PH-VV

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 5 dec 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ben druk aan het zoeken naar PH tijd foto's...de schoenendoos nog niet kunnen vinden...

2. Peter Den

Peter Den The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2005
    OF je de moeite wilt nemen om op de oude manier te werken?
    De flessen/bloempot methode is in ieder geval eenvoudiger.
    De oudste methode is een prop snijden uit een vol blok balsa trouwens.
    Johan en ik maakten propbladen op de volgende manier: We zetten op een tekenvel op de x-as 30cm uit oftewel de straal van 1 blad
    de spoed , gecorrigeerd op de maat van het blad (dus omtrek gecorrigeerd naar de bladlengte) word de getekende spoed op de y-as
    Voorbeeld 600x600: x=300, y=96
    Ik kan het mis hebben, het is lang geleden, maar wees gerust, Rick rekent dit betoogje echt wel door :)

Vanaf de top van de y-as trokken we lijnen naar punten om de twee centimeterop de x as
    Op deze lijnen werd de plaatselijke koorde uitgezet; hiermee had je per punt op de straal zijnde de maat voor de verdraaiing.
    Dit werd op een blok balsa overgebracht, maar verdraaid zodat je een niet te groot blok nodig had.
    Deze werd dan gesneden/ geshaped.
    Hierop werden dan 2 balsa bladen , bestaand uit 3 lagen 1mm gevormd, lijmen met witte houtlijm.
    Velletje plastic op het blok en omwikkelen met verbandgaas: per blad een nachtje drogen en dan shapen, ,passtukje er aan en onder de juiste hoek monteren tissue of zijde bekleden: klaar.

Ik heb ze nog 1968
    IMG_0860a.JPG

Ik zou trouwens de bestaande bladen , mits in goede staat gebruiken, ook al zijn ze ingekort.

Kunnen deze laatste postings niet beter verplaatst worden naar het F1B draadje?

Laatst bewerkt: 9 dec 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vanwege prietpraat in een ander topic...
    Joachim Loffler WK 1963

Geen PH maar heeft wel diverse PH vliegers het leven zuur gemaakt (vanwege de goed presaties) en is ook voor mij een inspiratie bron geweest.

Heb deze kist rond 1965 gebouwd.

Bijgevoegde bestanden:

• nc1111.pdf
      Bestandsgrootte:
      4,2 MB
      Weergaven:
      45
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Anekdote.

Toen de Joachim klone gereed was zei ik tegen mijn moeder..fff in de tuin laten vliegen..we hadden een grote tuin..

Met heel weinig toeren loslaten..een soort handstart..en dan 20 meter verderop weer pakken....hoogte tussen de 1 en 1,5 meter.

Mooi man..hoeveel toeren deed ik ook alweer ???..Nog een keer..oeps..aan het einde van de tuin 50 meter verder zat de kist op 2,5 meter..dat kon ik niet springen.. steeg door naar 5 meter en vloog 3 straten verder..

Toen toch maar naar de heide gegaan...

5. Peter Den

Peter Den The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Op het filmpje bij 1.24
    Chris van Nes
    Chris was een vriend en inspiratie voor de toenmalige opkomende jongere generatie
    Bekend om de Glurk, een opvallende A2 F1a met negatieve pijlstelling.
    Kist viel ook op daardat hij in thermiek bijzonder stijle en kleine bochten kon draaien.
    Bijzondere vriendschap.
    Helaas jong gestorven.
    Scan_20201225 (2).jpg Scan_20201225 (3).jpg Scan_20201225.jpg
    Met Johan Schulten

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En die DE-94 hangt in mijn museum...

Peter Den vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb de DE-94 afgelopen zomer diverse malen gevlogen met een 0,8 cc diesel in de neus...prachtig.
    Die diesel is nu verkocht en het originele neusstukje (met lood) gaat er nu weer op en dan gaat de kist met pensioen...

8. houtjesplakker

houtjesplakker The First Aviators

Lid geworden:
    28 jan 2008
    upload_2021-1-7_17-36-46.png

Gevonden in een oude doos. Op de Rozendaals heide jaar???? Van links naar rechts Chris van Es, Ton van Dijk, Johan Schulten, Hans Maassen?

Bijgevoegde bestanden:

HBZWEEF, Peter Den en verfbrander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina