PH-VV

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 5 dec 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Heb je nog ergens een "oude doos" met foto's , tekeningen of zelf filmpjes van de Nederlandse VV vliegers van weleer in aktie......plaatsen maar.

    Je weet maar nooit wat er boven water....heide...komt.
     
  2. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    Henks enthousiasme is moeilijk te weerstaan dus een paar bijdragen:
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Flevoschuimer door Ton van Dijk F1c 1963 Scan_20201205F (2).jpg
    Opvolger van de Ponjaard,
    Op een van de eerste vluchten weggevlogen vanaf Rozendaalse veld en opgevist uit een randmeer: vandaar de naam Flevoschuimer.
    . Scan_20201205b(2).jpg Scan_Ton.jpg
    Ton van DIjk vloog naast F1c ook F1a
    Ton van Dijk is helaas veel te vroeg gestorven.
    Zijn zoon Maarten is heden een gerenomeerd wedstrijdvlieger F1a
     
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    En buiten dat Maarten een gerenomeerd wedstrijdvlieger heeft hij ook eigenhandig de vrije vlucht wereld op de kop gezet met zijn fabriek in Carbon onderdelen. Bijna in elke moderne F1A e.d is zijn product wel te vinden. Dat was een echte game-changer...
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    Matula F1a door Ed Nicolaas 1963
    Scan_20201205 (5).jpg
    Wat mij betreft de mooiste kist en mooist gebouwde kist van het tijdperk
    Genoemd naar het etablisement in Wiener Neistadtwaar wij lunchten op het wereldkampioenschap 1963.
    Ed's speciale reden voor die naam blijft onder ons.
    Let op de toepassing van het profiel GOE 123
    Een van de eerste F1a modellen die voor mij overtuigend boven de 3 minuten stil air (50mtr zonder overshoot) vlogen.
     
  5. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    La Pansé door Johan Schulten 1963
    CCF09052017_00000.jpg

    omdat niemand verwachtte dat Johan Wakefield zou gaan vliegen en hij vanaf het begin af aan zeer overtuigend vloog maakte la Pansé bij zijn eerste optreden een grootse indruk.
    CCF20042017_00002.jpg
    Scan_20201205 (7).jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2020
  6. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    Cheyenne A-1 F1h door Peter den Ouden 1960
    Scan_20201205A (3).jpg
    Mijn derde A1 maar tweede A1 ontwerp (mijn eerste ontwerp gebouwd in tweevoud en een tweevoud mislukking)
    Was voor mij een succes, oa Nederlands kampioen mee geworden.
    Weggevlogen op een luchtvaartkamp
    Op deze was ik wel een beetje trots.
    Scan_20201205 (8).jpg
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    "Je weet maar nooit wat er boven..."

    Krijg nou wat...
    Een paar jaar na dato heb ik de Matula gebouwd..de hele zomervakantie over gedaan 6 weken en af was die..( eerst de Aquita...een zomer vak eerder... en toen deze).
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooie foto! En kijk, het klokje voor op het achterste rompdeel.
    La Pensee DE-114.jpg
    Had ik dat goed geraden! (Maar ja, de pylon bij La Pansé is te laag!)
     
  9. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    Verrek, dat is waar ook!
    Johan zijn kist zou anders een iets te korte neus krijgen voor de prop.
    In het algemeen zat de timer toch wel in de pylon, of op de vleugelmontage bovenop of in de verlengde lage opdekpylon vlak achter de vleugel.
    Vleugelbekleding zijde, stabilo jap tissue.
    Deze versie had overigens nog geen gedeelde romp.
    Misschien is de maat rubber wat vreemd: die kwam van de firma Warnaar in Voorburg, die, als je als broekie daar kwam zei dat hij dat niet verkocht.
    Als je dan zei dat je getipt was door Renee Kieft, mocht je alsnog bij de gratie gods wat kopen!
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    In dit toch wel ontroerende en vooral nostalgische topic mag dat beroemde filmpje van het Roosendaalse veld natuurlijk niet ontbreken.

    Wie hem vinden kan...
     
  11. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    Zo moeilijk is dat niet Henk:

    Ik schreef er toen bij:

    Zo goed als zeker Rozendaalse heide.
    Ik was er niet bij, vermoedelijk net in mijn eerste weken dienstplicht.

    In de eerste seconden, het groepje op de voorgrond: Johan Schulten, Frits Polak(?) en Roel de Vrij.
    Op 1.24 de Glurk van Chris van Nes gelanceerd door Mieke van Nes.
    Volgens mij ook te zien: Jan Soomers, Smolders, Merkesteijn.
    De KNVvL official die staat te timen: van der Caay?
    en wie kent de man met sigaar en alpinopet f1c?
    en de de wakefieldvlieger met BSLC op zijn rug?
     
  12. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    uit modelvliegsport 1988
    Scan_20201207.jpg
    Ik krijg wel een beetje het gevoel dat dit mijn persoonlijk plakboek aan het worden is, dus ik hoop dat er wel belangstelling is en ook anderen wat bijdragen.
     
  13. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.489
    Locatie:
    Voorburg
    Ferdi Hendriks, toonaangevende A1 en A2 (F1h en F1a) vlieger,

    Kampioen Europa Coupe 1964.
    Naar Amerika geemigreerd en ook daar nog lang modelvlieger (geweest.?)
    CCF26112016_00000.jpg
    De beroemde modderfoto, onze (Delftse club) kennismaking met Ferdi; hij was bij de achtervolging van zijn model dwars door een sloot gegaan.
    Op ons kommentaar dat wij zijn constructie wat slap vonden was het legendarische antwoord; dat is niet slap, maar flexibel!
    Sindsdien kon hij bij ons niet meer stuk: altijd een goede vriend gebleven.


    Scan_20201207 (2).jpg
    Scan_20201207 (5).jpg

    Scan_20201207 (4).jpg
    Top kist , typische vertegenwoordiger van de later smalend genoemde hei-kisten.
    Bron: Frank Zaic Yearbook 1964-1965
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Die modder foto is legendarisch...wat mooi

    Ik zeg doorgaan!!!
     
  15. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Énke Blériot en Peter Den vinden dit leuk.
  16. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Er moet me iets van het hart: Op de tekening van La Pensee staat botweg: Prop 600 x 600. Je moet dan maar weten hoe je dat moet maken. Op de tekening van de Provo hierboven staan tenminste meer details, en de manier waarop je een propblad moet maken. Nu begrijp ik dat het gaat om 600 diameter en 600 spoed, maar kan iemand van de oude experts zeggen hoe je '600 x 600' kunt vertalen in balsa? Ik neem aan dat de 600 diameter met het staaldraad middenstuk is. De prop van mijn LP van Hein Abbring is inclusief staaldraad 560mm, maar zoals ik eerder schreef, zien de propbladen eruit alsof ze bijgesneden zijn.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb heel wat van die peddels gemaakt..laten we voorzichtig zeggen van 500 mm tot 1500 mm en rond de
    250 props. (Semi proffesioneel).

    Het eerste getal is inderdaad de diameter gemeten aan de tippen van de bladen.

    Het 2e getal staat voor de spoed.
    Bij een constante spoed maakt het niet uit waar je de spoed meet..dan is overal 1x 3,14 x dia bij de plaatselijke hoek de spoed.

    Echter..vaak is de spoed niet overal gelijk en zeker niet overal gelijk effectief.

    Het is dan ook gebruikelijk de spoed op een bepaald punt van de dia te meten.
    Een goede plek is op ongeveer 2/3 dia

    Wat je naast dia en spoed nog meer nodig hebt is het blad model en het bladprofiel.
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    De bladen uit de PH periode waren of
    Scheef gewikkeld om een koker
    Of van uit een blok

    De eerste methodiek is gemakkelijker maar onnauwkeuriger
    De 2e was het meest gangbaar.
     
  19. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Mijn latere bladen wikkelde ik niet om een fles of koker, maar om een tapse bloempot.
    Daardoor kan je de sterkere twist in de bladen bij de wortel en minder sterke twist naar de tip toe beter benaderen.
    Goed uitmikken, proberen en rekenen voor de juiste plaats bij de Cd'H props van ongeveer 400x400m voor de modellen die in Nederlandse weerscondities moesten vliegen.
    De veel grotere Franse still-air modellen waren veel groter en hadden ook grotere props.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.699
    Locatie:
    Zwolle
    Ja..ik begon dan ook altijd met het definieren van het doel van de kist en het stijpatroon..dan de bladvorm en oppervlak...en dan de blokvorm construeren.
    3 lagen 1 mm op een koker heb ik ook vaak gedaan

    Henk...bij een moderne prop geeft men niet meer de spoed maar de bladhoek op

    Koop je dan bladen dan is bv de bladhoek voor een vaste spoed 28 graden. Met een mal die eea op 200 mm radius instelt.
    Bij een VP prop iets van 24 graden
     

Deel Deze Pagina