Kwam dus deze tegen...
Nu is het me niet duidelijk op hoeveel volt hij vaart. 6v? of 2x 6v in serie.
Motoren draaien onderbelast door de niet al te grote schroeven.
Fuistregel idee van Roel van Essen.
Motorschiffe
Ga er van uit dat het een fluisterstille aandrijving geeft. Dat hij de schroeven niet veel groter heeft genomen, omdat het model met 40 mm schroeven al behoorlijk op snelheid komt?
Zelf ben ik fan van wat kleinere Speed 600 BB Turbo op 12v en een reductiekast 3:1 er tussen (of 4:1). Draaiend op een zo hoog mogelijk rendement van de motor. Dat betekend dat er meer vermogen gaat naar de schroefas dan er in warmte zou worden omgezt. Er handig gebruik wordt gemaakt van het koppel van de motor.
Velen willen het turbine geluid van de recht gestoken tandwielen niet. Dat kan ik me goed voorstellen. De motoren doen het op die spanning goed met speedprops van +40 (tot 50 mm.) Grotere props rond 4:1 of 5:1 reducties.
Type reductie, maar dan wat stiller dan een regulier tandwielkastje... komen planetaire tandkasten om de hoek kijken. Komen soms vrij prijzig, zijn tevens behoorlijk compact. De zwaardere types doen bijvoorbeeld wonderen op grotere elektromodelvliegtuigen. (+2,5 meter span warbird)
Reisenauer heeft kastjes met een bijzonder hoog rendement 98% en lopen behoorlijk stil. Daarmee krijg je wel een optimaal rendement en lange vaartijd als je alles goed doorrekend.
Je zou dan kunnen opteren voor een Micro Edition. Die kunnen een vrij hoog vermogen aan. Maarrrrr... het is een high-end product!
Financieel rendement is hoger met een partij loodaccuus achter de hand. Ander merk is AXI. Rendement wordt geschat op 95% Voor velen zijn ook deze planeten te prijzig.
Verder bestaan/bestonden er Maxi Pile Getriebes van Marxx. Stapelbare planeetreducties. Kwamen op Decaperms en Hectoperms etc. Zag ze ook zitten op Hectoperm startmotoren. Doch die halen door de kunststof tandwielen het hoge rendement van Reisenaur niet, klinken 'op stoom' beetje als een koffiemolen. Te lawaaierig, ze mogen zeker niet overtoert worden. Had wat setjes gespaard, heb dat spul weer opzij gezet, er meer van verwacht. De Monoperm Super met Pile's doen het goed... ook daar komt een wat schurend geluid uit. Denk voor modellen tot 1 meter, props 40mm bij reductie 3:1 en 6v type op iets overspanning. Naar mijn gevoelen zijn die series alle te duur geworden voor wat ze presteren. Ingehaald door de 'can motor'
Navy Kompakt setjes van Robbe. (3,3:1 of 5,5:1) De een maakt wat meer lawaai dan de ander. Zijn bij 12v rumoerig... op 6v valt het wel mee. Zie je terug in de Robbe Berlin Senotkreuzer als aangewezen aandrijving door Robbe.
Dan heeft Graupner de FG3 kastjes. (FG1,5/FG2) Zijn zelfs lang gebruikt op modelzwever, voor afgaand aan het brushlesstijdperk met borstel 600 motoren op NiCad cellen. En dat vloog gewoon! Deze lopen weer een stuk stiller dan de Robbe Navy's. Je treft de motoren nog wel eens aan op eBay. Motor en gear als 1 unit. Zeer geschikt met 3:1 als modelaandrijving.
Zoek ook eens op Tuborix... onder die naam zijn ook tandwielkastjes verkocht. Met kunststof en metalen tandwielen combinaties. 400-480 can-motoren. Ze zijn er ook voor 600 motoren. Maar dat is vaak even doorzoeken. Bedoeld voor modelvliegen. Lange tijd heeft Aero-Naut ook prachtige reductiekastjes gehad speciaal voor modelvaart. Kogelgelagerd en ook vrij stil.
Je begrijpt het... heb hier dozen vol....
Behoorlijk stil zijn reductiekastjes met getande riem. Als zelfbouw te maken.
Vroeger gaf het Krüse Synchro Gear Getriebes. Mooi stil. Kogelgelagerd. Opgehouden te bestaan. Weggevaagd door brushless? Supersimpel qua opzet... zelden te vinden... ik wou dat ik daar een aantal van had.
Goed receptje is altijd lastig kiezen. Bootje of vliegtuig... puzzelen en persoonlijke keuzes maken. Ik vond de puzzel van het aandrijfconcept altijd aardig... Hoeveel vermogen had het echte schip... hoeveel heeft het model dan daadwerkelijk nodig.... anderen willen dat 'gezeur' niet.
Eigenbouw reductiekastjes zijn eenvoudiger te bouwen dan menigeen denkt.