PH-SAM aan de StaKa

Discussie in 'Vliegimpressies' gestart door Bruno van Hoek, 16 mei 2022.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Cryptischer kon het haast niet...
    StaKa staat voor Stadskanaal, omdat door de LB sectie van de club MSO de basis werd gelegd voor een heel leuk FunFly evenement, de Record Cup:
    Men neme een simpel LB trainer model ( kan bijv. een Suls Record Trainer zijn of een latere VT AirRacer), schroeve daarop een 1,5 cc Webra Record diesel, voorzie het geheel van een tank met maximaal 10cc inhoud, hange dit aan 12,5-13,5 m lijnen en regel iemand die het mlodel kan starten (of vliegen, als je zelf de GWK bent)

    Zorg ervoor dat er twee teams gereed staan (in dezelfde cirkel :eek:, piloten bij elkaar) en geef een startsignaal terwijl de masterklok wordt gestart, na 5 minuten klinkt het eindsignaal.
    Tot zover niets spannends, toch?

    We gaan dan binnen die 5 minuten zoveel mogelijk seconden proberen te vliegen, waarvoor 10cc peut nooit voldoende is, zodat er pitstops moeten worden gemaakt.
    In de verbeelding van de lezers ontstaat dan al gauw het beeld van een hectische race.:confused:

    Niets van dat al.. Door de gekozen motor gaat alles met een gemoedelijk sukkelgangetje.
    Inhalen (als al) gaat (alleen! :stout:) bovenlangs, dus het loont om even goed te oefenen met het kunnen optillen van het handvat boven het hoofd van de ingehaalde piloot en toch de kist onder controle houden.
    Zodra de motor -aan het eind van die 10cc- stopt, is het zaak om zo netjes mogelijk te landen zonder radslagen of andere spectaculaire grondoefeningen.

    De 'pitman' wandelt (rennen mag niet) dan om de cirkel heen naar het model, trekt het model buiten de vliegcirkel, tankt de boel en start de motor weer. Opstijgen gebeurt direct achter het andere, nog vliegende model aan, nooit vlak er voor... Op die manier is het invoegen in de 2 persoons pilotenkluit een fluitje van een... nou ja, roep eens wat.
    De vorige StaKa's waaraan ik meedeed staan in mijn geheugen als gezellige evenementen waar geregeld de slappe lach uitbrak.

    Nadat laatste StaKa "wedstrijd" al weer jaren geleden plaatsvond wordt nu de mogelijkheid onderzocht dit bij de club in Huizen (NH) opnieuw te organiseren.
    Er is nu een peiling gaande naar het aantal potentiële deelnemers.
    Omdat er binnen PH-SAM nogal wat mensen zijn die in hun verleden of zelfs nu LB vl o/ie gen, lijkt het leuk om hen ook uit te nodigen even een trainertje te knutselen (of gewoon van de plank te halen).

    Laat hier dus even weten of je wel in bent voor wat fun LB.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2022
    Beton, M.l.v.Doesburg, Ed_V en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Nou ik heb ieder geval nog een record trainer met een Webra1.5 aan het plafond hangen. Of de tank 10cc is moet ik ff nakijken.
    Lijkt me wel een lollige activiteit, geen loopings, geen wing overs, moet kunnen!
    Vliegen we op beton of gras? Zonder demper?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gras.

    Webradempers zijn dun gezaaid, dus het lijkt me van niet.
    Er zijn, mede daarom, steeds maar twee kisten in de lucht.
    Bovendien wordt op het veld ernaast RC gevlogen en die komen veel hoger, waardoor -ondanks dempers- het geluid veel verder draagt. En dat is ook geen probleem.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb ooit voor de Webra Record zelf een demper gemaakt.
    Een koperstrip van de oude 4.5 volt Witte Kat batterijen past precies tussen de nokken van carter en kop.
    Daar gaten in geboord en rond gebogen. Een Potters Linea doosje voorzien van gaten in het midden waarin de omgebogen strip kon worden gesoldeerd.
    Dan 2 pijpjes 5 mm koper voor de uitlaat.
    Het werkte. Ik weet niet meer hoe goed hij liep, echt lekker dempen deet hij niet. :-(
    Verder weet ik ook niet meer of de Record sub-pinston induction heeft, de Piccolo zeker wel en die houdt dan ook niet van een demper.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, de Record wel s.p.i., maar met de originele Webrademper liep dat toch niet heel verkeerd.

    Wel mensen die het leuk vinden... maar willen ze ook meedoen? :rolleyes:
    Een team van Doesburg/van Doesburg, bijvoorbeeld, zou door de StaKa veteranen zeker op waarde worden geschat....:D
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    13 meter lijnen houd in dat in de tuin kan oefenen , moet net lukken denk ik .

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10403

    Deze was ik in cad aan het zetten en het is een kleine moeite om een extra setje te snijden.

    1,5 cc motortje heb ik wel liggen .

    En ik wil best een dag komen helpen als er een wedstrijdje is. ( moet volgende week naar de arts voor wat nieuwe schroeven in mijn pols dus ik weet niet wanneer ik weer kan en mag vliegen).
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik vind ze zeker leuk, maar wel wat kwetsbaarder dan bijvoorbeeld de Record Trainer of VT AirRacer.
    Bijv. zo'n 6x3 vuren rompversteviger is prima, maar als je die dan weer net vóór het stabilo laat ophouden, dan breekt de romp gegarandeerd precies bij de eerste salto voorwaarts aan het eind van een landing in iets te ruw gras.....
    En zo zie ik nog wel e.e.a. wat een kleine upgrade kan gebruiken.
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik zou zeggen kom maar door met je verbeter punten.
    Het was het eerste LB model wat ik succesvol vloog. Na wat eerdere probeersels die ongeveer de zweef eigenschappen hadden van een gemiddelde baksteen en volgens Paul Tupker was het model wat aan de zware kant. En zelfs hij kom er geen rondje mee vliegen.

    Dus paar weekjes verder sparen en daar kwam de eerste Stinger , nummer 2 t/m 6 volgden in de loop van de tijd en ik hechte altijd een leuk model gevonden . waar idd nog wel eens de staart afbrak .
     
  9. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb je een ongeveer datum, ik hoop na de zomer
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, we moeten eerst een schatting kunnen maken van het aantal deelnemers.
    Voor het goede begrip: je hoeft niet per sé als team in te schrijven, je kunt ook met model, lijnen,etc. aankomen en dan een piloot c.q. pitman vragen om jouw team te completeren. Sommige teams vliegen wel eens in twee opstellingen.
    Ik vloog meestal met een linkshandige piloot, dat is niet zo handig bij het pitten, dus andersom lieten we al snel uit ons hoofd....:D

    Dat laatste is eigenlijk wel de belangrijkste modificatie. Ik zou het om te beginnen zo doen:
    Stabilosectie Stinger.jpg
    Stabilo 3 mm laten zakken en de vuren strip er overheen tot het eind..
    Twee strippen 1 mm triplex van pakweg 20mm over de volle lengte op de rompzijkanten, die daardoor de 6 x 3 vuren ligger als een H insluiten, geven nog wat extra pang/knap bestendigheid. 3 mm sleuven uitsparen voor het stab.
    Wat bij ieder model van belang is, maar bij dit type kleine LB kistjes in het bijzonder, stabilo en vleugel moeten zo goed mogelijk uitgelijnd zijn, anders krijg je - en je hebt al zo weinig lijntrek- bij het sturen naar binnen kom neigingen. :eek:
    Trust me, you can do without that...:D
     
    janhein vindt dit leuk.
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk, kan zomaar zijn dat een team uit Dordt mee komt doen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo Bruno.

    I am interested in taking part in 'StaKa'! It depends on the date that you choose to let it 'happen'.
    I got a SULS Record Trainer with WEBRA Rekord on it from Erik M. - years ago!

    Groetjes
    Willi
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou Willi, ik organiseer het niet, maar doe alleen de peiling. Dus een datum is er nog niet.
    Een Record trainer is HET model voor dit soort acties.

    Mooi is 'ie zeker. :thumbsup: Maar de prijs staat niet in verhouding tot de waarde. :eek:
    Een bekend probleem, als kapitaalkrachtige 'verzamelaars' de markt voor echte modelvliegers om zeep helpen.... :(
     
  15. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Bruno, mits datum passend in mijn andere activiteiten doe ik graag mee!
     
  16. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Uden
    Hallo Bruno,

    Ik vraag het toch maar; de Record Trainer vind ik op outerzone, maar hier zit geen stuklijst bij,
    zodat de materiaaldiktes ontbreken.
    Ik denk dat als je de diktes voor vleugel, romp en staartdelen hebt de rest hieruit kan herleiden (?)
    Heb jij hier misschien meer gegevens over?
    Ik heb een paar Webra's 1,5 cc echter in verschillende uitvoeringen. Ouder vs. nieuwer?
    Ik verwacht wel dat ze het doen, maar moet ze nog uitproberen.
    Het lijkt me toch wel leuk om nog eens iets in LB te bouwen en te vliegen.
    Dus dan maar aan een trainer zoals jij eerder hier beschreven hebt.
    Echter nog niet met deelname aan StaKa !
    Van de VT air racer heb ik alleen een maatschetsje uit een oude KNVvL map.
    Weet jij misschien waar ik de werktekening (op internet) kan vinden?
    Overigens lijkt me die nogal wat kleiner dan de Record Trainer, waarbij ik me dan afvraag
    of hij dan toch geschikt is als trainer ?

    Groet, Sjaak van de Brug
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, geen stukslijst, maar als ik een Webra Record tegen het beeldscherm houd, en dat vrijwel op dezelfde grootte instel, dan kom ik op:
    Romp 8 mm balsa, vleugel 5 mm balsa, stabilo en fin 3 mm balsa.
    Motordrager 8 mm beuken of ahorn, rompverdubbelingsplaten: 3 mm vliegtuigtriplex (berken of beuken, geen lite ply :confused:)

    Foto's? :rolleyes:
    Heb je op de MayFly ook een LBvlucht onder begeleiding gemaakt?
    Want dat was met een Ace Trainer. Die is bedoeld voor 2,5 cc motoren en nog een stuk stuiterbestendiger :confused: dan zowel Record Trainer als VT Air Racer.
    En over niet vliegen op de StaKa...
    Dan regel je (desnoods ter plaatse) een -ervaren- piloot?
    Die lopen daar dan toch in het wild rond. Of wild in het rond, zo u wilt....:rofl:
    Ja, ik denk dat @stunthenk (die de F2B demo vloog tijdens de MayFly) in zijn tekeningenarchief wel iets heeft. Voor een luttel bedragje zal dat wel te regelen zijn.
    Zie de opmering over de Ace Trainer. Maar als je boven wat langer gras vliegt ( wel handstarten, natuurlijk), dan kan er niet zoveel stuk. Een trainer heb je graag zo lui mogelijk en met een neiging tot zelfstandig strak vliegen en dat is zelfs voor zulke kleine kistjes mogelijk.
    Wat je wel vaak ziet zijn pietepeuterige tuimelaars. In combinatie met een normaal (10~12 cm) handvat creeer je zo wel een formidabele versnelling in de bewegingen, iets dat we juist niet willen.
    Tamelijk ideaal lijkt het, als de hoekverdraaiing van het hoogteroer die van de stuurhand 1:1 volgt.
    Dus altijd wat meer afstand tussen de inhangpunten van de lijnen aan de tuimelaar dan tot de jaren '80 gebruikelijk was..
    Bij zo'n groot F2B model is dat zonder uitzondering 100 mm, voor een trainer zou ik nu niet meer onder de 75 mm gaan.
    Met het zwaartepunt op- of voor de voorste stuurlijn wordt zo'n trainer een gemoedelijk stuurbaar geval, al zal de -bij de geringe afmetingen passende- lage massa geen lang uitzweeftraject mogelijk maken.
    Maar ook daar komt het lange gras ons te hulp....
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2022
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  18. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  19. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Uden
    Laatst bewerkt: 24 mei 2022
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Als het allemaal past bv datum enzo, dan kom ik graag naar Staka.
    Met de Suls trainer van JW.
    Heb wel een handvat maar geen lijnen :(

    21E05D35-ACF8-4AEC-A49C-42326DCD12BA.jpeg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina