Phantom Flash miniatuur

Dit model is een verkleinde versie van de beroemde Phantom Flash, een simpel model ontworpen door Joe Konefes in 1937. Karakteristiek zijn de doodshoofden op de vleugels en de fraaie vorm van het landingsgestel. Dit model is uitstekend geschikt voor buiten, maar ook voor indoor. Een gratis bouwtekening kunt u hier downloaden.

De Phantom Flash heeft oorspronkelijk een spanwijdte van 16,5 inch, dus 41 cm. Maar ik heb mijn exemplaar gebouwd met een spanwijdte van 16,5 centimeter. Het model heeft een gering aantal onderdelen en is snel te bouwen, vooral wanneer je hem niet zo belachelijk klein probeert te bouwen.....

De houten onderdelen wogen bij mij 0,32 gram. Het model is bekleed met condensatorpapier wat vrijwel kleurloos is. Om het model zijn karakteristieke uitstraling te geven heb ik het papier met tekenpen en merkstift gekleurd. Hiermee wordt het niet helemaal gelijkmatig van kleur, maar het ziet er toch een stuk beter uit.

Het uiteindelijke gewicht is 0,47 gram, zonder rubber. Het lastigste bij dit soort kleine modellen is het maken van een goede dunne motor. Ik heb zelf een rubberstripper en kan met veel proberen heel dunne sliertjes rubber snijden. Deze zijn meestal maar 20 cm lang voordat de stripper zijn grip verliest maar dat is voor deze modellen lang genoeg. Ik probeerde eerst een motor van 0,39 g/m, maar het model vloog hiermee erg snel en was niet bepaald geschikt voor mijn huiskamer. Ik probeerde het vervolgens met een motor van 0,24 g/m, maar daarmee kon het model niet stijgen. Ik heb nu een motor van 0,3 g/m en daarmee vliegt het model goed.

phantom-flash-1.jpg

phantom-flash-3.jpg

phantom-flash-4.jpg

phantom-flash-14.jpg

phantom-flash-11.jpg

Leuk spul, dat vrije vlucht. ;)
Bij mij zou de helft al aan mijn vingers blijven plakken, dus petje af voor deze knutselwerkjes.

Een leuk model is dat.

Heb je de vleugel vast gelijmt aan de romp of zit die net als het orgineel met een elastiek vast?

Zojuist zat ik de tekening te bekijken die je op je homapage hebt gezet maar ik krijg de indruk dat zowel links als rechts wat van de tekening mist.
Als ik het uit wil printen, moet ik dan A4 aanhouden of A3?

Erik, bij mij klemt de vleugel voldoende om te blijven zitten. Voordeel is dat wanneer je de vleugel eraf haalt het model dan ook niet zo groot is om mee te nemen.

Ik zie dat de bouwtekening inderdaad niet in orde is, dat zal ik binnenkort even in orde maken. Dan maak ik hem ook in twee delen zodat dit makkelijk op A4 is af te drukken.

Ik had hem ook al bekeken en constateerde hetzelfde als Erik. Ik wacht met spanning op de tekening in twee delen.

Ik heb de bouwtekening nu zo aangepast dat hij op 3 A4-tjes is uit te printen. Het lukte net niet om hem op 2 velletjes te laten passen. Je vindt hem weer hier, onderaan de bladzijde

Back