pfff....DLG valt niet mee

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Justus, 26 mrt 2005.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    zoals het bij het onderwerp al staat wil het nog niet zo lukken met DLG (of noem het Tip Launch of Side Arm Launch....ik vind alles best :) )

    Ik heb een redelijk eenvoudige handzwevertje gebouwd voor licht hellingweer en wil hem dan vanaf het strand lekker hoog gooien.
    Probleem is dat ik telkens met een kist eindig die helemaal op zijn zij hangt op het moment dat ik loslaat......het snelheidsoverschot is dan precies voldoende om mijn speeltje weer rechtuit te laten vliegen en dan ben ik niet hoger dan een gewone handstart :cry:

    Heeft iemand wat praktische tips waar ik op kan letten?

    groeten

    Justus
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hey, plaatsgenoot :wink:

    Heb je de mogelijkheid een foto te posten? Wat ik in eerste instantie vermoed is een te korte staartboom.

    Verder kan de gooitechniek ook een grote boosdoener zijn. Probeer je arm niet al het werk te laten doen. Dit kan in lelijke zwiepers resulteren.

    Paul
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit is hem:

    [​IMG]

    Ik heb de afmetingen van romplengte en roeroppervlakken van www.aerodesign.de
    Ik denk dat ik dan nog teveel met mijn arm doe want het is me zelfs al een keer gelukt om met rugvlucht te eindigen op 1 meter boven de grond :?

    Groeten

    Justus
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Justus,

    Over je zwever kan ik geen commentaar geven (zelf een beginner) maar over de correcte 'gooitechniek' zijn talloze filmpjes op Internet te vinden. Als je even 'Googlet' op 'HLG' en 'SAL' vind je wel een paar.

    Bijvoorbeeld het gooien van een van de zwevers van steelheadproducts:

    http://www.hankandheather.com/stuff/minidlg.mpg
    (MPEG, 30MB)

    http://www.hankandheather.com/stuff/minisal.wmv
    (WMV, 11MB)

    Veel succes!

    Groeten, Leon

    [vandaag mijn eerste SAL-start met mijn BugHLG gemaakt]
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Wubbe!

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt met 'op zijn zij hangt'. :?

    Kun je dat nader toelichten?

    Nog veel mooier is natuurlijk als iemand een fimpje maakt!


    jan.
     
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Justus, op dit moment ben ik ook zwaar onder de invloed van HLG / DLG-virus.
    Om eens mee te beginnen heb ik een HURON van Valenta Models aangeschaft. Spanwijdte 1,2 m lengte 92 cm met een opschuifneus.
    wat ik bemerk bij mijn startpogingen is dat ik bij 360graden++++ starts mijn zwever ook behoorlijk schuin de lucht in slinger.
    Mogelijkheden waar ik zelf al aan gedacht heb zijn:
    1. Te lang blijven draaien, zwever komt hoger en hoger maar de vleugeltip met de pen blijft laag gehouden door mijn hand.
    2. Niet vlak genoeg begonnen met het draaien.

    Deze theorien zelf nog niet kunnen uittesten/oplossen omdat ik woensdag een beetje hard op mijn staart landde en bij de daaropvolgende start mijn hoogte-en-richtigsroeren losgegooid heb. Daarbij kwam de rest van 3 meter hoogte naar beneden, pen-verbinding vleugel naar romp uitgebroken. Vanavond juist weer gerepareerd.

    Morgen ( 1e Paasdag ) weer naar het veld met de Huron, en daarnaast ook een HLG mee, overgenomen van Martijn v Doesburg(Oegstgeest).

    Ik blijf dit draadje ook zeker in de gaten houden, de tips kan ik ook zeker gebruiken.

    Hans.
     
  7. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Staartboom lengte ziet er goed uit. Echter wat me opvalt is de staart. Elke fantsoenlijke DLG die ik tot nu toe gezien heb heeft een kruisstaart met een kielvlak wat zowel onder als boven de staartboom oppervlak heeft. Als je alleen boven de staartboom oppervlak hebt krijg de staart bij een slinger flinke draaimomenten te verwerken.

    Hier een foto van m'n DLG:
    [​IMG]

    Met de Highlight moet ik wel heel raar doen om bij de start op 1 kant te rollen. Het is me nog nooit gelukt in ieder geval :0

    Paul
     
  8. peytr

    peytr Guest

    Justus,

    1 bouw de boel om naar een DLG staart. De vin achter en balans boven onder de boom. Het corrigeert gieren in de worp en breekt minder snel. Wanneer je met een V-staart echt een beetje schwung maakt ligt ie eraf en het corrigeert niet snel genoeg, wat de problemen met rollen verergert :oops:

    2 Wanneer je je arm buigt, en/of je pols laat werken gaat het ook vaak fout. Zorg dat je arm gestrekt is en bij de draaiing 'achterblijft'. Bij het afronden van de draai laat je je (nog steeds gestrekte) arm doordraaiien en gooi je de zwever weg. Om te voorkomen dat je pols werkt moet je die overstrekken en in gedachten op slot zetten.

    3 dubbele Vstelling in de vleugel is erg gevoelig voor een beetje gier in de worp. Ik bouwde zelf al verschillende micro HLGtjes (1meter span) met alleen RE en het kan beslist. Wat mij betreft echter met enkele Vstelling, maar dan ook veel. Ik heb het geprobeerd met dubbele V-stelling (voor thermiekvliegen vind ik het uitstekend), maar ik had veel problemen met rollen in de worp, zoals jij dat beschrijft. Vandaag nog even aan het slingeren geweest en een keer of twee kon ik aardig mee omhoog 8).



    [​IMG]
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hallo allemaal.

    Ben het helemaal met je eens Paul.
    Heb zelf ook een V staartje gehad en dat ging ook niet.
    Later wel met een + staartje.

    Groeten Han.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    @Jan Brilman: Met "op zijn zij" bedoel ik dat de vleugel bijkant verticaal staat alsof ik een hele scherpe bocht op snelheid maak. (en 1 keer 180 graden of te wel rugvlucht :oops: )

    Ik heb bij de bouw deze staartkeuze gedaan omdat ik het veel mooier vind en ik het zo heel licht kon houden.
    Na alle miskleunen tot nu toe heb ik niet de indruk gehad dat het kwetsbaarder zou zijn.(En ik heb al wat buitelingen gemaakt!!)
    mijn vader heeft een kist gemaakt met wel een doorlopend rinchtingroer en hij was het repareren ervan na 1 middag vliegen al zat dus wil ik voorlopig bij deze staart blijven.

    De problemen zitten voor een groot deel bij mijn techniek maar ik weet niet waar ik op moet letten om daar wat aan te doen. Dat de kist er niet de beste voor is weet ik, daar is hij ook niet echt voor gemaakt, maar na het zien van de vele filmpjes zoals http://www.hobby-lobby.com/zip.htm lijkt het me toch dat het wel moet kunnen......wat Peytr ook bevestigde

    Ik ga me iig vol goede moed op de reeds gegeven tips storten en hoop vlot mijn bevindingen te kunnen delen

    groeten

    Justus
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    @peytr, even je foto omzetten naar 640x480 ivm de opmaak (script is tijdelijk uitgeschakeld)

    @Justus,dit http://www.hobby-lobby.com/zip.htm zetten tussen [/color]&[color=red] , dan heb je een link.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Heb ik ook last van, bij m'n BUG: (hele slechte worp..)
    [​IMG]

    en ook met m'n SupergeeII
    [​IMG]
    [​IMG]

    :roll:

    Begint toch wel weer te kriebellen trouwens, dat DLG gebeuren :)
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    wat mij op dit http://www.hankandheather.com/stuff/minidlg.mpg filmpje opvalt is dat hij hem een flinke snelheid geeft en hem met de neus omhoog weg gooit, misschien wel met up zelfs. Hij draait haast niet en toch schiet dat ding omhoog. Dus geen horizontale snelheid maken kort versnellen en hem op de wind / lucht omhoog laten klappen.

    Ik ga op de beurs eens kijken of er voor weinig een leuk DLG dingetje de halen valt....
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Heren heren heren . . . :nooo:

    Even te rade gaan bij de kenners. 8)

    Overal en altijd zul je lezen dat een deel van het kielvlak plus richtingroer (plm. 40%, schat ik) zich onder de lengte-as moet bevinden.

    Kijk hier maar eens http://members.aon.at/wstark/bobo/, bv. bij de 'Zusammenstellung aller (weltweit) angebotener SAL/DLG Modelle'.

    Of hier voor filmpjes: http://www.abdrehfaktor.de/abdrehfaktor013.htm

    Nog een aardige site:http://www.handlaunchglider.de/index.php?id=66&L=0

    En wat Joost betreft: ja, het begint hier ook weer te kriebelen, en wat je met die Supergee hebt gedaan: geen idee . . . :nooo:

    Is 'ie nog heel? :roll:


    jan.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    zoals Joost zijn SuperGee ben ik bijna elke keer geeindigd:? :? hahahaha
    Gelukkig heb ik het ding stevig genoeg gebouwd zodat een ruglanding zelfs een keer is overleefd maar goed......

    Ik ben misschien een beetje eigenwijs maar ik kan er niet bij dat mijn tuigje door die V-staart ineens totaal ongeschikt is om op zijn tijd aan de tip weg geslingerd te worden. Ik weet dat er heel veel betere kisten zijn die nieteens zo schrikbarend duur zijn (daar hoef je alleen maar elke FMT snel voor door te bladeren) maar ik ben allang blij als ik deze een paar keer goed in hogere sferen krijg.

    Als ik zo terug kijk (vriendin heeft met videocamera gespeeld en dat heb ik net pas voor het eerste gezien) heb ik bijna elke zwaai in de laatste 90 graden van de draai een extra duw gegeven waardoor het ineens heel erg logisch is dat hij niet lekker bij me vandaan komt.

    Ik hoop morgen een gaatje te vinden om er aan te gaan werken.

    Mocht ik dan uitijndelijk toch een doorlopend richting roer willen bouwen.....wat doen die en gene om het lekker stevig en toch licht te maken?
    want glasmat over volbalsa (wat ik al op heel veel site's ben tegengekomen) vind ik veel te zwaar zo ver achter het zwaartepunt

    groeten

    Justus
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nog een paar dingen.

    Het grote nadeel van dat stukje onder de romp is natuurlijk, dat als je hem niet vangt, je kielvlak er in no time naast ligt . . .

    Mede afhankelijk van waar je vliegt.

    (Ooit gevlogen op iets dat bij nader inzien een soort zand-trapveldje bleek te zijn. Landen: KGGGGGGGG . . . 8O Ja hoor . . . :cry: )

    Ik prefereer dat zacht wuivende gras, met van die pluimpjes er aan (heb ik het al wel eens vaker over gehad :wink: ).

    Wie weet waar je daar nog velden van hebt? :roll:

    Meer beginners info (ik ben de beginner :wink: )http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...s=0&postorder=asc&highlight=fireblade&start=0


    jan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Kijk!


    Als beginnner moet je dit spul hebben! :D

    Vooral de soort, die wat meer op de achtergrond staat.

    [​IMG]


    Kan je niks gebeuren! :D


    jan.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is dus een van de redenen waarom ik niet zo'n staart heb gemaakt.
    Ik kan hem de helft van de tijd gewoon rondsturen en opvangen (of bij het voorbij vliegen aan de tip beetpakken en weer gooien...das ook wel leuk!!) maar die ander helft......tja....dan komt hij toch met moeder aarde in aanraking.

    Qua locatie sta ik eigenlijk altijd op een strand en ik moet zeggen dat het zachte zand best wel heel erg vergevingsgezind is maar ja...de andere helft van de landingen...ik wacht er nog maar even mee voor ik ge verbouwen
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Als je model een hekje nadert, en je denkt: "mooi, dat gaat net"









    gaat het dus niet :?

    [​IMG]

    Momenteel niet, weet niet meer precies wat er kapot was, maar dat er flink wat aan moet gebeuren is zeker. Is op modelvliegkamp vorig jaar z'n beschermhoes ingegaan, en is er niet meer uitgekomen.. :oops:
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De laaghangende bewolking heeft niet in de weg gezeten om te oefenenen er is een stijgende lijn te bekennen.

    arm gestrekt scheelt al veel maar ik duw mijn arm nog steeds onbewust omlaag om daarna omhoog te gooien terwijl mijn toestel daar op dat moment nog niet aan toe is (geloof ik)

    Ik kom iig al wel net zo hoog als met de gewone start dus ik heb hoop.

    Aan het elastiek was ook heel leuk trouwens......de wolken in vliegen, dan down tot je hem ziet, een halve looping gevolgd door een paar honderd meter rugvlucht.....had ik nooit verwacht te kunnen doen met alleen richting hoogte :) :)

    groeten

    Justus
     

Deel Deze Pagina