penlites ontladen?

• Topicstarter Topicstarter faldo
  • Startdatum Startdatum
F

faldo

Guest
Even een vraag, mijn racing packs van sanyo , ( ni-cd) leg ik altijd weg met een weerstand, werkt goed.

Maar ik laad ook veel penlites (ni-mh) voor diverse toepassingen en daar heb ik wel een probleem.

De penlites komen uit verschillende apparaten en zijn niet allemaal evenveel leeg. Dus met het laden ( via de graupner ultramat 14) laad ik meestal 4 of 8 cellen tegelijk maar meerdere zijn dan echt al heet en sommige gewoon koud bij het afslaan.

Waarschijnlijk omdat er bij de 1 meer nog in zat dan bij de andere.

Is er een mogelijkheid om ook deze penlites leeg te halen naar een bepaald niveau zodat ze gelijk zijn. (uiteraard laad ik wel alleen penlites met dezelfde cap.)

Ik dacht zelf aan een ontlaadtray van team orion of zo. Die wordt gebruikt voor rc maar kan je die ook gebruiken voor penlites (ze passen wel).

Of is er nog een andere makkelijker manier voor dit probleem

graag advies

Ronald

Je moet de cellen dan apart ontladen b.v. met batterij houders voor 1 penlite(te koop bij electronica winkel) en daar een lampje op solderen.
Het kan natuurlijk ook met een batterij houder voor meer penlites en dan 1 lampje per cel aansluiten.
Als die lampjes gelijk zijn dan zie je in een blik aan de hoeveelheid licht hoe ver ze leeg zijn. :idea: :)

NiMH cellen zeker niet met een weerstand erover wegleggen om ze zo geheel te ontladen, daar houden ze niet van :cry:
Als je alle cellen in een pakket gelijk wilt krijgen is het veel beter om ze een keer langzaam te laden met 0.1C (een uur of 14, een paar uur langer kan geen kwaad). De cellen die eerder vol zijn, zullen hier geen probleem mee hebben, ze blijven gewoon vol.
Aan het einde van de lading zijn dan alle cellen helemaal vol en dus gelijk :wink:

oke bedankt. ik ga dan toch maar langzamer laden.

laad nu met 1c. dus dat gaat dan toch ook iets te snel.

Maar kan een ontlaadtray nou ook gebruikt worden?

ronald

Je moet cellen die je los gebruikt NIET in serie gaan laden! Dat is vragen om problemen zoals je al gemerkt hebt. Je moet je cellen ALTIJD zo laden als je ze gebruikt of elke cel appart laden.
Dus als je een accu van 4 cellen in serie gebruikt dan moet je die 4 cellen bijelkaar houden en ze ook altijd zo gebruiken en laden. Het is dus zeer verstandig om er een vast paketje van te maken zodat ze niet meer los van elkaar kunnen.
De cellen eerst helemaal ontladen om ze zo gelijk te krijgen heeft weinig of geen zin want je krijgt de cellen gewoonweg nooit aan elkaar gelijk. Alleen zolang alle cellen precies hetzelfde mee hebben gemaakt blijven ze redelijk aan elkaar gelijk. Dus alleen cellen die samen een accu vormen zullen redelijk gelijk blijven.
Als je een cel de ene keer gebruikt als batterij in een klok en de volgende keer in je draadloze muis en de volgende keer samen met een tweede in je tandenborstel dan zullen de verschillen tussen die cel en een willekeurige andere steeds groter worden. Niet alleen de laadtoestand, dus hoeveel er nog in zit, zal anders zijn maar op den duur zal ook de inwendige weerstand en de capaciteit gaan verschillen. Dat maak je niet meer aan elkaar gelijk door de cel eerst te ontladen.

Dus heb je losse cellen die je de ene keer hiervoor en de andere keer daarvoor gebruikt? Laad die dan elk afzonderlijk op. Alleen dan zal je de maximum levensduur uit die cellen kunnen halen en loop je de minste kans op problemen. Gebruik je wel steeds accu's (meerdere cellen in serie of parallel) maak er dan vaste paketten van en hou dezelfde cellen altijd bij elkaar. Dat verlengt de levensduur en de paketten zullen veel betrouwbaarder zijn en blijven.

een duidelijk vergaal. Wat je zegt , ik zal ze gewoon meer bij elkaar moeten houden en anders toch een keer een lader moeten aanschaffen die ze apart laadt. Bijvoorbeeld 1 met 4 schachten elk afzonderlijk i.p.v. in serie.

Dus bedankt voor het advies!

Ronald

Back