phantom voor video

mede MBF-ers,

Ik vlieg nu een jaartje of wat mee. Ik bezit een QX-9 en hammerhead nano quad.

Voor amateur video zoek ik nu een aanvullende quad.

Ik heb hier volgende ideeën bij:
- phantom (geen 450, waarom? totaal pakketje/plaatje)
- ik heb al een zender met UHF welke ik graag wil gebruiken
- 2 assige gimbal is prima (wat het het GROTE voordeel van een 3assige gimbaal?)
- ik wil fpv op de quad (middels aparte fpv cam, sony 600 TVL bv zoals op mijn andere quad)
- ik wil kunnen schakelen tussen fpv cam en gopro
- 2de hands phantom ook prima

Ik heb volgende vragen:
- is het correct dat ik een zenmuse H3-2d kan gebruiken op een stock phantom ZONDER ombouwen indien ik bv een turnigy 9xr zender gebruik met 8 kanaals rx? Of is ombouwen voor de tilt functie altijd noodzakelijk?
- wat is het grote voordeel van een phantom 2 t.o.v. een phantom 1?
- zitten er verschillende tussen verschillende versies phantom 1 (als er al verschillende versies zijn)?
- is het geen ik allemaal wil wel mogelijk voor onder de €500
- wat is het risico om een 2e hands phantom 1 te kopen?

Kortom een hoop vragen.
Ik hoop dat jullie me al wat verder kunnen helpen in de werled van de phantom.

bvd

jeroen smits

EN nee MCIB ik ben geen jannetteke :teacher: hahaha

Grote voordeel van een 3 assige gimbal is dat je geen zijdelingse bewegingen meer ziet in je beeld.
Wanneer je er 1 hebt wil je nooit geen 2 assige meer.

Zoiets :-). Dit laat heel mooi zien wat het verschil is. Komt er eigenlijk op neer dat je met een 3-as de multi alle kanten op kan schudden en het beeld altijd still blijft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het correct dat de 3assige gimball enkel kleine schommelingen haald uit de bewegingen over de 3de as of kun je de camera ook handmatig 360 graden draaien (met handmatig bedoel ik via de zender)? Dat kan namelijk ook door de quad 360 graden te laten draaien?

Ik heb de Arris 3 assige gimbal.
Bij zijdelingse bewegingen tot 5 graden beweegt de camera niet zijdelings.
Bij meer dan 5 graden zijdelingse bewegingen draait de camera mee.
Met een draaiknop kun je de yaw, roll en tilt laten bewegen.
De yaw natuurlijk niet 360 graden omdat dan de kabels in de weg zitten.

Kan ik een eerste phantom 1 (naza v1) goed gebruiken voor een zenmuse 2D gimball?
Naar ik en begrepen zal ik eerst moeten gaan ombouwen om de zenmuse aan de praat te krijgen of heb ik het mis?

Zoiets :-). Dit laat heel mooi zien wat het verschil is. Komt er eigenlijk op neer dat je met een 3-as de multi alle kanten op kan schudden en het beeld altijd still blijft.

Deze test is niet goed uitgevoerd.
De 3d gaat een stukje mee pannen als je de yaw stick bedient. Dit gebeurt hier niet omdat de phantoms door een grotere multi worden gevlogen. De 3d krijgt hier dus geen yaw input

In werkelijkheid zal het pannen nog beter gaan omdat de 3d "anticipeert" op jou gestuurde yaw beweging van de phantom.

Deze test is niet goed uitgevoerd.
De 3d gaat een stukje mee pannen als je de yaw stick bedient. Dit gebeurt hier niet omdat de phantoms door een grotere multi worden gevlogen. De 3d krijgt hier dus geen yaw input

In werkelijkheid zal het pannen nog beter gaan omdat de 3d "anticipeert" op jou gestuurde yaw beweging van de phantom.

Volgens mij moet dat toch niet uitmaken. Hij kijkt toch naar zijn eigen sensor wat er gebeurt of zie ik dat verkeerd?

ik ben wat verder..

opties:

1. 2e handse phantom 1 (vaak geen versie versie 1.1.1.)
Aankoop ca. €250
DJI Zenmuse H3-2D Upgrade Kit a €60
Zenmuse Gimbal H3-2D €280
Totaal = €590

2. nieuwe phantom 1 V1.1.1.
Aankoop €380 of €239 bij rc-planes (zonder zender en lipo)
Upgrade NAZA PMU V2 €50
Totaal = €710 - €570

3. nieuwe phantom 2
Aankoop €590
Totaal = €870 (pakket €749)

4. nieuw phantom 2 met zenmuse H3-3d
pakket €810 MP

Conclusie:
2e handse phantom 1 is vaak nog duurder dan een nieuwe kale phantom 1. Aangezien ik al een zender heb hoef ik geen nieuwe phantom zender te hebben.
Kortom nieuwe phantom V1.1.1. (kaal) + Upgrade NAZA PMU V2 +Zenmuse Gimbal H3-2D

Uiteraard is er ook nog de optie om mijn QX-9 te ruilen tegen een phantom1 .....

Nope dat zie idd verkeerd ;)

Dit is een filmpje van onze forumvrienden Norbert (BlikvanBoven)
Hier legt hij perfect uit wat de yaw input doet

Zenmuse H3-3D | Futaba T14SG | Phantom 2 on Vimeo

En hier een link naar de desbetreffende post

Zenmuse H3-3D filmpje - Pagina 4 - Modelbouwforum.nl

Ja ik zie het. Ik denk dat degene die de video boven had gemakt een verschil tussen de 3 wou laten zien met dezelfde beelden. En dan is dat de enige oplossing. Ik vond de resultaat overigens wel goed, want bij korte YAW bewegingen zag je helemaal niks bewegen. Hij simuleerde daar dus de YAW drift/correcties wat je in harde wind zou kunnen hebben.

Dat denk ik idd ook.

Echter laat hij op een gegeven moment zien wat er gebeurt als je heel snel heen en weer yaw'd.

In het filmpje is hij dan super strak maar onder een phantom zal waarschijnlijk het beeld iets pannen.

Maar blijft zeker mooi spul ;)

heren alle bedankt maar de aandacht ligt nu vooral op de zenmuse 3D ;)
Ik was ook erg benieuwd naar adviezen aangaande de aankoop van een phantom 1 of 2 t.b.v. filmen met een zenmuse 2D.

Idee nu: aanschaf van een goedkope phantom 1(hergebruik of nieuw) met gebruik van eigen zender en ontvanger.
Nieuw is er al een te koop voor €239. 2e hand mag deze dus nooit meer dan €150 kosten in mijn ogen.

jeroen

heren alle bedankt maar de aandacht ligt nu vooral op de zenmuse 3D ;)
Ik was ook erg benieuwd naar adviezen aangaande de aankoop van een phantom 1 of 2 t.b.v. filmen met een zenmuse 2D.

Idee nu: aanschaf van een goedkope phantom 1(hergebruik of nieuw) met gebruik van eigen zender en ontvanger.
Nieuw is er al een te koop voor €239. 2e hand mag deze dus nooit meer dan €150 kosten in mijn ogen.

jeroen

Alleen de DJI Naze flight controller met GPS die in de Phantom zit kost nieuw al €160! €150 voor de hele Phantom 1 is volgens mij wel erg weinig!

Ik heb bij rc-planes een phantom 1 (V1) besteld voor €239.
Nu nog de DJI Zenmuse H3-2D Upgrade Kit a €60 bestellen.

Back