Phantom + Zenmuse + GoPro = FPV?

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Jerome, 28 nov 2013.

  1. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Speurend op de internets en met zoektermen op dit forum heb ik nog niet gevonden wat ik zocht:

    Uitgaande van een DJI Phantom 1.1.1 met Zenmuse H3-2D gimbal, waar een GoPro Black 3+ op zit, welke stappen moet ik nemen om een FPV te krijgen? Zo'n bril lijkt me wel leuk maar in eerste instantie wil ik een monitor op de afstandsbediening zetten zodat ik een camera-referentie heb.

    Ik heb begrepen dat de wifi verbinding van de GoPro zelf afgerand wordt ivm storing op de ontvanger van de Phantom, maar ik weet dus niet hoe het videosignaal van de GoPro live bij mij op de grond terecht komt, en welke middelen ik daarvoor moet gebruiken.

    Elke tip en link wordt gewaardeerd!

    PS: via Google vond ik alsnog deze post:
    dji-phantom-met-iftron-fpv-en-telefly-osd
    Daar staat handige info in al is het een andere setup.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Wifi is idd af te raden. Omdat deze op dezelfde frequentie zit als je zender.

    Fpv met een zenmuse lijkt mij ook niet ideaal.
    Ja kan beter een losse fpv camera nemen.
     
  3. GFTbaksken

    GFTbaksken

    Lid geworden:
    15 feb 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Geraardsbergen - België
    Ik denk dat het Jerome er in de eerste plaats vooral om te doen is dat hij weet wat hij aan het filmen is en niet zozeer te fpv'en of heb ik het mis?

    Dit is moeilijk combineerbaar.

    Voor fpv (met een brilletje) heb je best een vast camera-standpunt. Dit is de enige manier om feedback te hebben van hoe je multi hangt (onder welke hoek tov de horizon)

    Als viewfinder (wat ben ik aan het fotograferen/filmen?) kan je een extra cam of de gopro op de gimbal gebruiken.
    Dit is natuurlijk een slechte referentie om als fpv te gebruiken daar je geen idee hebt of je multi recht hangt of in één of andere richting schuin hangt.

    In beide gevallen kan je best eens kijken richting fatshark of immersion rc.
    Ik vlieg met fatshark/immersion spullen op 5.8gHz band.
    Dit zowel met bril als met lcd monitor.

    Je hebt dan een camera nodig (of de gopro met een kabeltje).
    Je hebt een video-zender nodig.
    Je hebt antenne's nodig. (ik heb een cloverleaf setje van fatshark)
    Je hebt een video-ontvanger nodig.
    Je hebt een video-bril of lcd-schermpje nodig.

    Van fatshark bestaan er ook combinaties van video-bril + video-ontvanger in één.
    Meestal kan je ook nog een kabel aan die bril aansluiten om een extern schermpje van beeld te voorzien (zo doe ik het)
     
  4. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    dji levert een complete set ARTF-FPV nu , je hoeft alleen nog een monitor te regelen
    de rest zit er al bij..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Nu kan ik gerichter verder zoeken.
    Het is mij inderdaad enkel te doen om te weten wat ik film, en niet om de FPV-ervaring. Vandaar dat ik liever geen bril gebruik maar een monitor op de afstandsbediening wil zetten, waarschijnlijk met een kap om zonlicht te weren.

    Je bedoelt precies zo'n setje dat ik nodig heb, dat aan de Phantom/Zenmuse te monteren is, met scherm voor op de DJI-afstandsbediening? Dat zou handig zijn. Ik kan het echter niet vinden op de DJI website.
     
  6. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Toevallig heb ik mijn Zenmuse tekoop staan, eventueel gaat de Iosd mini er achteraan. Dit is direct aan te sluiten aan een vtx. Enkel een vrx en een beeldscherm nodig om te vliegen :)
     
  7. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor het aanbod maar de Zenmuse wordt als het goed is morgen afgeleverd (gisteren besteld bij Toemen).
    Wat alle afkortingen vtx, vrx en iosd betekenen moet ik nog opzoeken ;)
     
  8. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Beroep je op de wet koop op afstand ;-)
     
  9. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    :p

    De postbode heeft 'm net afgeleverd. Ik ga nog eerst wat oefenen met de Phantom zonder gimbal en met propguards. En dán gaat het gebeuren!
     
  10. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    Ben benieuwd !!
    wat gaat er eigelijk gebeuren ?
     
  11. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Beter geen scherm met ingebouwde ontvanger kopen.
    Los scherm en losse ontvanger.
    Dan kun je de ontvanger ook nog eens ergens anders gebruiken.

    Ik vlieg ook fpv met een scherm op de zender.
    Werkt prima voor mij.
     
  12. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan ga ik filmen ;)

    Ondertussen heb ik het volgende ontdekt:

    1. ergens in de Phantom verbind ik een Fatshark antenne (of juist de andere helft van zo'n FatShark 5.8 GHz SpiroNET Omni Antenna Set, de Immersion), die het videosignaal van de GoPro uitzendt. Die antennes zijn als combi te koop, handig.

    1A.Volgens mij heb ik nog een of ander kastje nodig dat het videosignaal uit de GoPro omzet en doorstuurt naar de antenne. Hoe heet zo'n kastje?

    2. Op de afstandsbediening monteer ik een 32 kanaals monitor, en daar prik ik de de andere antenne van bovengenoemde set in. Deze ontvangt het videosignaal vanuit de Phantom.

    2A. Als ik het goed begrepen heb dan werkt de monitor tevens als ontvanger die het antennesignaal omzet naar video.

    Klopt het zo? Het is wel puzzelen zo, voor mij is dit een nieuwe wereld.
    Bedankt voor het meedenken!

    Aha, dus een aparte ontvanger naast de monitor.
    Ik ga weer op zoek....
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2013
  13. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen

    klopt die vind je alleen bij hun dealers :)
     
  14. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen

    nou ja ben , bij de aanbieding zit al een ontvanger bij , dus met de monitor met ingebouwde ontvanger heb je er dus een over :-0
     
  15. brandjeee

    brandjeee

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Amsterdam
    Kan zoiezo. De meeste monitoren met ingebouwde ontvanger hebben daarnaast een av ingang.
     
  16. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Ach so... het kwartje valt ;)

    Het blijft ingewikkeld, jammer genoeg zit je net iets te ver weg om even langs te fietsen want het liefst zou ik alles rustig op een rij willen zetten. Alles qua modelbouw en radiosignalen is nieuw voor me, maar ik weet wél heel goed wat ik uiteindelijk wil met de Phantom qua video, dus zoek ik eenvoudigweg een betrouwbare referentie voor de GoPro. Vluchtgegevens en zo hoef ik niet in beeld te hebben, en ook hoeft het signaal niet HD te zijn want de opname vindt immers plaats in de GoPro.

    Heb jij ook een winkel want dan spring ik half december een keer in de auto. Uurtje rijden, gemakkelijker dan nachten lang het internet afschuimen.

    Terzijde:
    Als ik verder lees op je website merk ik op dat er een heel streng verhaal staat over DJI-dealers. Tot nu toe heb ik de Phantom bij de winkel om de hoek gekocht (Verspaget) en de Zenmuse over de post (Toemen). Moet ik me nou zorgen maken geval er iets mis blijkt te zijn met die spullen?
     
  17. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Beste Digitech,
    kan je me een link naar de aanbieding geven waar je het over had?
    Ik zie een setje op je website staan dat waarschijnlijk de DJI AVL58 is, klopt dat?
    Maar de enige monitor in de winkel heeft ook al een receiver. Ook is niet duidelijk of er al clover leaf antennes bij de set zitten.
    Graag hoor ik van je, een PM is ook goed.
     
  18. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    Zit video set bij orgineel dji
    Dus rx en tx met orginele cloverleaf
     
  19. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel. En kan je er nog een 7" monitor+bijhorende accu bij aanbevelen zonder RX, anders wordt het toch wel erg duur. Ik heb bedacht dat zo'n iOSD-mini toch wel handig is. En een beugel om de monitor+accu aan de originele TX van de Phantom te bevestigen.
    Wat kost het totaalpakket bij jou?
     
  20. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Hi Jerome, inmiddels al een setje gevonden en in gebruik? Ik ben benieuwd, zoek zelf ook iets voor mijn Phantom 2 namelijk! Zender, ontvanger en monitor los gekocht of als complete set?

    Groet, Coen
     

Deel Deze Pagina