Petitie van dronevliegers

De aangekondigde regelgeving leidt tot de nodige discussie. Via Facebook e.d. wordt duidelijk dat de meeste dronevliegers geen enkel bezwaar hebben tegen regels. Wel wordt er bezwaar gemaakt tegen de hysterie, het zwartmaken van elke dronevlieger en het instellen van onzinnige regels. Zoals de vlieghoogte terugbrengen van max 120 naar max 50... wat op de keper beschouwd eerder 'onveiliger' is dan 'veiliger'.

Kort en goed... zo ongeorganiseerd als we helaas zijn, zo graag willen we ook eens een tegengeluid laten horen tegen de buitenproportionele maatregelen zoals deze nu zijn aangekondigd door Dijksma. En duidelijk maken dat:

- we voor een keiharde aanpak zijn van vliegers die binnen de no fly zone rondom vliegvelden actief zijn
- geen probleem hebben met registratie
- ook geen probleem hebben met een certificaat / opleiding (op voorwaarde dat deze geen duizenden euro's kost, maar betaalbaar is en helemaal afgestemd op drones... vergelijk het met een brommerrijbewijs)
- we tegen een nog verdere inperking van de vlieghoogte en -afstand zijn. Niet alleen is dit onveiliger. Het beperkt ook de mogelijkheden voor drones in landbouw, als controle-tool en als hulpmiddel voor bijvoorbeeld het opsporen van runderen voor Natuurmonumenten (gebeurt op dit moment met drones).
- we af willen van het beeld dat "Drones schuldig zijn, totdat het tegendeel bewezen is" (witte zak case).

Kun je je hierin vinden, teken dan onze petitie. Jazeker... het is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Anderzijds is het ook een eerste stap richting een collectief tegengeluid van dronevliegers die geloven dat er ruimte moet kunnen zijn om veilig te vliegen.

Dank!

Ik hoop voor mijn noorderburen dat hun wetgeving wat logischer in elkaar steekt dan de onze!

Wij moeten o.a. ons bezinnen over ik citeer: 'f) Systemen voor het voorkomen van ijsafzetting en het verwijderen van ijs'.

Maar we mogen wel met nucleaire aandrijving vliegen, en neen ik verzin dit niet, staat letterlijk in onze wetgeving!

Ook mag je in België vanaf 16 jaar solo vliegen met een sportvliegtuig, maar een drone >5 kg mag maar vanaf 18.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2016041002&table_name=wet

Hoi iVolo, je weet vast dat wij als jullie noorderburen een bepaald vooroordeel over jullie hebben. Dit bericht bevestigd in ieder geval dat dat voor jullie politiek leiders redelijk klopt! ;)

De bewuste minister die dit gedrocht in elkaar stak heeft dan ook ontslag genomen ( lees gekregen).

Ik hoop dat jullie met een petitie wat kunnen bijsturen en een wet krijgen die en veilig en praktisch haalbaar is.

Ik verwittig jullie wel als mijn toestel met nucleaire aandrijving onbestuurbaar jullie richting uitkomt! ;-)

Dit is het grootste modelbouwforum van nederland en belgië, en heeft het het drone gedeelte al meer berichten dan gewone heli's, dus zijn er meer drone dan heli vliegers,
en dan maar 4 personen die even melden dat ze de petitie hebben getekend. Ik denk dan ook niet dat het goed gaat komen met de drone hobby als dijksma d'r plannetjes
doorzet, want niemand schijnt er problemen mee te hebben.

Ik denk dat het ook een kwestie is van weinig vertrouwen hebben in de politiek. Hoeveel dingen zijn er niet doorgedrukt, ondanks dat een groot deel van de bevolking tegen was? Natuurlijk moet je je daardoor niet stilletjes in een hoekje laten wegzetten, en daarover blijven mokken, maar dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan, denk ik.

Waarom zou een hoogtebeperking van 50 meter onveiliger zijn dan eentje van 120 meter. Zeker als je met een heli of quadcopter vliegt.

Back