Phantom + Zenmuse + GoPro = FPV?

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Jerome, 28 nov 2013.

  1. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi schermpje. Hou ons inderdaad op de hoogte!
     
  2. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    FPV setje is vorige week binnengekomen en het werkt! Wat zeg ik, het werkt super!

    Setup:

    ImmersionRC 5.8Ghz Audio/Video Transmitter

    [​IMG]


    Black Pearl 7" HD LCD Screen (met dingetje om de monitor op de zender te monteren)
    Ideaal: Een goeie monitor met ingebouwde batterij en 2 video-ontvangers, op de zender monteren - opladen - en gaan. Geen extra zooi nodig!

    [​IMG]


    Resultaat:

    [​IMG]


    Ben zelfs een keer 400 meter weggevlogen op een open veld, de Phantom werd een héél klein stipje maar het video-ontvangst was nog top. Zal mede komen door de diversity-mode van de monitor; hij schakelt tussen de best ontvangende antenne's/ontvangers. Heb wel gemerkt dat mooie shots maken veel makkelijker gaat met zo'n live-verbinding.
    Heb ook de DJI iOSD Mini besteld, die komt hopelijk deze week een keer binnen voor hèt FPV-gevoel :)
    Over het FPV'en: afstanden inschatten met een GoPro is wel lastig. Zo kan het bijvoorbeeld lijken alsof die boom nog 5 meter van je af is, terwijl de drone er bijna in hangt. Maar, dat went wel denk ik. In ieder geval ben ik heel erg tevreden!

    Groet!
    Coen
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Je hebt daar een setup die ik ook wil gaan gebruiken. Iets andere antennes en misschien een aparte camera (sony ccd) voor FPV. Zat dan al te denken om niet de mini iOSD te nemen maar de Mark II. Die heeft een dual video optie die schakelbaar is. Helaas met de zender dan niet te bedienen ivm een kanaal te kort. (denk ik)

    Voordeel is dan dat je zowel een echte FPV camera kan gebruiken voor het vliegen en als je ergens hangt om een foto of film te maken dan schakel je over op de GoPro.

    Is de zender met scherm zo niet erg zwaar?
     
  4. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Aanrader, Martin!
    Mijn bedoeling was nooit echt om te gaan FPV'en, al kàn het nu wel :)
    Ik heb de video downlink puur voor de shots die ik wil maken, die worden echt beter als je goed kunt 'mikken'. Daarom voldoet een iOSD Mini prima volgens mij, èn qua prijs is de Mini wat aantrekkelijker ;)

    Valt mee, al met al is het ongeveer een kilo. Ik heb 'm om mijn nek hangen, en dan ligt het geheel prima in de handen!
     
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De prijs is inderdaad wel een struikelblok. 190 euro voor een iOSD is best veel geld.

    Als je even de boel bij elkaar op gaat tellen loopt het lekker op voor een leuk "speeltje" ;)

    Phantom 2 met zenmuse 750,-
    Video zender 70,-
    iosd 60,-
    Scherm met dingetje 170,-
    Betere antennes 30,-

    Een 1100,- zonder de GoPro 3+ (350,-). Goed voor de economie ;)
     
  6. BC-deGraaf

    BC-deGraaf

    Lid geworden:
    4 aug 2013
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Bunschoten

    Je kan ook toch de mini osd nemen met een cam switch, dan ben je voor 80 euro klaar ipv 190.

    Ga ik zelf ook doen, voor die 100 euro heeft die mij te weinig voordelen.
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid. Blijft dat je het moet kunnen schakelen. Met een standaard Phantom zender niet te doen.
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Coen,
    Heb jij het scherm ook bij rangevideo besteld? Zonder problemen door de douane gekomen? Gebruik je de stoch antennes die worden bijgeleverd of nog andere.

    In dit topic staat veel info over het scherm en tevens de vtx van Immersion. Ben nu wel benieuwd naar de connectoren op het scherm en welke antennes je het beste kan gebruiken.
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
  10. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Jep! Inderdaad geen problemen gehad bij de douane, pakketje was goed te volgen via Track&Trace en in ongeveer 1,5 week bij mij in huis. Top!
    Ik gebruik de stock antennes en die zijn goed genoeg. Na een meter of 500 houdt het signaal op, maar zo ver vlieg ik toch nooit.
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Oke. Ik ga wel betere antennes gebruiken, zeker door de diversity kun je leuke resultaten halen. Een patch of helical op de één en een Cover Leaf (of de standaard) op de andere. Gaat niet eens om heel veel verder maar een duidelijk signaal in alle posities is toch wat fijner.

    Maar top dat hij zo snel binnen was.

    Heb jij een duidelijke foto van de antenne-aansluitingen op je scherm? Is een beetje onduidelijk wat er nu op zit.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
  12. BC-deGraaf

    BC-deGraaf

    Lid geworden:
    4 aug 2013
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Bunschoten
    Een patch of helical werkt volgens mij alleen met een cloverleaf en de standaard duck antenne werkt dan weer met een yagi antenne. Als ik het goed heb hoor. Is moeilijke materie signalen.
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Wat met elkaar werkt heeft te maken met het afstraalpatroon. Een horizontaal gepolariseerde antenne (rubberduck rechtop geplaatst bv) werkt het beste met een horizontaal gepolariseerde ontvanger. Ga je echter op zijn kant vliegen, dus een kwart slag gedraaid is er opeens een aardige mismatch. De raakvlakken van je afstraalpatroon hebben minder raakvlakken en zodoende ook minder signaal.

    Met circulair gepolariseerde signalen heb je daar minder last van omdat je altijd wel een redelijk raakvlak hebt. Er is een simplistische uitleg te vinden die het met voorbeelden laat zien, ik zal eens kijken of ik die kan vinden. Het is niet helemaal de waarheid maar geeft wel een goed idee. Met name het circulair gepolariseerde deel. In werkelijkheid is dit een soort kurkentrekker model. Hierbij heb je dan links en rechtsom gepolariseerde antennes. Niet door elkaar te gebruiken.

    Ik zoek het even op om meer basis begrip te geven.

    /edit
    Ik kan het even niet vinden maar zoek het nog even op. Op youtube wordt veel uitgelegd over de verschillende polarisaties en antenne typen. Leerzaam als je het nog niet helemaal begrijpt.
     
  14. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Dit is de antenne-aansluiting Martin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Check, duidelijk. Nu weet ik wat ik moet hebben. THNX!
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Oke, video gevonden. Is een beetje simplistisch maar wel goed te begrijpen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. kammetje

    kammetje

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    498
    Locatie:
    Eindhoven
    Ook ik wil overgaan op FPV.
    Ik heb sinds kort een phantom 1 (1.0) met upgradeboard en zenmuse 2D gimbal.

    Doordat ik meerdere fpv quads heb (gehad) beschik ik reeds over een fatshark dominator bril (incl 1.3 en 5.8 modules). 1.3 en 5.8 VTX-en.
    Verder beschik ik over een 9Xr zender met rangelink UHF. Ook een GoPro 3 behoord tot mijn uitrusting.

    Ik twijfel nog of ik een aparte aparte FPV cam ga monteren of het via de GoPro ga doen. Iemand tips/ervaringen?
    Ik heb op voorhand al een videoswitsch bij HK besteld en in huis. Hiermee zou ik dus kunnen switchen tussen FPV cam en GoPro beeld. Ik wil namelijk ook erg graag (kort) het beeld van GoPro willen zien om het goede beeld te kunnen pakken.
    Als voordeel voor gescheiden FPV cam en gopro zie ik dat ik dan ook kan FPV-en zonder gimbal en gopro. (kan bv als ik wil "stunten" tussen bomen en zeker niet de gimbal of gopro wil beschadigen bij een crash.

    IOSD behoord ook tot de wensen maar wat neemt dat (samen met de CAN hub) veel plek en gewicht in. Enige wat ik wil weten is resterende vliegtijd, lipo volt, wellicht ook rssi van de rangeling RX.
    Ps. misschien een domme vraag maar RTH werkt toch alleen maar indien ik voldoende GPS signaal heb? Zo ja dan zou ik toch wel erg graag de sterkte van het gps signaal in beeld willen hebben. Het eigenlijk vliegen doe ik atti of manual.

    Om een lang verhaal kort te maken:
    Hoe zouden jullie FPV en filmen zo ideaal mogelijk oplossen?

    BVD

    Jeroen
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    wbt de ca hub:

    De mini iosd hoeft geen hub te hebben, de mini heeft maar 1 cam input, de normale 2. houd daar wel rekening mee.... De mini deze plug je zo door, er zit ene aansluiting voor op, die kan je dus "doorlussen"...

    Zelf pak ik gorpo en zenmuse en zet de gimbal op fpv stand als ik ga fpv-en en op normale mode als ik mooie films wil maken...
     
  19. kammetje

    kammetje

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    498
    Locatie:
    Eindhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Omdat ik me waarschijnlijk vergist heb , en ik in de war was met.. meende dat het wel kon,maar begin nu zelf ook te twijfelen...

    Edit:
    dji-phantom-fpv-iosd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina