Periscoop mechanisme toren

Heb het volgende probleem waar ik op dit moment niet uit kom.
Ben op dit moment een Typhoon van Engel aan het bouwen.
Wil het periscoop gedeelte beweegbaar maken via luchtdruk.
Heb in de toren 2messing stangetjes lopen waarover de periscoop op en neer beweegt.
Wilde dit doen doormiddel van een staalkabel die door een festo cilinder op en neer word bewogen.
Maar als ik een aansluitpunt in het midden van de periscoop maakt dan wil de periscoop niet mooi gelijkmatig omhoog, hij loopt iets schuin met als gevolg dat hij vast loopt.
Is er iemand die een idee heeft hoe je dit makkelijk kunt oplossen.
Of iemand die een beter idee heeft om dit te realiseren.

full

Zo ziet het eruit in zijn geheel.

full

Dit is het periscoop gedeelte voor in de toren.

full

Binnekant toren met de 2 messing stangetjes erin.

Hoop dat jullie een beetje uit de foto's komen met wat de bedoeling is.
Alvast bedankt voor de reakties.

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo eric

het is niet je periscoop maar heel je antenne asten die omhoog moeten

normaal doe je dit met een schommel armpje waar de cilinder horizontaal aan trekt
de cilinder zoals jij die wil gebuiken is goed zoals douglas en lex (dacht ik)die hebben gebruikt voor 1 periscoop of radarmast op en neer te bewegen

en inderdaad dit loopt zeker vast en vooral als je er mee aan het varen bent
een ander syseem bedenken zonder te veel aan je masten te moeten veranderen

groetjes raf
ps daarom bouw ik die dingen niet meer in hahaha allemaal mooi als het werkt maar als het defect geraakt kan je der meestal niet meer aan om een reparatie uit te voeren

Eric,

Zit de messing geleiding vast in de toren?

de cilinder zoals jij die wil gebuiken is goed zoals douglas en lex (dacht ik)die hebben gebruikt voor 1 periscoop of radarmast op en neer te bewegen

Nee hoor, bij mij gaan er ook meerdere periscopen mee omhoog. Zoals Eric het toepast kan wel, maar dan moet de constructie is steviger gemaakt worden. Nu zit de geleding vast IN de toren ipv een voet onder de toren...

Ik post morgen wel een foto als dat wenselijk is...

Laatst bewerkt:
Eric.
De oorzaak dat het piricoop gedeelte vastloopt met de twee stangen constructie.

Komt,,doordat zo ik zie op de foto dat deze stangetjes boven in de toren zijn geborgt.
Er zit volgens mij te veel beweging in deze stangetje,als het piriscoop gedeelte omhoog wordt geduwt.Je krijgt dus frictie op de stangen en de buisjes die hier over schuiven.

Je moet met deze stangetjes een stevig plato maken,en wel zo dat de stangen zowel onder als boven geborgt zijn door een soort plaat.
Als er dan geen beweging in de stangen zit ,en het piriscoop plato goed is uitgelijnt, dan moet het goet werken.

@ Raf,
Het periscoop gedeelte bestaat uit een stuk.
De mast gaat ook in een keer omhoog.

@ Douglas,
Het messing zit vast in de toren maar kan eventueel worden verwijderd.
Die messing staafjes die in de toren zitten komen ook aan de onderkant nog vast te zitten.
Bouw de Typhoon gelijk op met Hans (Bosreus)en wilde de priscoop en raket luiken op perslucht zetten d.mv. 2 cilinders
Zelfs Hans (Bosreus) heeft nog geen idee van hoe we het zullen aanpakken.
Vandaar dat ik het op forum geplaast heeft.

@ Harry,

De stangen zitten boven vast gelijmt.
Dit is 4 mm messing draad, daarover komt een busje wat daar net over het messing staafje schuif.
Dit busje word in de periscoop buis gelijmt/gesoldeerd.
Moest alles uitboren van de periscoop omdat de maatvoering van Engel niet klopte.

Hallo Eric,

Probeer ook de geleidebuisjes die in het plateau met de periscopen ditte4n zo lang mogelijk te maken. Met korte buisjes is de kant groot dat die bij op en neer bewegen een beetje scheef gaan en dan klem lopen. Beetje ook wat Harrie al aangeeft, als het geheel te flexibel is gaat het klem lopen.

hallo

het probleem zijn ook die ronde stangen
deze geven enorm veel wrijving doordat er veel raak vlak is
vierkante stang in een ronde buis geeft minder wrijving en 6 kant loopt nog mooier
en omdat het niet water dicht moet afsluiten kan vierkant of 6 hoek dus wel

groetjes raf

Hoi Raf,

Dat is een goed idee, vierkante buis, had ik nog niet aan gedacht! Als het spelingvrij genoeg werkt is dat een uitstekend plan.

Het spul inspuiten met siliconenspray werkt trouwesn ook goed. Enig onderhoud moet je toch aan zo'n systeem plegen. Er komt altijd wat aanslag aan de buizen, al was het maar van het opdrogende water.

Je moet met deze stangetjes een stevig plato maken,en wel zo dat de stangen zowel onder als boven geborgt zijn door een soort plaat.

Probeer ook de geleidebuisjes die in het plateau met de periscopen zitten zo lang mogelijk te maken.

vierkante stang in een ronde buis geeft minder wrijving en 6 kant loopt nog mooier
en omdat het niet water dicht moet afsluiten kan vierkant of 6 hoek dus wel

Mooi he, zo'n forum... 1 vraag en zoveel oplossingen...

Dus de boel ff kort samen gevat... Een dikkere onderplaat, met langere geleide stangen met vier of zeskant staf in een ronde buis...

moet goed gaan werken...

@ Raf, Lex, Douglas
Het is zeker mooi zo'n forum zo heeft ieder ideeën die je met elkaar kunt uitwisselen.
Ga dat van die vierkante buis en dat ronde messing toepassen.
Kan de buisje aan de onderkant wel langer maken maar naar boven niet.
Anders komt de periscoop niet hoog genoeg uit de toren.
En als je je eerste onderzeeboot bouwen dan komt er nogal wat bij kijken.
Maar is ook wel weer een hele uitdaging.
Maar met jullie hulp dan lukt het allemaal wel.
Hoop hem dit jaar te water te kunnen laten.
Maar er komen steeds meer dingetjes bij om in te bouwen.
Dat heb je als je met Hans (Bosreus) :lol: :lol: samen een Typhoon bouwt.

Had nog een foto van mijn Typhoon, deze is gemaakt op een zeemansdag in onze serviceflat waar ik diverse boten had tentoongesteld.
Veel positieve reakties toen gehad.

full

Bedankt voor jullie adviezen.

Groetjes,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

het principe komt niet van mezelf maar van de firma robbe
die hebben ook in de U47 en de U2540 vierkante assen gebruikt voor de duikroeren
dit om de wrijving te verminderen
en het werkt na al die jaren nog uitstekend
en je krijgt minder last van plak daar er meer vrije ruimte in de buis is en er een iets betere doorspoeling is

groetjes raf
ps mooie boot

Hoi Raf,

Ik vermoed dat het makkelijker draaien puur een bijverschijnsel is van Robbe. Waarschijnlijk zijn die vierkante buiden gebruikt om de roeren makkelijker uit te kunnen lijnen, je zet ze dan altijd in dezelfde stand vast. Zal niet bewust voor de wrijving gedaan zijn, maar een handige bijwerking is het wel!

hallo lex

als oude rat weet ik en gij ook dat een buis in een buis 100% wrijving geeft
al doe je der speer middel tussen het is gewoon een groter oppervlak
of robbe het daarvoor gedaan heeft terzijde gelaten en inderdaad het uitlijnen is ook makkelijker

maar de 4 hoeken van de staaf messing raken hierbij alleen maar de koker waar ze in draaien gleleiden en dat is zo een 80 % minder wrijving
en hoe minder hoe beter en rechter heel de toren antennes omhoog en omlaag gaan kunnen bewegen

groetjes raf

Back