Pegasus 3

Hallo,

Ik heb een vraag over de motoren voor de Pegasus 3.
Ja ik heb het forum doorzocht en antw gevonden.;o)
Maar ik stam nog uit de tijd van houtbouw en hecto/decaperm motoren.
Dit is het eerste schip waarvan de romp al klaar is die ik wil gaan bouwen.

Ik heb deze onlangs op marktplaats gekocht, en behalve de spanten van het voordek is hier verder niet aan gewerkt.
Via google kom ik de 700bb turbo tegen enof brushless motoren.
Al dan niet in combinatie met een regelaar.
Er is zoveel keus dat ik het op dit moment niet zou weten welke

Het hoeft geen raceboot te worden, ik hou liever van wat langer varen.

Grt Willem

Ik heb buhler motoren van hobbieplaza

Heb een 65mm schroef 4 blads er op en hij word ongeveer lauw
Met 2 accu's 12v 4A kan ik ruim 8 uur volgas varen (springer tug 50 x20 10 cm diep)
Snelheid en vermoge stond ik nog van te kijken icm de zuinigheid

Ben nu bezig met een boot 1m x30 cm een sleper komen 2 24v buhlers in die kunnen schroeven tot 10cm hebben

Waarom buhler

Stil
Zuinig
Ontstoord
Ik heb er goede ervaring mee

Hoi Mark,

Bedankt ga ik die ook even door google halen.

Vergeten te schrijven dat ik na vele jaren de hobbie weer heb opgepakt.
Lees wel al een tijdje mee hier op dit forum.
En de Pegasus wilde ik altijd eens een keer in het bezit hebben.

Hallo,

ik denk dat die vraag ivm de pegagus hier op dit forum kort geleden al eens gepaseerd is

je geeft aan dat het geen speeedboot hoeft te worden ,dan zou ik niet gaan voor die 700bb turbo;een beetje overkill

zo'n ranke boot met die afmetingen zal al voldoende hebben aan bv een 2 keer een 600eco met 32.5 of 35 of 37.5mm speedschroef van graupner op 7.2 volt
deze zijn relatief zuinig ( zijn geen buhlers natuurlijk) en toch redelijk krachtig

zo'n buhler is een trager draaiende motor ,ideaal om grote schroeven rond te draaien
maar voor een pegasus minder geschikt vind ik : zo'n boot heeft geen grote schroeven ,denk niet dat hier 65mm schoeven onder zitten/horen ?

ivm brushless: geen ervaring mee ,daar zullen anderen je een veel beter advies bij kunnen geven

mvg

Daarnaast... Spieken helpt! Google is je vriend. Er zijn verschrikkelijk veel mogelijkheden... beetje inlezen inspireert.
graupner pegasus - Google Search

Verder geeft Graupner zelf al suggesties. Dat zijn dat budget drives (als er geen Marxx motoren worden aanbevolen)

Het is maar hoe snel je het schip wil laten varen. Het is een scherpe romp, en geschikt als halfglijder. (vergelijk schnellboot). Maximum formaat schroeven zal wel rond de 40 mm liggen. Zou je in je aandrijfconcept voor speedschroeven kiezen, kan de gang er behoorlijk in worden gezet.

Hoi,

google heb ik idd ook een hoop info vanaf.
En ook dat deze vraag al eens is gepaseerd
Punt is dat ik geen ervaring heb met deze motoren.
Voor mij is er teveel keuze zeg maar.
Mijn laatste ,,nieuwe,, besturing is b.v een Terra Top van robbe met multi switchen enz.
Destijds al een heel ding

Kwam dus deze tegen...
Nu is het me niet duidelijk op hoeveel volt hij vaart. 6v? of 2x 6v in serie.
Motoren draaien onderbelast door de niet al te grote schroeven.
Fuistregel idee van Roel van Essen.

Motorschiffe

Ga er van uit dat het een fluisterstille aandrijving geeft. Dat hij de schroeven niet veel groter heeft genomen, omdat het model met 40 mm schroeven al behoorlijk op snelheid komt?

Zelf ben ik fan van wat kleinere Speed 600 BB Turbo op 12v en een reductiekast 3:1 er tussen (of 4:1). Draaiend op een zo hoog mogelijk rendement van de motor. Dat betekend dat er meer vermogen gaat naar de schroefas dan er in warmte zou worden omgezt. Er handig gebruik wordt gemaakt van het koppel van de motor.

Velen willen het turbine geluid van de recht gestoken tandwielen niet. Dat kan ik me goed voorstellen. De motoren doen het op die spanning goed met speedprops van +40 (tot 50 mm.) Grotere props rond 4:1 of 5:1 reducties.

Type reductie, maar dan wat stiller dan een regulier tandwielkastje... komen planetaire tandkasten om de hoek kijken. Komen soms vrij prijzig, zijn tevens behoorlijk compact. De zwaardere types doen bijvoorbeeld wonderen op grotere elektromodelvliegtuigen. (+2,5 meter span warbird)

Reisenauer heeft kastjes met een bijzonder hoog rendement 98% en lopen behoorlijk stil. Daarmee krijg je wel een optimaal rendement en lange vaartijd als je alles goed doorrekend.
Je zou dan kunnen opteren voor een Micro Edition. Die kunnen een vrij hoog vermogen aan. Maarrrrr... het is een high-end product!
Financieel rendement is hoger met een partij loodaccuus achter de hand. Ander merk is AXI. Rendement wordt geschat op 95% Voor velen zijn ook deze planeten te prijzig.

Verder bestaan/bestonden er Maxi Pile Getriebes van Marxx. Stapelbare planeetreducties. Kwamen op Decaperms en Hectoperms etc. Zag ze ook zitten op Hectoperm startmotoren. Doch die halen door de kunststof tandwielen het hoge rendement van Reisenaur niet, klinken 'op stoom' beetje als een koffiemolen. Te lawaaierig, ze mogen zeker niet overtoert worden. Had wat setjes gespaard, heb dat spul weer opzij gezet, er meer van verwacht. De Monoperm Super met Pile's doen het goed... ook daar komt een wat schurend geluid uit. Denk voor modellen tot 1 meter, props 40mm bij reductie 3:1 en 6v type op iets overspanning. Naar mijn gevoelen zijn die series alle te duur geworden voor wat ze presteren. Ingehaald door de 'can motor'

Navy Kompakt setjes van Robbe. (3,3:1 of 5,5:1) De een maakt wat meer lawaai dan de ander. Zijn bij 12v rumoerig... op 6v valt het wel mee. Zie je terug in de Robbe Berlin Senotkreuzer als aangewezen aandrijving door Robbe.

Dan heeft Graupner de FG3 kastjes. (FG1,5/FG2) Zijn zelfs lang gebruikt op modelzwever, voor afgaand aan het brushlesstijdperk met borstel 600 motoren op NiCad cellen. En dat vloog gewoon! Deze lopen weer een stuk stiller dan de Robbe Navy's. Je treft de motoren nog wel eens aan op eBay. Motor en gear als 1 unit. Zeer geschikt met 3:1 als modelaandrijving.

Zoek ook eens op Tuborix... onder die naam zijn ook tandwielkastjes verkocht. Met kunststof en metalen tandwielen combinaties. 400-480 can-motoren. Ze zijn er ook voor 600 motoren. Maar dat is vaak even doorzoeken. Bedoeld voor modelvliegen. Lange tijd heeft Aero-Naut ook prachtige reductiekastjes gehad speciaal voor modelvaart. Kogelgelagerd en ook vrij stil.

Je begrijpt het... heb hier dozen vol....

Behoorlijk stil zijn reductiekastjes met getande riem. Als zelfbouw te maken.
Vroeger gaf het Krüse Synchro Gear Getriebes. Mooi stil. Kogelgelagerd. Opgehouden te bestaan. Weggevaagd door brushless? Supersimpel qua opzet... zelden te vinden... ik wou dat ik daar een aantal van had.

Goed receptje is altijd lastig kiezen. Bootje of vliegtuig... puzzelen en persoonlijke keuzes maken. Ik vond de puzzel van het aandrijfconcept altijd aardig... Hoeveel vermogen had het echte schip... hoeveel heeft het model dan daadwerkelijk nodig.... anderen willen dat 'gezeur' niet.
Eigenbouw reductiekastjes zijn eenvoudiger te bouwen dan menigeen denkt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze uitvoerige info.Geweldig !

Ik had die link ook gevonden.
En tevens een hoop modelbouw forums afgeschuimd. (via google)
monoperm heb ik zelf nog wel genoeg van liggen evenals de decaperm (te zwaar vanzelf)met bij behorende tandwielkasten.

Kan nu een opstelling in de romp maken voor de motoren enz.
Deze is nog mooi schoon van binnen,en alle gaten moeten nog geboord worden.

Groet vanaf Texel,
Willem

Hallo Willem,
Wat gewicht betreft... te zwaar?... je hebt natuurlijk best wel een redelijk drijfvermogen.
Je zou voor het doorboren hem nog even een drijftest kunnen geven. Belasten tot op de waterlijn Plastic zakje met 1 liter water weegt 1 kg.... kan natuurlijk ook met gewichten of zakjes zand. Maar dan kan je al rekening houden met het te verwachten totaalgewicht.
Loodaccu's zijn natuurlijk het zwaarst. NiMh cellen al de helft lichter. Lipo accu's nog veel lichter. Dus je hebt veel flex.

Nu... Ik zie net in de oude catalogus... cat 1986... 6 kg staan, wel, dat is best wat buffer.
Daar stoppen ze er 2x Jumbo 550, 3 polig (Johnson motor) op 6v in. Zonder reductiekast.
Of 5 polige niet meer leverbare Graupner 426 of 505 motoren. Voor deze geven ze 9v aan, daarbij 13500rpm onbelast. Wat een Jumbo doet bij 9v weet ik even niet. Dan moet ik diep in de kast uitgraven. De hele range is immers vervangen door de speedmotoren. Overegens draaien al die beestje heel happy op 12v.

Of de Monoperms Super (Special) het haalt qua spieballen weet ik niet helemaal zeker. Wat vroeger werd gedaan bij de Haagse Modelboot Club, door enkelen met groot succes toegepast. Gaat het wel om de 6v op 12v te zetten. Pilegetriebe 1:3, speedschroef 40 mm met spoed 1.4 tot 1.6.
Wel zekeringen, want remmem met wier of steen in de schroef betekend onherroepelijk doorbranden onder te hoge belasting piek. Maar ze kunnen het verder prima aan. Dat komt mede door die dunne aandrijfasjes.
Waar ze overigens ook minder happy mee zijn is brusk vooruit/achteruit. De collector kan zich loswerken van het anker. Dat is natuurlijk wel weer te solderen... maar dan ben je even zoet met de zaak open te trekken.

De speed motoren zijn natuurlijk stukken robuster. Is eigenlijk de betere motor. (naast de Buhlers en andere industrie motoren)

Als je in mijn fotoalbumje kijkt in het mapje FL-8, zie je hoe de zaak er bij mij in het bootje steekt. In de FL-8 althans...

Zou je er 3 Monoperms met 1:3 in zetten... à la Graupner Wiesel... heb je per motor 12 Watt ter beschikking. Daar kom je netjes mee vooruit. Heel, heel lang gelee heb ik daar -als jong grut- een prachtig voorbeeld zien varen op de Haagse Waterpartij...

Nja... kijk maar eens even...

Groet Bas

Laatst bewerkt:
Hoi Bas,

Was even zoeken hoe ik in je albums moest komen ;o)
Maar is gelukt.
Mooie foto's, ziet er goed uit.
Ik zag ook dezelfde motoren liggen.
1:3 is bekend ja, daar vaarde ik ook meestal mee.

Ik ga er maar eens voorzichtig mee beginnen met de boot.

Grt Willem

Back