permax 400

• Topicstarter Topicstarter mobius
  • Startdatum Startdatum
M

mobius

Guest
Kan er iemand van jullie mij helpen met het aansluiten van de permax 400 op de snelheidsregelaar? Er staat namelijk geen + of - op de motor dus ik weet niet goed op welke aansluiting de witte + draad en de witte - draad komt te zitten. Dienen deze trouwens gesoldeerd te worden op de motor?
Alvast bedankt

dat ligt aan de draairichting
gewoon solderen en draait hij verkeerd om moet je de draden omwillen(bij de motor he niet bij de accu)

niet vergeten te ontstoren

Sluit hem eerst effe aan op een batterijtje, dan draait ie langzaam en kun je voelen of ie de goede kant op draait. Dan weet je ook gelijk wat dus de plus en de min is.

Ontstoren: 3 condensatoren solderen op je motor. 1 van 100 nF (nano F) tussen de polen, 2 van 47nF tussen elk van de polen en het huis van de motor.

Pennetjes van de condensatoren zo kort mogelijk houden, en keramische condensatoren gebruiken. (Als je electronicaboer zegt dat ie geen 100nF keramische condensatoren heeft, dan kan een zgn. multilayer condensator ook).

Verder zo veel mogelijk de aansluitdraden naar de motor om elkaar wikkelen. Dit alles is om te voorkomen dat de motor, als hij draait, storing gaat geven op je ontvanger en alles spastisch gaat doen en je model ergens heen stuurt waar jij niet wil.

dat ontstoren is dat verplicht?
ik heb dat niet gedaan met men speed 400 op men EZ

greets

Een SP400 (althans de meeste) hebben al twee condensatortjes ingebouwd, dus zijn ze al een beetje ontstoord, om op zeker te gaan plaatsen de meeste er nog de drie bekende condensatortjes bij ..... maar als je motor goed ingelopen is kan je die extra condensatoren zonder veel problemen weglaten of alleen de 100NF tussen de "+" en de "-" plaatsen, wat ik meestal doe .... eigenlijk (bijna) nooit problemen mee gehad ...

Euh.. :? Dit is veel te ingewikkeld voor een electronicaleek als ik. Laat ons het houden op: ik het het aangesloten en het werkt.. :)

Zonder (extra) ontstoring was er echt niet te vliegen met mijn Easy. Die 3 extra condensatoren waren echt verplicht bij mij.

Maar mijn motortje heeft tot nu toe ook amper 20 minuten gedraaid... ;)

@Dirk: wat bedoel je met "goed ingelopen"? Volg jij een bepaald "ritueel" om je motor in te laten lopen? ;) Of bedoel je gewoon meer dat na een paar weken vliegen je motor wel ingelopen is?

@Mobius: een heel klein beetje electronicakennis is niet onhandig in deze hobby hoor! Je hoeft niet zelf weerstanden, condensatorwaarden en dergelijke allemaal zelf uit te kunnen rekenen (dat doen andere mensen hier op het forum wel voor je :P), maar dat je in de electronicazaak weet wat je moet vragen, en dat je een klein beetje kan solderen, is wel handig.

OK. Ik heb mijn motor dus al ingebouwd, de prop zit er al aan gelijmd. En ik heb er nu in totaal zo'n 20 minuten mee gevlogen. (ja ook volgas natuurlijk)

Heeft het nog zin om de motor een uurtje langzaam te laten draaien (met de prop er aan dus)?

Tussentijds opnieuw inlopen kan nooit kwaad, alleen met een prop erop en via de regelaar de laagste "stationair" stand kiezen waarbij de motor net mooi "rond" loopt en net geen voelbare trekkracht levert .... een accuutje zo leegmaken en je borstels zijn in iedergeval beter ingesleten ....

Goed ingesleten borstels geven nauwelijks tot geen zichtbare vonkvorming bij volgas (bij een SP 400 te zien door de koelopeningen) ......

Back