Persoonlijk advies gezocht en wegwijzing!

Discussie in 'Beginners' gestart door EllendigeTullip, 7 sep 2016.

  1. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Een hele goede morgen, middag of avond beste medeleden,

    Ik heb me pas geleden aangemeld op dit forum, dit omdat ik sinds kort een nieuwe hobby heb! (Namelijk RC voertuigen besturen, da's mijn nieuwe hobby!) Hiervoor heb ik dus wat persoonlijk advies nodig en wat wat 'wegwijzingen'. Nou gaat mijn interesse voornamelijk uit naar RC Tanks, maar RC Vliegtuigen vind ik bijna net zo geweldig! Voornamelijk grote RC Vliegtuigen, maar dat is voor later heb ik begrepen.

    In ieder geval, na een beetje rondneuzen op het forum, heb ik gezien dat het best wel een goede start is om je aan te melden bij een club. Zij kunnen je dan eventueel verder helpen. Ik heb via de site van het KNVvL even mijn dichtstbijzijnde club gevonden en ook op een zeer leuke locatie! Uiteraard heb ik me meteen aangemeld om lid te worden van deze club nadat ik aandachtig alles heb doorgelezen.

    Voor nu wil ik graag wat persoonlijk advies van jullie hebben. Uiteraard willen jullie dan wel eerst weten wat ik nou precies wil hebben en wil weten. Ik zal het even hieronder neerzetten:

    Ten eerste,
    Ik wil graag leren om een vliegtuig zelf te bouwen. Het liefst wil ik een RTF model natuurlijk, maar mij is verteld dat het zelf bouwen van een vliegtuig toch wel beter is om vele redenen. Dit omdat het niet alleen een mooi iets is om je eigen vliegtuig te bouwen, maar ook omdat het dan (blijkbaar) van beter kwaliteit is dan als je een ARF of RTF casco model koopt. Tot slot kán het ook nog eens goedkoper zijn. Nou ben ik absolúút geen bouwer..Ik ben verschrikkelijk slecht met alles wat te maken heeft met handvaardigheid, bouwen, timmeren enzovoorts. Als ik een eigen huis heb en die moet gaan inrichten en bewerken ben ik al in de 2de Hel geslagen. Dus als jullie enige tips hebben of video's met instructies of iets wat hierop lijkt, dan wil ik dat graag hebben!

    Ten tweede,
    Ik wil ook heel graag weten wat nou eigenlijk alle onderdelen zijn van zo'n grote RC vliegtuig mocht ik later er zelf eentje willen bouwen of een ARF casco model kopen om alle componenten erin te zetten. Dan is het nog maar de vraag wat voor soort ik wil kopen, het liefst wil ik in de toekomst een warbird kopen die op een brandstofmotor loopt. Maar dat is natuurlijk niet geschikt voor beginners, ik wil eerst klein beginnen natuurlijk zoals het ook hoort.
    Maar in ieder geval, ik heb gelezen dat je bijv. een zender (controller) nodig hebt. Is dit hetzelfde als een transmitter? Want een transmitter is een ontvanger en geen zender. Daarnaast heb je ook servo's nodig, en ik heb dus geen flauw idee wat dit zijn. Uiteraard heb je ook een accu nodig en een lader, dat weet ik nog wel uit te kunnen vogelen als ik weet wat voor soort ik nodig heb voor een specifieke soort vliegtuigmodel. Dan heb je tot slot nog een motor nodig. Bij sommige vliegtuig modellen (met name elektrische) heb ik gelezen dat je een zogeheten brushless elektromotor nodig hebt. Betekent dit dat je dan géén benzinemotor nodig hebt aangezien het op elektriciteit vliegt? Dan word er nog soms gesproken over 4 kanaals radio of 8 kanaals radio en soms ook over normale servo's, micro servo's of programmable servo's...Het is gewoon enorm veel! :p Dus ik wil heel graag weten wat dus alle onderdelen zijn van zo'n vliegtuigmodel, dit omdat ik ook wil weten waar zo'n vliegtuig uit bestaat en om jouw vliegtuig ook beter te kunnen begrijpen mocht iets niet werken of niet efficiënt enzovoorts.

    Ten derde,
    En ook tevens als laatste, ervaring. Ik neem aan dat je bij een club je ervaring op kunt doen om beter te leren vliegen. Zelf heb ik nog nóóit met een RC vliegtuig gevlogen, dus ik heb 0,0 ervaring hiermee. Echter heb ik wel twee verschillende Quadcopters (JJRC H8C) en kan ik best wel goed vliegen ermee. Met het vliegen van deze Quadcopters heb ik ook veel dingen geleerd. Bijvoorbeeld dat wind een belangrijk iets is om te weten wanneer je vliegt, concentratie want als je ook maar 2 seconden wegkijkt kan de quadcopter ineens 2 meter verder zijn gaan vliegen, de batterij/accu die snel kan opraken als je veel 'moves' gebruikt of accessoires op de quadcopter plaatst zoals een 720p HD camera door het gewicht. En dat wanneer de accu bijna leeg is de vliegprestatie zal verminderen en de quadcopter een beetje kan 'wiebelen'. Kortom: Dit zijn allemaal dingen die ik heb geleerd bij het besturen van een quadcopter. Nou is het besturen van een vliegtuig voorzeker veel moeilijker, maar ik hoop dat ik met de kennis die ik nu al heb een beetje kan begrijpen hoe een vliegtuig nou vliegt en aanvoelt. Dus mochten jullie je ervaringen willen delen en/of kennis, dan wil ik dit graag horen/zien.

    Ik hoop dat deze post niet al te lang is en dat ik jullie het gevoel geef dat ik te veel vraag. Mijn oprechte excuses bij voorbaat hiervoor, want dat is absoluut niet mijn intentie! Ik wil de hobby serieus nemen en met respect omgaan met anderen die deze hobby ook hebben :) Dat lijkt me het mooiste aan hobby's/interesses namelijk!

    Alvast bedankt voor jullie tijd, moeite en openheid. Ik zie jullie in comments!

    Groetjes,
    EllendigeTullip - Iesaa
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Lesaa,
    Welkom in de leuke hobby van het modelvliegen.

    Het eerste heb je naar mijn mening al helemaal goed gedaan en dat is je aanmelden als lid van een modelvliegclub. Je volgorde van doelen klopt ook wel aardig. Je wil uiteindelijk een mooie grote warbird door het luchtruim laten brullen, maar je realiseert je dat daar een hoop stappen aan vooraf zullen gaan.
    En zo'n club is nu juist het ideale instrument om je door die stappen te loodsen.

    Koop nog niks, maar ga eerst naar die club en toon interesse bij de andere leden en vertel ze wat je nu in je hoofd hebt en vraag aan ze "als jij in mijn schoenen stond, welke stappen zou ik dan moeten zetten om daar te komen"?

    Ik ben zelf ook instructeur en reken maar dat ik tijd vrijmaak als iemand met serieuze belangstelling (dus ook goed luistert naar wat ik zeg) hulp komt vragen om met modelvliegen te beginnen. We zijn allemaal ooit begonnen met passie voor het vliegen en een schijnbaar onhaalbaar doel voor ogen, maar als je een beetje incasseringsvermogen hebt (je gaat ooit kisten crashen), en het leuk genoeg blijft vinden dan komt er een dag dat je met trillende knieën de maiden flight van je droomtoestel doet.

    Leer eerst vliegen, kijk of je het leuk vindt en of je lekker in de club past.
    Ga dan pas bouwen. Vroeger moest je wel eerst bouwen, maar die tijd is voorbij.
    Heel leuk dat je met quadcopters hebt gevlogen, maar die dingen vliegen zichzelf. Ik hoop dat ik niemand beledig, maar een modelvliegtuig besturen is wat lastiger te leren, maar op de club kom je daar zelf achter.

    Succes!
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  3. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Hadie hmeijdam,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie en verwelkoming! Ik waardeer het enorm :)

    Dat klopt, ik zie het ook als een goede eerste keuze. Leren bij een club lijkt me toch wel de beste manier aangezien zij je persoonlijk advies kunnen geven, tips, tricks enzovoorts. Daarbij leren ze je ook neem ik aan hoe je het veilig kunt doen en gepast.

    Zelf wil ik inderdaad nog niks kopen...Of beter gezegd, niets 'groots' kopen. Ik vind 'kleine' vliegtuigjes van ong. rond de 75cm en spanwijdte van ong. rond de 90cm ook wel heel erg mooi. Dus misschien zal ik stiekem wel zo'n kleine aanschaffen bij een webshop, maar over het grote werk zal ik inderdaad nog niets kopen. Voornamelijk nu ik er weinig tot eigenlijk nog niets vanaf weet.

    Ik vind het een mooi gebaar dat je als instructeur wat tijd zou vrij maken voor iemand die ook dezelfde passie als jou heeft, namelijk het vliegen. Mijn complimenten daarvoor, zulke instructeurs hebben we nodig! Zelf ben ik zeker een goede luisteraar en volger, dus hopelijk zijn er ook zulke toffe instructeurs bij die club! :)
    Wat betreft het incasseringsvermogen, dat is inderdaad een grote zet...Ik weet dat ik mogelijk veel model kits ga verliezen en dus ook geld, maar ik ben zeer doelgericht en gedisciplineerd. Dat zal geen probleem zijn, ik bekijk het altijd van de positieve kant :)

    Afijn, ik ga zeker eerst leren en dan pas vliegen! Dat komt helemaal goed :)

    Nogmaals bedankt voor jouw informatie en openheid, ik waardeer het enorm!
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    En laten die nu juist lastiger te vliegen zijn voor een beginner, dan een trainer van rond de 150 cm spanwijdte. Ik weet dat die webshops het allemaal beginnersvliegtuigen noemen, maar het is ook niet in het belang van die shops dat het lang heel blijft.
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Conformeer je aan de toestellen waar de vereniging/instructeurs veel/goede ervaring/kennis mee heeft. Idem voor wat betreft de radiobesturing en aandrijving. Ook altijd handig voor reserve-onderdelen ;)
    Tips en overwegingen voor/bij aanschaf van radiobesturing, een goed verhaal door Bart:
    Een zender kiezen - MBF

    Te lui om te vertalen ...
    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2016
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  6. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Aha, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht! Dit omdat het een kleinere vliegtuig is en je dus minder moeite gaat krijgen met bijv. wind en gewicht. Hel, zelfs het crashen kan dan nog geen probleem zijn omdat ze licht zijn en best wel een klap kunnen opvangen, vooral als het op gras is. Maar je zegt dat deze nou juist lastiger te vliegen zijn? Had ik niet verwacht! Maar mooi om te weten :)

    Ja, ik neem aan dat dat ook het beste is. Ervaren 'piloten' die ook meer verstand hebben van radio's, aandrijvingen, accu's, zenders en weet ik wat allemaal mogen van mij part de hele tijd aan het woord blijven! Ik luister wel :p

    Maar in ieder geval bedankt voor de links die je hierbij het bijgevoegd. Ik zal ze zometeen even aandachtig doorlezen, mijn Engels is gelukkig niet slecht dus dat word geen probleem!
     
  7. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    hmeijdam, wat kun je me trouwens vertellen over een aansprakelijkheidsverkzekering? Is het handig om een WA-verzekering af te sluiten, en met name op modelbouw vliegtuigen?
    Sommige clubs die hebben dat zelfs als voorwaarde om lid te kunnen worden heb ik hier ergens gelezen. Heeft iedere vlieger hier ook een AW-verzekering afgesloten? De premie die je betaald is niet zo heel erg duur gelukkig, maar wil het gewoon even weten :)
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Als je lid wordt van een KNVvL modelvliegclub, dan zit daar automatisch een WA verzekering voor modelvliegen bij. Die dekt nog een extra deel bovenop je eigen WA verzekering. Check dus even je eigen WA polisvoorwaarden of modelvliegen daar al is gedekt. Zoals je zegt een WA verzekering is niet zo duur, dus een sterke aanrader naar mijn mening.

    Kleine vliegtuigen vliegen lastiger omdat het in Nederland bijna altijd waait. De wind heeft op zo'n klein licht vliegtuigje zoveel invloed, dat je dan als leerling moeilijk kunt zien, wat je zelf stuurt versus wat de wind veroorzaakt. Een groter vliegtuig vliegt rustiger, dus dan is de relatie tussen je commando's op de zender en de bijbehorende gedragingen van het vliegtuig beter te beoordelen. En die visuele feedback van je vliegtuig leert jou vliegen.
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  10. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Ahh, kijk is aan! Dat is al goed nieuws. Zelf heb ik helaas nog geen WA verzekering, maar ben wel van plan om er een te nemen om verschillende redenen waaronder dus dit. Ik ga het dus zeker binnenkort aanvragen!

    Wat betreft de kleinere vliegtuigen, daar ben ik me inderdaad van bewust. Hoe zwaarder een vliegtuig, hoe minder last het zal krijgen van wind ongeacht de vorm. Ofja, de vorm kan soms ook meehelpen of juist tegen helpen, maar de grootte en gewicht is eigenlijk het beslissende factor neem ik aan.
    Maar ik begrijp het nu iets beter, als je ook daadwerkelijk kunt zien wat het effect is met keuzes die je maakt als vlieger ongeacht de situatie, dan kun je daarop anticiperen. Klinkt ook logischer natuurlijk.

    Nogmaals bedankt voor je tijd!
     
  11. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Mwah, het hangt er net vanaf hoe je ernaar kijkt.

    Sommige modelbouwers/bestuurders besteden bijvoorbeeld lange tijd aan het bouwen van een schip om er vervolgens wekelijks een aantal keren mee te kunnen varen. Heel soms in groepsverband en niet aangesloten bij een club of iets. Maar zelf zijn het eigenlijk bijv. RC Tank bestuurders en bouwers. Dus dat probeer ik ook een beetje te bereiken. Mijn voorkeur gaat uit naar Tanks, maar wat betreft het grote werk vind ik vliegtuigen toch echt wel wat beter en wil ik hier meer tijd aan besteden.

    Dus het hangt er nou net vanaf hoe je ernaar kijkt en hoeveel tijd je hiervoor wilt uitgeven :)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleinere vliegtuigen...
    kleine vliegtuigen zijn licht, waardoor ze minder snel serieuze schade oplopen.
    aan de andere kant, ze zijn licht. Dus wordt het ook vlot door de wind meegenomen.
    ik heb er al eens zien vliegen waarbij een wegwapperend papiertje net zo veel controle over de vlucht leek te hebben.

    Vaak zie je dat een goede trainer ergens tussen de 1 tot 1,5 meter vleugel zit.
    beetje formaat, zodat je hem ook nog ziet in de lucht (vergis je niet in hoe snel zo'n ding van je af vliegt!!)
    beetje gewicht (al is het in verhouding nog steeds licht), zodat het beter om kan gaan met wind.
    want zeg nu zelf.. windkracht 1 is het in nederland zeer zelden. en als je wilt leren vliegen, moet je vlieguren maken..
    constant wachten op windkracht 1 zet dan een serieuze rem op de lessen.

    Multiplex mentor is een redelijk compromis. kan nog redelijk goed vliegen met wat wind.
    Calmato. tegenwoordig ook als ARF, houtbouwkist. of 2e hands.
    Of vraag gewoon in de club wat er voor handen is.
    ligt ook een beetje aan de club hoe dit in zijn werk steekt. Sommige clubs hebben trainers van de club zelf, waar de instructeurs en leerlingen dan gebruik van maken.
    toch hebben de meeste clubs die luxe niet (je moet ook een plek hebben om het jatvrij op te bergen)
    meestal moet je een eigen toestel hebben, waar mee gelest kan worden.
    koppelen van zenders onderling is ook aan de club. sommige instructeurs hebben een leerling-leraar set liggen, andere ontvanger erin en klaar.
    of zijn zender past op de jouwe om te lessen.

    maar dat kun je op de club allemaal navragen ;-)

    bij de weg, over de WA:
    doorgaans staan vliegtuigen er gewoon in. zolang je maar niet over de 25 kilo gaat.
    het staat er ook meestal in als een uitsluiting op een regel.

    nog een bij de weg..
    Ik hoop niet dat ik wat ramen in gooi..
    maar multicopter ervaring telt niet bij vliegtuigen. Meestal moet je compleet opnieuw beginnen..
    en meestal moeten er wat gewoontes verwijderd worden ;-)
    Maar dat komt best goed. meestal.
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  13. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik begrijp inderdaad nu beter waarom kleinere vliegtuigen niet zo snel kritische schade zullen oplopen, maar wel enorm veel last zullen gaan krijgen van wind. Dus bedankt voor de toevoeging!
    Wat betreft de quadcopters inderdaad, daar kan ik me iets bij voorstellen. Het is misschien 'iets' wat erop lijkt, maar zeker niet eens kwart van het vliegen van een model(bouw)vliegtuig.

    Ik zal mijn toekomstige club zeker hierover vertellen en vragen wat voor mij het beste is. En zeker inderdaad ook even kijken wat de club kan bieden, want dat is zo te zien ook een heel belangrijke keuze!

    Over de WA ga ik dit zeker uitzoeken, komt goed! :)
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    welke club ga je naartoe?
    in de omgeving van rotterdam zijn er maar een paar ;-)

    Anders kom je ff langs morgen. www.mv-europoort.nl

    Het voornaamste verschil in vliegtuig/quadcopter is de gewenning aan het toestel.
    bijvoorbeeld. een quad zal zichzelf redelijk goed stabiliseren, doet absoluut niets op zichzelf.
    hij zal bij zijwind niet opeens op zijn zij draaien bijvoorbeeld.
    veel quads hebben allerlei reddingsfuncties.
    een quad heeft geen voor of achterkant, en geen links of rechts, vanaf een afstand gezien.
    sommige quads maakt het voor de besturing niet uit of je nose in of tail in vliegt.

    bij een vliegtuig is dat gewoon anders. die reageert wel op de wind, soms heftig, soms minder.
    kwestie ervaring. landen ook. altijd spannend..
    geen reddingsfuncties. gyro's erop lijkt leuk, maar is het echt niet.
    Maar, je kunt wel gewoon zien waar de voorkant zit.
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  15. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Zelf heb ik een paar in gedachten, de een net iets beter of net iets minder als de ander gezien mijn situatie...Dus wie weet kan jij helpen?

    Er is eentje in Rozenburg, namelijk het EMCR. Maar dat is gewoon simpelweg te ver voor mij (25KM+) aangezien ik niet in het bezit ben van een auto, alleen een fiets. Dus ik zal het met het openbaar vervoer moeten doen. Echter geven zij wel lessen en dit met een leraar-leerling systeem dus dat is voor mij eigenlijk perfect neem ik aan...Tot slot is het ook nog eens een beetje aan de dure kant, bijna 175 Euro incl. inschrijfkosten. Dus ik denk helaas niet dat ik bij hen ga inschrijven...

    Tevens hebben we ook het MVE inderdaad die je zojuist ook hebt benoemd. Ik heb geprobeerd een mail te sturen naar hen met daarin wat vragen en ook hen geprobeerd te bellen...Maar er word niet echt gereageerd helaas, zal wel een goede reden hebben! Het is daarentegen wel gelukkig dichterbij als het EMCR, zelfs op fietsafstand (6/7KM) dichtbij Ommoord zag ik? Want de clublocatie verschilt wel met de 'vlieg'locatie en dus het veld. Maar neem aan dat het niet ver verwijderd is van elkaar? Prijs is hier iets goedkoper als op het EMCR maar het belangrijkste vind ik toch wel de lessen. Zelf weet ik niet of er les word gegeven, en zo ja, op wat voor manier en of dat mij wel gaat helpen? Dus hier zit ik ook een beetje mee.

    Tot slot vind ik het RMVV ook wel leuk in Vlaardingen. Deze is echter ook een beetje ver (net boven de 12.5KM) maar volgens maps klopt dat dus niet echt aangezien de 'clubadres' in een woonwijk staat. Verder weet ik niet of het veld ver gelegen is van de club dus. Wat betreft de inschrijvingskosten zijn zij ook het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gezien en daar hebben zij zowel outdoor als indoor vliegen wat me ook best wel leuk lijkt met kleinere vliegtuigen soms. Ze geven ook nog eens les. Tot slot reageren ze wel op mailtjes en telefoontjes ook gelukkig, maar alsnog is het dus te ver voor mij.

    Dan heb je nog andere zoals Vliegclub R'Dam, het RAC en nog anderen maar daar voel ik niet echt wat voor...Het zijn voor mij niet echt de juiste verenigingen om als beginner bij aan te melden. Dus ik zit een beetje te kijken, er zijn in principe veel keuzemogelijkheden gelukkig, maar ik wil wel de beste eruit vissen voor mijn situatie/doelen/vermogen. Uiteindelijk moet ik wel eerlijk gezegd prioriteiten stellen want dit is een serieuze hobby wat wel wat tijd vraagt en motivatie/inzet dus ik ga zeker wat prioriteiten stellen.

    Aangezien jij van het MVE bent, kun je mij daar meer over vertellen wat betreft de lessen en exacte locatie van zowel het veld als de club? Want een beetje speurwerk op zowel de site als Google levert niet echt heel wat op. Mocht het zo zijn dat het MVE inderdaad niet zo ver is, en dan heb ik het over zowel de club als het veld, en ze wel lessen geven, dan wil ik zeker me best doen om toch daar lid te worden. Want ik vind dat eigenlijk tot nu toe het beste....Naja goed, ik heb geduld dus het komt vast en zeker wel goed! :)
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    de werkelijke vlieglocatie van de MVE ligt naast de Heinenoordtunnel, rotterdam zijde.
    Het veld wordt ook wel "de Bult" genoemd. als je er bent, snap je waarom. (het ligt op een soort dijk)

    Lessen: We hebben geen eigen vliegtuig en zenderset om les te geven, als club.
    We geven les met de spullen van de leerling. Dus jouw toestel, jouw zender.
    Daarom is het ook wijs om eerst contact op te nemen, en een eerste zender een beetje af te stemmen op het materiaal waar de anderen mee vliegen in de club.
    Vaak proberen we een oplossing te verzinnen waarbij jouw zender met de mijne koppelt, zodat we kunnen lessen.
    Sommige instucteurs hebben een eigen zenderset, moet het alleen wel koppelbaar zijn met jouw toestel.

    bovenstaand is overigens bij de meeste clubs het geval (lessen met materiaal leerling)

    Kosten zul je echt even het antwoordt van ons bestuur af moeten wachten.. weet ik niet uit mn hoofd.

    Maar. Stel.
    vanavond is er een clubavond op het middeldijkerplein te barendrecht (stopt de tram), zoals onze site ook aangeeft.
    Morgen ben ik zelf iig op het veld, weet je meteen hoe de sfeer op het veld is.

    Mensen passen in een club, of niet.. doorgaans handig dat op voorhand even uit te pluizen ;-)
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  17. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Ahh kijk is aan, dat is al mooi. Ik weet ongeveer welke locatie je bedoeld, langs de Oude Maas. Die ken ik wel en is gelukkig niet zo ver!

    Nou het is op z'n minst mooi dat er überhaupt lessen worden gegeven, dat is al een mooie sein. Gelukkig zijn er ook genoeg webshops die bovendekkers verkopen, het is inderdaad alleen de vraag welke zender ik erbij moet hebben om het af te stemmen op het materiaal van de overige modelvliegers. Maar dat kan wel geregeld worden hoop ik :) Ben zelf nog niet in het bezit van een trainingsvliegtuig/bovendekker, dus ik kan ook (nog) geen fouten maken!

    Wat betreft de kosten, het is niet zo dat ik het catastrofaal vind. Maar het is wel één van de dingen die ik belangrijk vind om mijn uiteindelijke keuze te maken waar ik me wil aanmelden. Maar de kosten zijn niet overdreven hoog gelukkig, dus dat komt wel goed helemaal geen probleem! Wel wil ik weten hoeveel het ongeveer zou kunnen kosten zodat ik me ervoor kan klaarmaken :)

    In ieder geval, zaterdagen zijn helaas voor mij zeer drukke dagen waarop ik allerlei activiteiten heb. Maar dit zijn activiteiten die ik zou willen laten afvallen voor deze hobby dus. Dus ergens in de toekomst hoop ik dat ik langs kan komen. En natuurlijk wel wanneer er iemand van het bestuur aanwezig is die me ook even wegwijs kan maken enz. Dat zou ook fijn zijn! Maar dat is de eerste stap adviseer je? Langsgaan en even kijken, rondvragen en kennis vergaren?
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096

    Je had je toch al aangemeld bij een vereniging? Nu schrijf je dat je nog een keuze moet maken. Beetje raar....
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Welkom op het mooie forum !
    Langsgaan is natuurlijk de beste manier om kennis te vergaren. Ik zou het aanbod van Student ter harte nemen, bovendien wordt het mooi weer.
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.
  20. EllendigeTullip

    EllendigeTullip

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik had me inderdaad aangemeld, maar zoals ik al zei, geen antwoord. Telefonisch niet, via de mail niet enzovoorts.
     
  21. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Is dat bij de mve?
    Ik weet dat de man achter de mail net terug is van vakantie..

    Desnoods mij ff in een pb je gegevens en mailadres sturen, zet ik het ff door.

    Maar, hoe prettig nieuwe leden ook zijn..
    Handigste is om eerst ff op het veld te komen kijken.
    Ff zien wat voor volk er rondwandeld ;-)
    Mensen zijn mensen, en de ene aard wel, de andere aard niet.
    Club is persoonlijk. Je moet je er iig prettig en op je gemak voelen.
    Tijdens het vliegen wordt dat anders :D
     
    EllendigeTullip vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina