permax 400 en propeller

• Topicstarter Topicstarter jdepaauw21
  • Startdatum Startdatum
J

jdepaauw21

Guest
Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe je de propeller het beste vast kunt maken op de motor (met welke lijm b.v.)

Gr Hans

Een propeller lijmen op de motor? Lijm gaat een prop niet lang vasthouden denk ik.

Er zijn voor dit doel hulpstukken (propellermounts) beschikbaar:
deze klemmen over de as van je motor, hierop schroef je de prop vast mbv een moer. Bij vele kan je ook een sprinner plaatsen.

bijkomend voordeel: als je prop stuk gaat, moertje los en nwe prop er op.

je kan deze in kitvorm krijgen of als lossen onderdelen.

Misschien bedoel je een gunter-prop met bijbehorende kunststof spinner zoals op een easystar, twinstar,enz.??
Die lijm je met 5 min epoxy (tweekomponentenlijm) of iets dergelijks maar NIET met secondelijm (Cyano Acrylaat)......
Wel best eerst motorasje lichtjes schuren voor betere hechting...
Indien je het over andere props hebt dan heb ik niks gezegd.. :wink:

Geef eens aan om wat voor motor en propeller het gaat.

De meeste propellers worden met een propellermeenemer gemonteerd. De beste meenemers hebben een klemconus. Dat zorgt voor een mooie gecentreerde verbinding met de motoras. Een wat minder fraaie wijze van monteren van de meenemer is met één of twee klemschroeven. Daar is altijd iets meer speling op.

Sommige kleine propellers, zoals de Gunther-propellers worden rechtstreeks op de motoras geklemd. Voor lagere motorvermogens werkt dit prima.

Tegenwoordig zie je ook een veel een montage met behulp van een rubber O-ring die de propeller op een bevestigingplaat vast houd. Deze bevestigingsplaat is soms direct aan de motor gebouwd. Deze bevestigingmethode wordt veel gebruikt bij Shock-Flyers. Mocht de propeller hard de grond raken dan kan deze door de O-ring wegdraaien zonder schade aan de motor of het toestel te veroorzaken.

N.P.S.

en dus ook allemaal met een günter.... gewoon een druppie epoxy erop, zorgen dat het niet in de lagers komt, en idd asje licht schuren/ontvetten

Back