pech

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door TC01, 24 feb 2020.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Gisteren met indoor vliegen gebeurde het onvermijdelijke. Ik was met mijn MPX Slick 360 4d aan het vliegen. Tijdens het trimwerk maakte ik een landing en was bezig met het regelen van mijn trims op de zender toen er ineens zeer onverwacht een vliegtuig tegen mij aanvloog. Jammer probeerde de betreffende vlieger het toestel te redden en trok het gas niet dicht terwijl de prop mijn gezicht raakte. Dit resulteerde in enkele wondjes in mijn gezicht waarvan enkele zeer fel bloeden. Dit was moeilijk te stelpen en ook nu nog lekt het regelmatig.

    Ik neem het de betrokken vlieger niet direct kwalijk. De oorzaak hiervan is dat we de veiligheid weer uit het oog zijn aan het verliezen en we met teveel mensen tegelijk vliegen waardoor er eigenlijk net genoeg plek meer is in de zaal om leuk te vliegen. Dit resulteert dat er regelmatig over en achter de mensen langs gevlogen wordt.

    Mensen bedenk dat ook die simpele indoor props scherp zijn als messen en lelijke wondjes kunnen veroorzaken. Gelukkig zijn de wondjes niet echte diep en zullen ze wel weer genezen, maar leuk is anders.

    Dus hou rekening met je mede vliegers en trek het gas dicht als je het niet meer ziet of weet, dan richt je tenminste geen schade aan. Dat is iets wat ik al jaren aan beginnende indoor vliegers meegeef, maar helaas vergeten ze dat weer snel.

    Voor mij betekend dit het einde van het indoor vliegen als dit niet snel veranderd. Jammer genoeg een van de dingen in onze hobby die ik echt leuk vond en dat ik nu moet laten gaan. Ik heb geen zin meer in nog meer littekens in mijn gezicht, genoeg is genoeg. Ik ben allang blij dat ik bril drager ben, anders had het er nog slechter uit kunnen zien.

    [​IMG]

    Ik hoop met dit bericht een les neer te zetten voor iedereen, je toestel is niet zo belangrijk als andermans gezicht of leven...………………………..
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oei, vreselijk bericht en veel beterschap.

    Toch roept dit veel vragen op:

    Is er geen vliegleiding?;
    Worden er geen afspraken gemaakt waar men staat (pilotbox)?;
    Mag iedereen zomaar starten (beginners/gevorderen)?.

    Dan is er nog genoeg te regelen/afspraken te maken en kan iedereen met plezier vliegen.

    Niet dat dit ongelukken kan voorkomen maar je kunt wel risico's inperken.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    "het gaat altijd goed" , zoals je zo vaak hoort, als je vraagt of het een beetje gestructureerd kan.
    En het gaat ook meestal goed.
    waarbij de keren dat het misgaat, het niet zo ernstig is.

    Nu vind ik dit toch wel een heftige..
    gezicht is toch wel belangrijk, gezien de onderdelen die daar in de buurt zitten:D
    Beterschap iig..
    en hopelijk leren je medevliegers er ook van.

    ergens is het raar dat wanneer iemand tegen jou op vliegt, de rest gewoon lekker doorgaat met wat ze deden, en jou dus eigenlijk dwingen te stoppen..
    iets met gezond verstand en zo
    tuurlijk, ongeluk zit in een klein hoekje..
    maar gedrag van de mensen bepaald het formaat van datzelfde hoekje
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    En dit is nog maar de schade die een indoor kistje kan aanrichten o_O
    Ik hoop dat er door dit voorval meer rekening wordt gehouden met een stukje veiligheid in de zaal
    Ik wens je in ieder geval sterkte met je herstel :thumbsup:
     
  5. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Nou wat heb je enerzijds toch gigantisch geluk gehad dat je niet een oog verloren hebt, het was toch allemaal dicht bij elkaar.
    Beterschap

    Hans
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Vliegleiding is er niet, gezond verstand zou goed moeten werken.
    Ja en nee, we hebben tijdslots voor elke klasse die indoor gevlogen wordt.
    De meesten hebben voldoende vliegervaring buiten.

    Dat klopt, meestal gaat het wel goed. en dat is ook wat er vaak aangegeven wordt als je vraagt om strengere regels.

    Was ook heftig, ik stond aan de grond genageld en kon niet veel doen. Werd ook redelijk emotioneel en wilde naar huis. Dat heb ik niet direct gedaan omdat ik me niet lekker/prettig voelde en tot rust moest komen.


    Tja, als je weet wat ik de afgelopen 5 jaar heb moeten doorstaan met mijn gezicht dan begrijp je dat denk ik wel.

    7 september 2014 sloeg het noodlot toe en moesten enkele trauma chirurgen voor mijn leven moeten vechten door de schade die de vleesetende bacterie heeft veroorzaakt te verwijderen. Dat ging helaas ten koste van mijn rechtergezichtshelft. Nu 5 jaar later en 10 operaties verder is mijn gezicht weer zo goed als mogelijk hersteld door een top team van plastische chirurgen. Mijn gezicht en mijn leven is me dus heilig...………………….

    ps, de "dader" was net zo aangeslagen als ik hoor en hem neem ik het ook niet direct kwalijk.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    De dader en het slachtoffer zijn meestal het “probleem” ook niet..
    Meestal zijn het de omstanders, die het voorval snel vergeten, of oostindische oogkleppen op hebben
    Niet verder denken aan wat een cm hoger of lager kan betekenen.

    los daarvan, hopelijk geneest de fysieke deuk en de deuk in het vertrouwen vlot.. en werkt de rest van de mensen mee, zodat je weer vlot kunt vliegen
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Tja, en dan laat in april het netvlies los in mijn linkeroog. Dat gebeurd meestal na een trauma of klap op oog of tegen hoofd. Nu begin juli ben ik alweer 3 operaties verder om dat netvlies te herstellen en vast te leggen. Je gaat jezelf dan afvragen hoe dat kan en wat er de afgelopen tijd allemaal gebeurd is en dan kom je hier weer op uit.

    Of er nu hier mee een verband is lijkt niet duidelijk en is natuurlijk niet te bewijzen.

    Helaas voor mij zit ik er nu mee en kan de komende 3 maanden nog niet vliegen omdat het zicht daarvoor te slecht is.

    Ben je dus bewust met waarmee we bezig zijn.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Sjips Theo, je zit wel in de hoek waar de klappen vallen. Veel sterkte en ik hoop op een goede genezing.
     
  10. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Theo ik ken jou verder niet, alleen van het Forum maar ik wens jou toch van harte beterschap na al deze ellende en een voorspoedig herstel.

    Gr Giel
     
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    sterkte en spoedig herstel! ik was een keer een vlieger aan het bouwen, en het zag er heel hoopvol uit. het werd al donker helaas, maar ik wilde even buiten testen hoe die vlieger reageert. ik had korte stukjes staaldraad/stuurstang draad aan de uiteinden van een grenen ligger, om spandraden met een lusje achter te hangen, beetje als bij een tentstok. ik buiten achterthuis met een kort touwtje de vlieger al draaiend rondtrekken. beetje afstellen. nog EEn 1 keer testen.
    jawel *zwiep de vlieger zwiept krachtig naar me toe *pok zo'n ligger met staaldraadje in mijn oog. het beeld was erg vervormd. ik (bij huisarts) vroeg komt dit nog goed? hij zei wel beter maar het zicht wordt nooit beter door zoiets (dus slechter dan het was). volgens mij is het nu 100% hersteld (herstelde langzaam gedurende maanden).
    hou hoop hiermee
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    `Dit resulteert dat er regelmatig over en achter de mensen langs gevlogen wordt`

    Deze regel roept de nodige vragen op. Talloze vliegers hebben het regelmatig over veiligheid. Ik kan dit niet rijmen.

    Als de toestellen mij om de oren vliegen, ga ik niet eens de lucht in.
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    We zijn nu in November en helaas is er nog niks verbeterd, maar zelfs verslechterd. Afgelopen maand liet ook het netvlies van mijn rechteroog los. Het linkeroog zat toen nog vol met olie. Op dat moment moest met spoed het rechteroog geopereerd worden waardoor ik technisch blind was. 2 weken later hebben, nu 1 week geleden is links de olie verwijderd en kan ik met beide ogen weer iets zien. Of het zicht weer goed genoeg wordt om te kunnen vliegen is nog afwachten. Als zzp-er ben ik nu zwaar gedupeerd omdat ik ook niet kan autorijden. Ik hoop dat er snel betere tijden aanbreken en dat ik verder gezond oud mag worden.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Das niet mooi om te lezen.
    Beterschap.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klinkt niet goed.
    Heel veel sterkte.
     
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Sjonge jonge, niet mooi om te lezen... Beterschap!
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Sterkte! Lijkt me heel pittig allemaal!
     

Deel Deze Pagina