petfles met brandstofmotor kan dat?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door jeppe, 1 feb 2007.

  1. jeppe

    jeppe Guest

    ik moet een project voor school.
    Iets vliegends, nu had ik met een paar vrienden bedacht om een raket te bouwen en toen kwam ik op een raar idee.
    Ik dacht al we nou een lanceringsplatform maken, en da een petfles met een propje alumilium folie en daarin een beetje brandspirtus en dat een gaatje aan de onderkant maken en daar een lont in doen zou hij dan ook gaan vliegen?
     
  2. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Je kan beter een waterraket maken. Gewoon even googlen op waterraket.
     
  3. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik zat laatst ook aan zoiets te denken :lol:
    maar dan moet je wel 2 flessen op elkaar, ik dacht, een vles boven met perslucht, een fles onder met een beetje goed brandbaar spul, dan een verbrandingskamer maken waar het wordt gemengd..... Dan komt er op hoge snelheid een boedl brandbaar spul uit, maar die brandkamer om dat goed af te stellen leek mij te moeilijk dus toch maar niet aan begonnen. ( heb al wel een afstandsbestuurbare afsteker, met een stukje weerstandsdraad die ik gebruikte om rotjes mee af te steken.)
     
  4. jeppe

    jeppe Guest

    handisg dus het is mogelijk.
    mooi om te weten
    thnx.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    met een beetje geluk ook nog een ritje met de echte ANWB trauma heli naar beverwijk, voor een pijnlijke en langdurige behandeling.
     
  6. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Daarom had ik ook die afstandsbestuurbare detonator! Een servo stuurt een schakelaar die de stroom door de weerstandsdraad laat lopen!
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Wat jullie bedoelen heet een vloeibare brandstof motor. EN die zijn er wel , kijk maar naar de Russiche raketten. dielopen ook gewoon op super loodvrij.

    Verder sluit ik me bij Gerard aan. je hebt meer kans dat je richting Beverwijk gaat dan dat je raket een cm de lucht in gaat.

    Ook weer een gevalletje do not try this at home.

    als je er een keer opgoogled dan kun je wel ergens meer er over vinden en dan zul je zien dat je het niet red met een pet fles en wat watten. leuk om te lezen maar minder om zelf mee te testen.
     
  8. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Wat wel kan is PET fles zodanig ombouwen dat er een Estes motor in gaat. Ik heb er zo al twee gebouwd. Bouwmethode: Een gat boren onderin waar een buis in past waar een motor in past (18 of 24mm). Sleuven in de buis zagen/fresen voor de vinnen. Vinnen door de sleuven op de motorbuis verlijmen (en bij sleuven aan de fles natuurlijk).

    Mijn eerste van een 0,5l flesje is een paar jaar terug in een rij hoge bomen blijven hangen, maar ik heb nu net een nieuwe af van 1,5l!
    Voor de 0,5l variant zie oa.: Op de NAVRO site
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Misschien wordt het eens tijd dat iemand gaat uitleggen wat (raket) brandstof inhoud.
    Een blok hout is brandstof, maar ook plutonium is brandstof......maar beide ongeschikt als raketbrandstof.
    Als duidelijk is welke brandstof er gebruikt kan worden voor een (ontbrandings) raket blijven onzinnige EN GEVAARLIJKE ideeen achterwegen.
     
  10. jeppe

    jeppe Guest

    aha nou ik probeer het denk ik gewoon maar voor de ontsking 112 belle!!
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik zal het proberen ;-).


    Ik ga hier geen recepten geven, en het is ook zeker niet de bedoeling dat dit soort dingen in de keuken worden gemengt. Voor het maken van raket motoren is een gedegen hoeveelheid kennis nodig en die is bij de NAVRO /NERO ruimschoots voor handen. Mocht je echt die dingen zelf willen maken sluit je dan hier bij aan en ga net zelf lopen exerimenteren. Ik heb al vaker hier op het forum laten zien hoe een goed geteste motor toch nog kan klappen. En als je er naast staat is dat echt geen feest. Ik heb al mij vingers nog, maar het heeft een paar keer niet veel gescheeld of ik had een gehoor beschadiging opgelopen. Ondanks dat ik me altijd aan de veiligheids regels houd.

    DENK DUS NA VOOR JE ZO IETS DOET.

    Ok daar gaan we dan

    In de wet wordt er niet gesproken over brandstof maar over voort drijvende lading.
    Deze voortdrijvende lading mag voor zo ver ik weet maar uit een aantal zaken bestaan.

    1e geperst buskruit, dat ziet er in de eerste instantie uit als gewoon zwart kruit (dat wat ook in vuurpijlen zit) maar wordt zo hard als beton als je het flink samenperst. Hierdoor krijg je een gecontroleerde verbranding die alleen aan de oppervlakte plaats vind. En je motor zal dus niet in een keer zijn hele gas productie door de nozzle naar buiten proberen te persen :-S

    2 e kalidex. een mensel van suiker en KNO3 .Om dit te maken zijn er een aantal manieren, maar de meest gebruikte is wel warm maken en vervolgens het spul gieten. kalidex is redelijk veilig te maken.Maar nog steeds geld do not try this at home.

    3 e composiet.

    Een composiet brandstof bestaat uit een binder (plakmiddel) en een oxidiser. Die oxidiser kan zijn AP ,KNO3 of PSAN. allemaal hebben ze hun voor en nadelen. (er zijn er nog wel meer maar die worden minder vaak gebruikt )

    Aan deze basis kan dan nog een hulpstof worden toegevoegd om de verbranding te versnellen, te stabiliseren of soms zelfs te vertragen.

    De boven genoemde 3 zijn vaste brandstoffen.

    Als je de oxidiser vervangt voor lachgas (N2O4) en die in een aparte cylinder opslaat. Dan heb je een hybride motor. Dat wil zeggen een combinatie van gas en vast.

    De meeste hybride motoren lopen op een mensel van HTPB ( soort rubber ) en gas. Bij de start van de motor wordt er een klep opengezet het gas stroomd de verbrandings kamer binnen die wordt gevormd door het vaste brandstof gedeelte en hier tot ontbranding gebracht. Naarmate de verbranding vorderd zal de vorm van de verbrandings kamer ook veranderen en hier moet je rekening mee houden bij het ontwerp van de motor. (als je er te veel naast zit gaat hij meestal gewoon uit).

    Het grootste voordeel van hybride motoren is dat ze uit waaien als er wat mis gaat. Klapt de motor uit elkaar dan is er geen goede menging meer mogelijk van het gas en de brandstof en zal hij vanzelf doven.

    Vaste en vloeibare brandstof motoren zullen (bijna) altijd door blijven branden tot er niets meer over is.

    De laaste groep motoren maakt gebruik van vloeibare brandstof.

    Bij oa de Saturnus raketten was dat een mengsel van Zuurstof en waterstof, de Russen gebruiken super loodvrij met vloeibare zuurstof. Maar P2O5 met hydrazine kan ook worden gebruikt.

    Bijna alle brandstof/combinaties voor vloeibare branstof motoren zijn niet voor de gemiddelde amateur bereikbaar. Gewoon omdat je er nare ziektes van kunt krijgen, je vingers er af kunnen vriezen of je een heel huizen blok wegvaagd als je vergeet de ontluchter open te zetten.

    Verder moet je de vloeibare gassen met een turbopomp in de motor spuiten, met diesel lukt dat nog wel maar gas van 200 graden ondernul is een ander verhaal. De motor moet tegen de temperatuur kunnen ,en daar is alleen een materiaal als titaan redelijk tegen bestand (als je het tenmiste koeld met vloeibaar gas.

    Mocht je na dit verhaal nog steeds een vloeibare branstof motor willen bouwen schrijf je dan in aan de TU in Delft. de DER doet veel onderzoek op dit gebied en die mannen beschikken over een schat aan informatie.

    Ook organiseerd tripoli USA soms experimentele lanceer evenementen waar ook met vloeibare brandstoffen gevlogen kan worden.
    of kom een keertje kijken bij de NAVRO of de NERO.

    geen vloeibarebrandstof motoren maar wel hele grote experimentele motoren.
     
  12. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Gefeliciteerd, je hebt de MOLOTOV COCKTAIL heruitgevonden..echter de glazen versie is functioneler........


    Ik denk niet dat de leraar echt blij zal zijn met je zelf ontworpen raket.


    Denk eens na voordat je iets doet!!

    Wil je echt brandwonden?


    Johan
     
  13. jeppe

    jeppe Guest

    dus 't is maar goed dat ik het eerst gevraagd heb hier anders ja dan beverwijk.
    nou ja dan word het maar een waterraketje!
    bedankt voor jullie hulp.
    duizend maal bedankt.
    ehh.. 1010 maal bedankt want mijn vinger willen jullie ook nog bedanken.
     
  14. Pleun Punt

    Pleun Punt Guest

    Nog even aansluitend op het verhaal van Jan Hein:
    De correcte benaming voor vaste raketbrandstoffen is de term "stuwstof", want de vertaling is van "propellent".
     
  15. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Jeppe, Wartex,

    Kijk gewoon even op http://www.drra.nl of op http://www.modelraketten.nl.
    Daar vind je veel informatie over modelraketten met o.a. vaste brandstofmotoren en ook over
    waterraketten is er informatie.
    Tevens kun je vaste brandstof motoren, speciaal voor modelraketten, voor niet al te veel geld gewoon kopen.
    Dan bespaar je jezelf onnodige experimenten met gevaarlijke stoffen.

    Op de DRRA site kun je ook tekeningen kopieren van modelraketten(Archief/Tekeningen).
    Kijk bijv. eens bij de Tilly-1A. Een prima model om mee te beginnen.

    Succes met jullie project!
    :)
     
  16. jeppe

    jeppe Guest

    okj en hoe duur in zo'n raket aandrijving kan iemand mij een link geven?
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    je hebt een PB
     
  18. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Zie de PB van JanHein (of kijk op zijn site Caveman Rocketry)

    Verder kun je kijken op modelraketten.nl

    Als je lid bent van de DRRA kun je ook via de vereniging motoren kopen.

    Daarnaast zijn er een aantal modelbouwwinkels die raketmotoren verkopen, let echter wel op hierbij krijg je (bijna) altijd lontjes bij ipv electrische ontstekers.
    Gooi de lontjes weg en koop er ontstekers bij (deze zijn via bovenstaande webwinkels ook los te koop).

    Succes,

    Bas
     
  19. jeppe

    jeppe Guest

    okj,
    maar ik begreep nu pas net dat je een vergunning nodig hebt $@&**.
    En die heb ik niet nodig!
    want het is eenmalig of meerdere maar ik was niet van plan om daar geld voor te betalen.
    (het is een schoolprojecht met lowbudget)(budget is 12.50 euro).
     
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Voor het lanceren van een model raket heb je geen vergunning nodig. Voor het gebruik vna het lucht ruim wel.Ook moet je toestemming hebben van de eigenaar van de grond, en je mag niet in de aanvlieg route van een vleigveld zitten. Maar zolang niet met zware motoren vliegt is er niks aan de hand.

    Volgens de wet mag je tot en met H klasse vliegen. Maar de meeste Raket verenigingen hebben een strenger beleid dan de wet :) .

    Als jij een school raketje lanceerd op het school plein of het sport veld is dat geen enkel probleem.
     

Deel Deze Pagina