Persluchtmotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Japie, 16 dec 2013.

  1. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Hallo Allen,

    Alhoewel het geen stoom is, leek het mij toch het meest toepasselijke om het hier te plaatsen. Ik ben namelijk al enige tijd bezig met het maken van een persluchtmotor, ofwel een omgebouwde nitromotor met flink vliegwiel, nok, schakelaar en speciale kop met 1/8 draad aansluiting.:)

    Het geheel heeft nu enkele malen gedraaid, variërend tussen 5 minuten en enkele uren, maar nu gaat hij uit elkaar om de lagers te vervangen, alle viezigheid eruit te halen van het nitro-tijdperk van de motor, een andere krukas te plaatsen, het gedeelte waar de carburateur zat eraf te halen, extra lager te plaatsen, nieuwe kop te maken, vliegwiel met hierop een ingefreesde nok, enzovoorts. Werk aan de winkel dus.:D

    Ik wilde jullie in dit draadje op de hoogte houden, alleen het plaatsen van afbeeldingen vanuit mij eigen bestanden wil nog niet lukken, dat moet ik og even uitvogelen.:oops:

    Als het jullie niks lijkt voor in dit topic ook goed, dan wordt het draadje verwijderd.:rolleyes:

    Mvg,
    Japie
     
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    faq-plaatsen-van-fotos-en-filmpjes-berichten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Mijn Dank,

    Hierbij enkele foto's van de complete motor en alle losse onderdelen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het enige waar ik nu even mee zit is dat de motor maten heeft in inches en ik dus enkele verloopbussen moet draaien en enkele gaten opboren. Enige progressie wordt hier weergeven.

    Mvg,
    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ziet er goed uit Japie.
     
  5. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Bedankt, wordt gewaardeerd! Aangezien ik druk ben met school en andere dingen zal er niet veel gebeuren, zoals enkele van jullie hier een hele motor bouwen in een weekje, maar jullie merken wel hoe het gaat
     
  6. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    motor

    Met die motortjes kan je nog meer rottigheid uit halen he Jaap, wist je dat? Zie hier nog 1 van mijn duivelse creaties.....

    Staat nog op de ''to do'' list, ook nog eens afmaken.....

    [​IMG]

    Met vriendelijke groet, Monster Diesel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Haha, geweldig, dat zijn nou net de leuke projecten. Helaas heb ik nog geen draaibank/freesmachine thuis, dus moet alles nog op de zaak gebeuren waar het nogal druk is op het moment, wat dus nog geen vrije tijd met het motortje heeft opgeleverd
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Monster Diesel,

    Met jouw kunde en motorkennis had ik de linker uitlaatpoort toch minimaal ook aan de bovenzijde verwacht hoor. ;)

    Heel leuk idee.
     
  9. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Dan eindelijk is het zo ver, ik heb een draaibank aangeschaft.[​IMG]

    Het gaat hier om een "ABC", er hoort nog een motor, onderstel, spanenbak etc bij, maar deze staan nog niet op mijn werkplekje. Ik heb hem bij een andere hobbyist opgehaald tegen een redelijk bedrag, in mijn ogen. Er zit nog een snelwissel bij met 12(!) schuitjes, meerdere centers, boorkoppen, een stel beitels, alle bedenkbare spantangen en twee spantangsystemen en als laatste nog een vierklauw.

    Hij deed dit weg omdat hij een nieuwe Quantum heeft gekocht, en deze (benodigde;)) ruimte innam.

    Ik ga binnenkort poetsen, poetsen en nog eens poetsen, dan kunnen alle kappen er weer op (over de vaste kop, tandwielen etc), doorsmeren, alle vetpotjes vullen en dan kan ik eindelijk thuis ook aan de slag :p:eek::cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gefeliciteerd met je aanwinst, maar ik denk dat je dit iets te makkelijk inschat.
    Heel veel succes met het geheel uit elkaar nemen, schoonmaken, monteren en afstellen.

    Hij heeft bijna historische waarde en ik hoop dat je hem daarvoor gekocht hebt.
    Ik zelf zou bijna vragen "wat weegt ie?"
    (dit ivm de oudijzer prijs, voor mij zou hij niet meer mogen kosten)

    Ik kan het uiteraard mis hebben en dat er niets aan mankeert en dat hij nagenoeg niet is gebruikt.

    Veel plezier.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... "een" draaibank is beter dan "geen" draaibank, en voor ik mijn Fermpje had, zou ik er domweg jaloers op zijn.

    En goed kans dat dit ding (als hij tenminste goed bijgehouden is) zuiverder draait dan een goedkoop dingetje als die van mij, dus zo erg is dat helemaal niet...

    Een paar van mijn kennissen werken met (welliswaar grotere) antieke banken als dit, maar die dingen zijn soms nog verdomd zuiver....

    Groet, Bert
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Baggeraar,
    wat ben jij een negatief persoon,om onze toekomstige modelbouwer Japie ook weer een veeg uit de pan te geven, nu over zijn gekochte draaibank, schande!
    Jij ben zelf met je 50 jaar ook nog maar bezig met de stoommachines en ketel plus boot die je van jouw vader hebt gekregen.ZIE: de MODELBOUWER nummer 10 . 2013
    Ook heb ik het bouwen van je scheepsschroef gezien,hier heb je geluk gehad dat de zaak niet in de fik is gevlogen met het solderen,nu heb ik het nog niet over de experimenten met zelf gefabriceerde benzinebranders op luchtdruk en moet jij nog lullen over veiligheid, zo kan ik met jou nog wel even doorgaan maar hier heb ik gewoon geen zin meer in.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Begin er dan ook niet over in een verslag van een ander.
    Wees een vent en reageer in mijn verslag of doe het per persoonlijk bericht.
    Gelieve je text weg te halen.
     
  14. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Even wat informatie, natuurlijk is het te begrijpen dat je denkt dat het een stuk rommel is, maar ik heb er volgens mij wel enkel verstand van. Ik hoor zowel op plekken waar ik werk als op school dat ik het oude "vakmanschap" in mijn handen heb en alleen de ervaring nog mis (ben nog 18, werk nog maar 2 jaar op dit gebied en ga twee jaar ervoor naar school).

    Voor aanschaf alle spelingen (losse kop, vaste kop, bed, etc) gecontroleerd, en het bed goed gecontroleerd. Op de meeste plekken waren de slijpsporen nog te zien. Hij ziet er inderdaad niet uit, zeker niet in de vergelijking met de glinsterende myfords die je wel eens ziet. Maar daar gaat het mij ook niet om. Het is een ouderwets stuk gereedschap, welke naar mijn ervaring stukken beter is dan de chinees, en dan heb ik er nog maar een enkele keer mee gedraaid.

    Persoonlijk vind ik het een flink vervelende reactie. Ik heb een eerste draaibank waar (zoals te lezen) menigeen nog rete-jaloers op zou zijn, tuurlijk, op het eerste gezicht lijkt het een wrak. Maar een Volvo die je nooit wast ziet er ook niet uit, maar zal na 30 jaar nog steeds even knap lopen en sturen. Ik laat aan de MOD over wat er met de reacties gaat gebeuren, maar mijn gevoel is nu het bewijzen van tegendeel, dit is zeker geen "oud-ijzer-prijs machine"!

    Als laatste heb ik nog een vraag aan u. Wat was uw eerste draaibank? Een Schaublin, af fabriek, nog in de doos?
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Japie, trek je niets aan van het gezeur van sommige leden. Doe lekker je eigen ding en laat je niet afleiden door negativiteit. En laat je zeker niet wegjagen door dat soort mensen, je komt ze op het forum maar ook in het echte leven tegen.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je niet doen, Jaap, je hebt alleen maar iets te bewijzen aan jezelf, en niemand anders....
    Wat een ander er van denkt is zijn zaak, maar als die machine voor jouw doeleinden goed is (en ik heb alle reden aan te nemen dat jij dat gezien je opleiding en het voorgaande werk met dat luchtmotortje volkomen in staat bent dat goed te beoordelen), dan issie goed. Punt!

    Gewoon lekker draaien, en laat ons meegenieten, verbaas ons desnoods (dat mag dan weer wel gerust), maar gewoon voor jezelf bezig zijn....

    Persoonlijk ben ik juist alleen maar blij dat er nog jonge kerels zijn die metaalbewerken uit liefde voor het vak inplaats van "dat je toch iets moet doen voor je centen"...

    Groet, Bert
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gezien de post van Martin blijft alles staan en is het dus nodig dat ik toch maar reageer op de onzin die fanaat hier eerder gepost heeft.
    Anders zien anderen maar één kant van het verhaal en krijgt men een nog vreselijker beeld van mij dan men al heeft. ;) ;)

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    1.
    Japie heeft bij de melding van "ik heb een draaibank" niet geschreven dat
    Japie schrijft nu net ook
    en
    Wat ik zag aan de foto klopt dus geheel met waarom ik zo reageer.
    Mag ik dan misschien die opmerking over oudijzerprijs maken?

    2.
    Op 9 jan 2011 schreef ik
    Het schip is draaiklaar (onder toezicht) , echter nog lang niet zover dat er mee gevaren kan worden.
    Er is geen rekening met RC gehouden.
    De machinekamer is ook verre van automatisch.

    17 mei 2012 schreef ik
    Drukke dag gehad op de WSD.

    Het heeft dus nog 16 maanden geduurd om het schip zo ver om te bouwen dat het zelfstandig kon varen.
    Dan kan je niet zeggen dat het maar "een gekregen schip is en je dus eigenlijk zelf geen fluit hebt gedaan".
    Zo komt het nu wel over.
    Die dag was verder nog maar een proefvaart en er zijn daarna nog volop veranderingen doorgevoerd.
    Zondag heb ik nog 5 uur onafgebroken en zonder storingen gevaren, dat zegt genoeg over mijn kunde lijkt me.

    3.
    In mijn verslag schreef ik
    - Beide branders maar zo neer gelegd dat ik
    "twee handen vrij had "

    bla bla bla
    "Een hand voor de plantenspuit om het hout onder de stalen "bodem" te blussen."

    Die plantenspuit stond dus al gevuld klaar omdat ik van te voren al rekening met te veel doortrekkende warmte rekening hield.
    Dan kan je mij niet beschuldigen van onveilig werken.

    4.
    Wat is daar mis mee, heb je gezien dat ik de tanks afgeperst heb met water?
    Heb je gezien dat ik buiten experimenten deed met voldoende afstand tot brandbare delen en met voldoende natte lappen en water binnen handbereik?
    Brandblusser stond binnen om de hoek (zie verslag overigens)

    5.
    Ja zeker als het gaat over niet volgens de regels bouwen van jouw stoomketels terwijl je wel loopt te pochen dat je alle regels en wetgeving omtrent het bouwen zegt te weten.
    zie verder 4.

    6.
    Nogal makkelijk gezegd.
    Blijf voortaan in je eigen verslag, ik stoor je daar toch ook niet meer.
    Je moet niet ergens reageren, het mag.



    Japie,
    wellicht had ik beter iets kunnen zeggen in de trant van.
    Houd er rekening mee dat net als met oude auto's boten en schepen de staat van de draaibank wel eens zou kunnen tegenvallen.
    Excuses dat ik dat niet heb gedaan. :oops:
    Als je me beter leert kennen, weet je dat ik met mijn opmerkingen helemaal niets kwaads bedoelde.

    Zeg aub "jij" tegen mij
    Dat was een Emco 8 uit Oostenrijk. gekocht begin jaren 80.

    Verder hoef je niets te bewijzen.
    Heel veel plezier met de draaibank.
    Je schreef al dat die in orde was, dat is mooi.
    Waarschijnlijk gaat dat ouwe beestje nog langer mee dan een nieuw gekochte chineese kloon.

    Ik hoop dat dit genoeg is geweest, dit kost veel te veel negatieve energie en geeft het forum een foute uitstraling.
    Verder hoop ik dat in het vervolg de vuilspuiterij, als daarom gevraagd wordt, uit de berichten wordt gehaald dan zijn reacties zoals deze niet eens meer nodig.

    vriendelijke groet van Harm
    (wie nog schrijffouten vindt, mag ze houden) :cool:
     
  18. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Komt goed, excuses aanvaard!;)
    Vrijdag laatste dingen op school regelen voor dit jaar, dan hoop ik hem daarna mooi te kunnen maken.( Machinaal dan, uiterlijk laat ik zo op poetsen na. Is de originele verf, dat ga je in mijn ogen niet overspuiten:rolleyes:))

    Nog even wat andere lopende projecten afwerken, dan hoop ik binnen enkele weken te kunnen beginnen met een eencilinder persluchtmotor uit ruwmateriaal. Mijn idee was hetzelfde systeem te gebruiken met een schakelaar voor de timing als bij mijn vorige "knutselwerk", een aluminium cilinder te draaien en daarin een geharde bus te persen, in de kop dmv. een veertje en een kogellagerballetje een inlaat/uitlaatsysteem te maken, een motorblok uit een stuk vierkant/rechthoek, alleen de krukas speelt nog parten met mij. Een gedeelde of een enkele......:-x

    Alvast bedankt voor alle interesse!

    Zijn er trouwens meer mensen die nog wat meer weten over de historie van de bank? Hij is ontwikkeld door de modelbouwvereneging vanN.V. Hazemeyer en daarna is er door de ABC vanalles aan bijgeplaatst (dubbelwerk, draadsnijden, etc). Vervolgens is hij twee eigenaren langsgegaan, en meer dan een halve gekopieerde "smuzige" handleiding heb ik niet.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Zo te zien zijn we weer vriendelijk voor elkaar.
    Draaibankje hebben of niet hebben maakt een groot verschil .
    Beter een oudje dan helemaal geen al ga je tegen beperkingen aan lopen datgene wat je der mee wilt maken gaat goed komen en beter dan met een boorkolom waar ik ook reeds vroeger stukken op gedraaid heb.
    Ik misbruik nu soms zelf het dermeltje om er zaken op te doen die je normaal op een draaibank zou doen.
    Mijn eerste was een emco en die gebruik ik nog steeds om stukjes te draaien die niet 100% juist moeten zijn.
    Kunststof wil nadien nogal eens vervormen dus waarom op 1/100 juist draaien als het nadien uit de mal komt en dan nog vervormd .
    Als je ze voor een prijsje hebt kunnen kopen gaat het een goed stukje greedschap zijn wat je daar gekocht hebt.

    succes er mee
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Persoonlijk zou ik het mooi vinden als je in plaats van die pneumatische schakelaar een mooi via stoterstang en tuimelaar bediend luchtklepje in de cylinderkop weet te fabriceren.

    Kun je, als je de tuimelaar op een excenter-as laat bewegen, mooi via een hefboompje het toerental regelen in plaats van via een smoorklep.

    Ziet er ook stukken cleaner uit.

    Niet blijven hangen aan die schakelaar: slecht voor je creativiteit EN je leercurve....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina