peg versus winglet...

Hoi,

Wat is volgens de experts het beste? Een throw peg klassiek doorheen de vleugeltip (zo werp ik) of een Winglet, Tiplet, Launchlet (allemaal andere woorden voor hetzelfde begrip).

Lijkt me dat een launchlet iets meer lengte geeft (2 tot 5cm) en dat kan in het voordeel zijn van de kleine werper (<180cm), waar elke centimeter telt ;-)

Anderzijds kan je met een klassieke peg je duim gebruiken voor net dat beetje extra manipulatie van het toestel tijdens de lancering.

Zijn er aerodynamisch ook voordelen aan de launchlet verbonden? De lectuur over winglets in het algemeen gaat van het ene uiterste in het andere... Over het algemeen wordt aangenomen dat de tipvortex verminderd, dus minder drag en het vergroot de effectieve aspect ratio ook (altijd handig tijdens het thermieken).

Wat denken we? En als de launchlet er beter uitkomt... waar bestellen we deze duivelse uitvinding?

Cheers,
Johan

Hallo,

100% zeker zijn de launchlet en andere wingletachtige werphulpstukken veel aerodynamischer en hebben daarmee veel minder lucht weerstand. Het ergste van alle hulpstukken is wel de werpstift. Deze heeft erg veel weesrtand. Toch is deze weerstand binnen grenzen van waarneembaarheid. Ik geloof niet echt dat een model hier iets van ondervind anders dan mogelijk de fluittoon bij gebruik van een buisje i.p.v. een dichte stift.

johan,

aan een winglet voor de helios word momenteel gewerkt , een winglet kan iets verder naar buiten gehanteerd worden en ook verder naar achter op de vleugel .
dit zou voordeel moeten opleveren, maar ik denk dat werpen met wat het beste aanvoeld toch zeker zo belangrijk is.

-kristof-

Hoi,

Wat is volgens de experts het beste? Een throw peg klassiek doorheen de vleugeltip (zo werp ik) of een Winglet, Tiplet, Launchlet (allemaal andere woorden voor hetzelfde begrip).

Lijkt me dat een launchlet iets meer lengte geeft (2 tot 5cm) en dat kan in het voordeel zijn van de kleine werper (<180cm), waar elke centimeter telt ;-)

Anderzijds kan je met een klassieke peg je duim gebruiken voor net dat beetje extra manipulatie van het toestel tijdens de lancering.

Zijn er aerodynamisch ook voordelen aan de launchlet verbonden? De lectuur over winglets in het algemeen gaat van het ene uiterste in het andere... Over het algemeen wordt aangenomen dat de tipvortex verminderd, dus minder drag en het vergroot de effectieve aspect ratio ook (altijd handig tijdens het thermieken).

Wat denken we? En als de launchlet er beter uitkomt... waar bestellen we deze duivelse uitvinding?

Cheers,
Johan

Ik krijg binnenkort 10 zogenaamde seagull pegs van Gavin Trussel opgestuurd.
Als je interesse hebt kan ik je er een paar opsturen, als ze binnen zijn natuurlijk:D

Gavin schijnt nogal een bruut te zijn bij het gooien en deze zijn voor hem beter dan de standaard stift door de vleugel. In ieder geval minder kant op het omknikken van je tip.

Seagull Pegs - RC Groups

Loet

Let er wel op dat die dingen je spanwijdte vergroot.
Deze "blades" heb ik al eens vaker voorbij zien komen. Niet met die mooie rondingen, dat niet.
Vroeg me toen af hoe je die dingen goed in je vleugel bevestigt krijgt. Ze zullen op één of andere manier verbonden moeten worden met de ligger toch? Anders heb je volgens mij snel een stuk schuim uit de tip getrokken lijkt me

Hoi,

Cheers,
Johan

OK Johan, hier is het antwoord van ex/pert (OK Henk weer eens zelfoverschatting):2gunfire:

Gedurende de rotatie wordt de positie van de romp (vlieglijn) bepaald door de centrifugale kracht en wel 90° ten opzichte van de lijn tussen het zwaartepunt van de zwever en de positie van "met wat je ook al gooit" dus peg of winglet aan de vleugeltip.

Vermits de positie van de PCM/Fireworks winglet, gemakkelijk gemonteerd op een Salpeter of een Stobel vleugeltip, quasi drie, vier of nog meer centimer meer naar achter staat t.o.v de klassieke "peg" is de neus van de zwever meer naar buiten gericht gedurende de rotatie (ongeveer 3°à 4° verschil).

Bij het loslaten wil de zwever verder de draairichting volgen (en dit wordt tegengewerkt door de rudder) maar het voordeel van de "neus naar buiten" is dat de zig/zag amplitude daardoor merkelijk minder is.

Aerodynamisch is er geen verschil, vooropgesteld dat je de winglet korrekt monteert in de vlieglijn. Meergewicht is er ook niet : de PCM winglet is net hetzelfde gewicht als de peg. Bestellen : www.pcm.at

Amai, amai ik wordt draaierig van al mijn wetenschap. Vlug terug op adem komen met "PEG" [URL="
- Peg, Steely Dan[/URL]

Later gator,

Yves

Laatst bewerkt door een moderator:
Let er wel op dat die dingen je spanwijdte vergroot.
Deze "blades" heb ik al eens vaker voorbij zien komen. Niet met die mooie rondingen, dat niet.
Vroeg me toen af hoe je die dingen goed in je vleugel bevestigt krijgt. Ze zullen op één of andere manier verbonden moeten worden met de ligger toch? Anders heb je volgens mij snel een stuk schuim uit de tip getrokken lijkt me

Ze worden voornamelijk gebruikt voor vleugels die uit Rohacell zijn opgebouwd. In een schuimvleugel weet ik ook niet meteen hoe je het zou moeten doen, maar ja: een gegeven paard...................

hmm het is dat ik niet echt van d/hlg houd (vooral na zeer veel chuck gooistarts), anders kon ik weleens verschrikkelijk hoog gooien denk ik. misschien steken jullie me nog aan :P (maar denk het niet). vraag (echt serieus) zijn de beste gooiers symmetrisch of uitgesproken asymmetrisch?

vraag (echt serieus) zijn de beste gooiers symmetrisch of uitgesproken asymmetrisch?

Wel, als ik mezelf in de spiegel bekijk denk ik symetrisch, maar ik Loet's avatar bekijk denk ik ah!symetrisch.

DLG is overigens een elitesport, nog veel meer dan golf, dus vooraleer in de klub opgenomen te worden willen we eerst wel even jouw credentials zien :banana:

Ok Jongens, alle gekheid op een stokje... ik blijf bij een lekkere lange peg ;-)

De reden is eenvoudig, ik wil mijn duim blijven gebruiken om het toestel te 'stabiliseren'.

Misschien is dit niet een optimale smijt techniek, maar werkt voor mij wel.

Cheers,
Johan

Back