Penlite vs Cell

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 12 mei 2019.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Lange kabels werken als spoelen, ze hebben een zelfinductie.
    Dat geeft het effect dat wanneer er een stroom loopt door de draad, dat deze door wil blijven lopen.
    De ESC wordt (vooral in deellast) gepulst gebruikt, de stroom wordt dud vaak onderbroken met een frequentie van meestal 8 tot 16 kHz.
    Iedere keer dat de stroom wordt uitgeschakeld wil deze in de lange draad verder lopen, maar de 'schakelaar' in de ESC staat dan even dicht.
    Het gevolg is dat er een spanningspiek ontstaat die duidelijk hoger is dan de voedingsspanning.
    Die spanningspiek kan de regelaar kapot maken.
    Een flinke condensator met een lage inwendige weerstand (ESR) kan de energie van de puls opvangen en de spanning beperken tot veilige waarden.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de uitleg Rick. Zelf verklaarde ik het dat er een soort elektrisch "vacuum" ontstaat waar de ESC niet tegen kan. Weer iets opgestoken. Gr. Klaas.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om het inzichtelijk te maken: zie het alsof je een vat opvult via een lange waterleiding met aan het eind een kogel-afsluiter, die je alleen maar open of dicht zet, niet half...
    En toch wil je dat opvullen niet te snel doen, dus je geeft korte stoten water. In principe is dat wat een ESC ook doet.
    Hoe langer de leiding, hoe hoger de drukstoten in die waterslang. Zet je aan het eind van die slang een windketeltje, dan valt het wel mee met die drukstoten.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat is op zich niet eens zo'n gek idee behalve dat het geen vacuüm is maar overdruk.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laat ik dan maar een voorbeeld aanhalen uit mijn eigen metier. Op de raffinaderij hadden we laadleidingen van meer dan een km lang. Je wilde niet weten wat er gebeurde als je tijdens het laden op het eind een kogelafsluiter opeens dicht zette, of nog erger als een terugslagklep van zijn grendel afviel. Ook eens gehad dat een grote crudetanker met 20.000 m3/uur lag te lossen. Het floot gewoon in de leidingen.
    Opeens maakte het schip een noodstop en klapte de safety op de ketel open. Daarna kwam de tankdruk terug op de leiding en sloegen de 2 30 inch terugslagkleppen dicht. Ondergetekende zat als operator op de steiger in de nachtdienst te wachten op het einde van de shift. Was opeens helemaal wakker en de hele steiger stond op zijn lange palen te wiegen. Zulke schokken zal het in een ESC niet geven, maar hier is het kwartje gevallen. Iedereen bedankt voor de uitleg! Gr. Klaas.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoeveel massa, oncomprimeerbaar, zou dat zijn, en met welke snelheid?

    Het bleek slechts het einde van de wereld te zijn. Voor even althans.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2019
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het duurde even eer ik besefte wat er aan de hand was Ron. Was nog in mijn begintijd als operator. We hebben later een soortgelijk incident gehad, waarbij een terugslagklep dicht viel. Er was toen 2500 m3 ruwe olie "op reis" in een 42 inch leiding met 4.000 m3/uur. De snelheid is dan 4,5 km/uur. Reken aan massa maar 2.000 ton. Herinner me dat na de klap alle flensverbindingen op die leiding lekten. De aannemer is dagen bezig geweest om de bouten aan te slaan. Een 48" eindflens en tien 30" afsluiterflenzen. Iets andere maten dan we in onze hobby gewend zijn. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Veel... hoeveel kan ik niet zeggen, want dat is echt puur lokaal (iedere steiger weer anders).
    Maar ik heb wel eens Fosforzuur geladen met 1500 ton per uur, en dat kwam op zwaartekracht aan boord gelopen door een veertig kilometer lange leiding van een hoogte van iets van 400 meter, tenminste, dat was ons verteld.
    Fosforzuur heeft een density van rond de 1,5 en de walaansluiting was een 10" pijp.
    Ingewikkeld rekensommetje leert dan dat die leiding een massa van 2400 ton bevat, die met een snelheid van 7 m/s (plm 25 km/u) aan komt denderen...

    Wij mochten toen absoluut niet minder dan 4 afsluiters open hebben staan, en de wal zou stoppen. Het dichtdraaien van de walafsluiter duurde ongeveer 10 minuten...
    In werkelijkheid waren dat meerdere afsluiters verdeeld over de hoogte, want hoewel de manifold-druk tijdens het lossen niet zo heel hoog was vanwege de weerstand in zo'n lange leiding (ik meen een bar of 5 a 6) maar bij gestopte cargo-flow zou anders de statische druk ongeveer 60 bar bedragen...
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Er is een simpeler rekensommetje en dat is de leidingdiameter in inch in het kwadraat, gedeeld door twee. Dan heb je de inhoud in liters per meter of kuubs per kilometer. Dus 40 x 50 x 1,5 = 3.000 ton. Je moet van goede huize komen om dat sap 400 meter tegen de heuvel op de pompen. De statische druk is dan al 40 x 1,5 = 60 bar. Maar we dwalen een beetje af. Toch wel leuk dat dit soort "wetten" ook terug komen in het elektrische vlak. Gr. Klaas.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... overschrijffoutje van de calculator: ik had 39 liter per meter, in plaats van 49....

    Dat deden wij dan ook niet.... wij laadden daar (Jorf Lasfar, Marokko), het werd daar ge"produceerd".
    Was best indrukwekkend: manifold stond te schudden als een stenenbreker, en het maakte een herrie alsof we kiezelstenen aan het laden waren. Op de waterlijn zag je het schip met het blote oog inzinken.
     

Deel Deze Pagina