoereikende smering of blootstelling aan scherpe randen, bijv. een ruwe prophaak.

    Voor wat betreft de torsie meter: niks mis mee, zeker wanneer je het rubber maximaal wilt belasten (benutten). Voor het aanmeten van een rubbermotor bestaan tabellen en programma's die op basis van beproefde waarden het maximum aantal omwentelingen tonen voor een bepaalde lus/dikte. Blijf je bij TAN op 80% max. zitten, dan kun je vrij gerust zonder beschermbuis werken en gaat je rubber motor heel lang mee.
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.739
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit tabelletje heeft Wout me ooit doorgestuurd
    Turns Chart.jpg
    Groeten Jef
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    Pas op als je deze tabel wilt gebruiken. Het is op basis van Tan II rubber. Dat wordt niet meer gemaakt. Het is nog op de markt. Met name mei '99 maar das net zo duur als goud. Dus controleer de waardes aan de hand van je eigen rubber.
     
    jef vindt dit leuk.
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Amersfoort
    Is er ook een tabel voor het huidige Tan? Of kun je de tabel aanpassen in de trant van 10% minder o.i.d? En was Tan II beter dan het huidige spul?
     
  7. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Bernard ooit in de jaren 2013 heb ik rubber bij jou gekocht.
    Welke dan rubber zal dat zijn denk je?
    EN hoe bepaal je die lijst?
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.553
    Locatie:
    hier en daar
    Meten is weten.
    Torsiemeter is zeker handig. Voor een iets grotere klasse (P-30, buiten) heb ik ooit een torsiemeter gemaakt die meteen ook het hulpstuk is bij gebruik van een beschermbuis.
    Was goed te doen.
    Behalve dat je uiteindelijk weet bij welke torsie je rubber (van een bepaalde dikte) breekt, kun je vooral ook goed bepalen welke torsie (onafhankelijk van rubber dikte) je model aan kan!
    Dan kun je opwinden voorbij die torsie.... en terugtoeren tot de max. torsie voor je model.
    Met die methode heb je meer toeren (energie) in je rubber dan wanneer je allen opdraait tot aan de max. torsie van je model....

    Van het weekend doen we het buiten voor op de hei! Hier draaien we maximaal op. Ook een spannende oefening...
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    Tan supersport. En die lijst is een ander verhaal. Weet niet of die voor die rubbersoorten er is. Zoals Erik al zei meten is weten. Maak een paar test motoren en draai ze paar keer goed hard op en later kapot. Dan weet je de max torsie en aantal toeren...
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Den Haag
    En van t weekend ook een aantal moedwillig kapot in het kader van een test...
     

Deel Deze Pagina