een starre parapente
Ik weet dat een parapente vervormt bij stuuruitslagen, maar we hebben het nu juist over passieve stabiliteit, dwz zonder stuuruitslagen.
De ontdekker van de stabiele valhouding bij de vrije val van een parachutist, Leo Valentin, kwam op het idee toen hij uit een bovenraam een trechter zag vallen, die keurig met de tuit omlaag viel (ik heb het niet zelf geprobeerd, maar hij beschreef het in zijn boek).
Nou, binnen de standaard flight envelope van een parapente zijn alle lijnen strak. Dan maakt het toch geen verschil of het koorden zijn of stangen?Hoe zeker weet je dit? Ik heb ooit een eenvoudig proefmodelletje gemaakt van een principe-parapente met starre verbinding en ik kan je verzekeren: dat vliegt niet stabiel, zeker niet rol-stabiel.
Overigens wist ik wel dat, je de kans gegeven, ik op een sneer richting parapentes kon rekenen; in vrolijkheid aanvaard!![]()
Ik weet dat een parapente vervormt bij stuuruitslagen, maar we hebben het nu juist over passieve stabiliteit, dwz zonder stuuruitslagen.
De ontdekker van de stabiele valhouding bij de vrije val van een parachutist, Leo Valentin, kwam op het idee toen hij uit een bovenraam een trechter zag vallen, die keurig met de tuit omlaag viel (ik heb het niet zelf geprobeerd, maar hij beschreef het in zijn boek).