PG-03 gyro, vreemd gedrag?

Hoewel het voor een toepassing is op een vliegtuigje toch maar in deze groep de vraag omdat hier de meeste gyro kenners zitten denk ik.

Ik ben dus wat aan 't experimenteren met een PG-03 op mijn rudder kanaal en hoewel de gyro goed lijkt te reageren (heb nog niet mee gevlogen) merk ik twee vreemde dingen:

1. Na het afstellen van de neutraal-positie (rode en groene led branden beide) zou het veranderen van de gain geen invloed mogen hebben op de neutraal-stand van de servo (vlgs handleiding), maar dat is bij mij wel degelijk het geval, zelfs zodanig dat het met de trim op de zender niet volledig te corrigeren is. Is hier nog wat aan te doen?

2. Na het plaatsen van de gyro is de servo-uitslag beide kanten op veel verder dan zonder gyro. Ik schat zonder gyro een totaal uitslag van ca. 90 graden en met gyro ca. 120 graden. Is dat normaal?

Zender is MX12 en servo zo'n bekend chinees 5-grams geval.

Dirk

Wat jij beschrijft heb ik meegemaakt met een walkere giro 006. Toen die nieuw was was de neutrale positie goed maar na een aantal maanden en een paar crashes vertoonde die dezelfde kuren als wat jij beschrijft. De giro leek te reageren maar de neutrale positie was niet meer vast en verschoof met de gain instelling. Het bleek dus een defkte giro. Ik heb hem toen vervangen met een PG03 en het probleem was opgelost.

Als jij de giro nieuw hebt gekocht, raad ik je aan om deze om te ruilen of probeer de garantie op aan te spreken indien mogelijk.
Success!

Dank voor je reactie. Ik heb 'm nieuw gekocht bij zo'n chinese webshop, dus ik heb ze maar eens een mailtje gestuurd.

Herken je ook het verschijnsel dat je servo-uitslag veel groter wordt als je de gyro ertussen hangt of is dat ook niet normaal?

Dirk

Ik heb dus een vriendelijk mailtje gestuurd naar de leverancier, waarin ik zorgvuldig het hele verhaal heb uitgelegd. Kreeg ik al snel een vriendelijk mailtje terug, dat ie uit mijn verhaal begrepen had dat ik de handleiding nodig had en dat ie die dus had bijgesloten. 8O :evil:

Ik heb dus mijn gyro maar eens vermanend toegesproken dat ie toch echt niet hoefde te denken dat ie in het vrije westen kon blijven met zulk gedrag. Dat hielp: ik heb de zaak nog eens opnieuw aangesloten en het werkt als een tierelier 8)

Alleen die versterking van de uitslag door de gyro is er nog, maar ik weet dus niet of dat normaal is. Als die MX12 op 100% staat, maakt die gyro er ongeveer 150% van, als ie op 70% staat ongeveer 100%. Maar daar is goed mee te leven.

Gauw maar eens gaan testen met dat ding in een (figuurlijk) wegwerptoestelletje.

Dirk

Fijn dat jij het opgelost hebt. Ik had het na 2 maanden proberen en testen met verschillende winkels het opgegeven maar die was echt stuk.

Als ik jouw was, zou ik die giro voor een poosje met een waantrouwend oog bekijken en pas als giro lief mijn vertrouwen heeft verdiend in een wegwerptoestel zou ik hem pas ik een meer serieuze kist zetten.

Trouwens dat versterkte uitslag heb ik niet op mijn PG-03.
Was wel het geval bij die walkera giro toen die kapot was.

Dus testen testen en nog eens testen!

Test ze!

Back