Phase 3 EF-16 foam jet

Discussie in 'EDF forum' gestart door 666yeti666, 8 aug 2007.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,
    ondanks dat hij net op de markt schijnt te zijn toch even een vraag; kent iemand de phase 3 EF-16 ? Het is een broertje van de phase 3 Fantom, ook van http://www.phase3models.com/index.html

    De Fantom vond IK prima vliegen (elektro meeting Venray 5 augustus), en dat voor 119euro incl. EDF + regelaar. De EF-16 is duurder (149euro) maar oogt wat beter vind ik. Helaas geen idee over hoe dat zal vliegen. Ze verschillen op een aantal punten, onderaan is wat ik erover gevonden heb.
    De vleugelbelasting van de EF-16 is bijna 2 maal zo groot als die van de Fantom. Dat zou kunnen betekenen dat hij lastiger uit de hand te starten is en de aanvliegsnelheid hoger zou liggen. Is dat zo ? Is dat verschil merkbaar in de praktijk ? Of is dat niet te zeggen op basis van wat getallen ?

    Ik heb eens gekeken naar een MIG29 van HETRC. Die heeft een vleugeloppervlak van 13dm^2 en een vleugelbelasting van 64 tot 75 gr/dm^2 . Deze zou met de hand gestart kunnen worden.

    Ik wacht jullie deskundige advies af ...


    Phase 3 Fantom :

    Spannweite: 890 mm
    Rumpflänge: 680 mm
    Fluggewicht: ca. 550 - 650g
    Tragflächeninhalt: ca. 23,94 dm²
    Flächenbelastung: 25 g/dm²
    Motor KMS KBM 21/10L 45000 U/min
    Regler: KMS KBSC30 11,1V 30A
    Akku: 3er Li-Po 2500 mAh ( nicht im Lieferumfang enthalten )
    RC-Funktionen: Querruder/Höhenruder Mischer u. Motor

    ------------------

    Phase 3 EF-16 :


    Technische Daten:

    Spannweite: 660 mm
    Rumpflänge: 914 mm
    Fluggewicht: ca. 570 g
    Tragflächeninhalt: ca. 12,58 dm²
    Flächenbelastung: 45 g/dm²
    Motor KMS KBM 21/10L 45000 U/min
    Regler: KMS KBSC30 11,1V 30A
    Akku: 3 Li-Po 2100 mAh ( nicht im Lieferumfang enthalten )
    RC-Funktionen: Querruder/Höhenruder Mischer u. Motor
     
  2. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    de EF-16 is inderdaad een mooi vliegtuigje
    deze intereseert mij ook wel !!!
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat een ongeregeld gebeuren, een verplichte helm voor iedereen zou daar geen kwaad kunnen 8O
    Bij ons op de club gaat het gelukkig iets gedisciplineerder :wink:

    Ik heb zelf geen edf modellen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik, na de diverse filmpjes te hebben gezien, verbaasd ben hoe goed dit vliegt en hoe mooi het geluid is (het oor wil ook wat) :wink:

    Vooral dit filmpje vond ik erg goed, is dit echt dezelfde F16? Zoja, wat er al niet kan met een beetje EPP tegenwoordig :wink:
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=7839491&postcount=179
     
  8. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    666yeti666 schreef : Ach "what the hell", ik heb er een besteld Op ebay :
    We zien wel wat het wordt !
    wordt vervolgd .....

    laat zeker iets weten hoe dit verder verloopt want in deze ben ik ook wel erg geintereseert 8O :D
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Verwacht niet heel snel een reactie, ik ben eerst een logo 10 3D aan het afstellen. Verder heb ik nog een tigershark 400 liggen (ook edf jet) die nog niet af is .....

    Ik krijg net bericht via email . Gisteren besteld en betaald via paypal en vandaag verstuurd , super ! Dus daar zal het niet aan liggen .....
    Maar ik laat het zeker even weten wat het geworden is en probeer er dan gelijk een filmpje bij te plaatsen, dat zegt altijd zoveel meer
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja frank, heerlijk toch hoe vrij die gasten kunnen vliegen :D ! Een land met weinig regels heeft dan ook zijn voordelen ..... en die helm, ach, wat is de kans dat je geraakt wordt door zo'n schuimpje ...

    Er wordt alleen vergeten om er te vliegen omdat ze daar geen tijd meer voor hebben, ze zijn namelijk bezig om regeltjes te bedenken .... :wink:
     
  11. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    hoeveel verzendingskosten moet je betalen ?
    666yeti666 als je nog te veel werk hebt stuur hem dan maar door naar mij :lol:
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    8.95 voor verzekerde verzending

    Ha ha ha ! da's een goeie !! :lol:

    Ach, het heeft geen haast, ze vliegen niet vanzelf weg .... :wink:
    Ik bouw voornamelijk veel tussendoor, dat moet wel als je 2 kleine kindjes hebt en een fulltime job .....
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    goed nieuws gevonden :


    Phase 3 EF-16

    Customer Product Reviews :

    No Fuss No Hassle EDF, Wednesday, July 25, 2007

    Reviewer: Ralph Damelio (product owner)

    Having tried several EDF before, The EF-16 is the most realistic & easiest ARF EDF to assemble and fly. With everything included (less servos/rcr/bat) its a no hassle build. It looks like a F-16 with honest lines, hand launches are a breeze, great speed in stock config and good flight characteristics. The plane is well design & produced. Having scratch built 4 pusher jet F-16s, I can say why bother to scratch build. Brilliant, absolutely brilliant
     
  14. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    ik ga me er ook eentje bestellen maar ben het niet gewoon via e bay
    dus ik zit een beetje in de problemen :oops:
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    dat hoeft niet want hier hebben ze hem ook !

    http://www.modellbau-peters.de/webshop/

    Die van mij is even duur maar ik kon betalen mbv paypal, dat is wel zo veilig ....
    een ander voordeel is dat ze moeten leveren, anders krijg je via ebay van paypal het geld terug ...
     
  16. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    het is me toch gelukt ik heb me gisteren op e bay 1 besteld :)
    nu is het afwachten wat het wordt :roll:
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    He leuk man !
    Ja ik ben ook erg benieuwd, mijn bedoeling is om dat mijn "alltagsflieger" te laten worden, waarmee je niet zo afhankelijk bent van de wind.

    Ik ben zondag namelijk op een elektro fly-inn in Venray geweest waar op dat moment windkracht 4 stond, niet eens zoveel maar ik had dus niks bij me waar ik fatsoenlijk mee kon vliegen.
    Toen zag ik een gast met zo'n schuimpje van 119euro (het broertje van de F-16, de Fantom) en suiste zonder probleem lekker rondjes !

    En ach, mocht een landing eens niet zo goed gaan, dan kost het je niet zoveel geld ...
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteren de F-16 al ontvangen, da's nog eens snelle verzending en nog wel uit duitsland, prima.

    De doos eens geopend, en het ziet er allemaal heel netjes uit hoor. Alles apart verpakt in een plastic zakje. Dit model is heel erg ver voorbereid, dus de bouwtijd zal kort zijn. De handleiding eens doorgelezen en deze is heel erg duidelijk.
    Een minpuntje was de bevestiging van de cockpitkap aan de romp, dat gaat met een schuifje ZONDER veertje, vreemd, dit trilt zo los ? Dit moet duidelijk vervangen worden door zo'n klein neodym magneetje.
    Verder zit er een heeel groot stickervel bij met prachtige kleuren ! Dit weegt nogal wat maar het ziet er wel heel gelikt uit. Op het forum uit de VS zag ik dat velen deze 'decals' niet gebruiken vanwege dat gewicht , maar ja, als je er verf op spuit komt er ook wat gewicht bij. Met die decals wordt de zichtbaarheid wel goed vermoed ik zo.
    Als deze heel goed vliegt dan koop ik wellicht een tweede die dan mooi in een kleurenschema te spuiten is ....

    Wat ik zelf wel slim vond is dat de edf in een aparte dunwandige buis gemonteerd zit, dat is veel gladder dan het piepschuim van de romp en je hebt geen oneffenheden.
    Ze adviseren trouwens om de onderkant van de romp maar met een paar dotjes lijm vast te lijmen, zodat je later nog reparaties uit kunt voeren.
    De manual noemt alleen 2 componentenlijm, ik gebruik regelmatig gewone snelle houtlijm voor piepschuim, dat stinkt niet zo en is heel gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen, bovendien krijg je geen lelijk ogende lijmresten. Het is sterk genoeg maar kan natuurlijk alleen tussen twee delen die beide van piepschuim zijn.
    Vreemd dat dit niet geadviseerd wordt ?

    In de handleiding staat nog iets over het zwaartepunt mbt de plaats van de montage van de edf ! Da's wel zo netjes, desondanks ga ik de F-16 eerst provisorisch met tape in elkaar zetten om dit te controleren, want mijn flightpower evo 3S 2170mAh packs zijn iets zwaarder dan de packs die genoemd zijn in de handleiding.

    De vleugels zijn beplakt met een soort folie en hoeven niet verstevigd te worden, slechts gelijmd aan de romp en klaar. Volgens mij kan een liggertje van koolstof of hout geen kwaad.

    In de 'elevons' zitten reeds stangetjes ingebouwd, die schuiven in de romp in messing busjes. Aan die stangetjes moet je heveltjes schroeven. Die heveltje hebben zelfs kogelkopjes zodat spelingsvrij aangestuurd kan worden! Zeer doordacht allemaal hoor.

    Servo's heb ik gisteren besteld, en dat zijn 2 hitec hs-65hb's geworden. Ik wilde eerst goedkope tower pro 9grams nemen, maar ik weet niet of die nou zo betrouwbaar zijn (heb slechte ervaring met chinese servo's) dan is goedkoop misschien duur koop als je je model crashed ...
    Als ontvanger gebruik ik een jeti rex5 mpd die ik nog heb liggen (zeeeer betrouwbare ontvanger, in een heli en een ander model nooooit problemen mee gehad, nul komma nul storing)
     
  19. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    ik ben al blij als ik dit allemaal lees dan weet ik wat ik mag verwachten (misschien vrijdag al ? )

    heb je veel ruimte voor je lippo ? ikzelf heb ook flightpower 3s 2500

    de stickers ging ik zo al niet gebruiken en hem onmiddelijk een mooi kleurtje geven !
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Neen, ik heb de lipo nog niet gepast maar dat zou geen probleem moeten geven 2170's zijn vrij smal. Maar eh, 2500 wordt wel erg zwaar vermoed ik, wat weegt zo'n pack ?

    Wacht maar tot je de stickers gezien hebt, ze zijn erg mooi hoor. Vooral de kleuren spreken me wel aan.

    Waar heb jij hem besteld ? Ook bij "sale for you"?
     

Deel Deze Pagina