Phase 3 EF-16 foam jet

Hoe liep de antenne in het begin dan ?

Mijn antenne kwam uit de ontvanger en liep direct aan de onderkant uit de cockpit , zat met een stukje tape naast de luchtinlaat geplakt en de rest wapperde vrij

Ik ben gisteravond voorzichtig begonnen en op zich is het wel te doen, er zijn al een aantal delen gelijmd met epoxy. De kern van de delen is vaak nog goed, dus dat geeft een goede sterke basis voor de epoxy. Echter zijn er veel grote openingnen ontstaan op de plekken waar het piepschuim gewoon heel erg was ingedrukt door de crash. Er zitten spleten bij van wel 5 mm !
Deze openingen lijken me te groot voor microballons ?

Ik zit te denken om een stukje piepschuim met grof schuurpapier te gaan schuren en de korreltjes te mengen met houtlijm. Vervolgens de beide kanten van een spleet met tape beplakken en dan het lijmmengsel daartussen "gieten". Het is wel relatief zwaar, maar ja .....

Of heeft iemand andere ideeen ?

Microballoons met epoxy mengen of "magic filler" gebruiken, beide zijn erg licht.
De microballoons is sterker, de magic filler is gemakkelijker te schuren.

ik vind het heel spijtig voor je f16 en hoop dat je hem gerepareerd krijgt !!

ik had de eerst keer ook storingen met een kleine ontvanger , heb er nu een grote ingezet maar heb nog geen tijd gehad om deze te testen .

qua plaatsing van de ontvanger heb je maar 2 keuzes, voorin of achterin de cockpit.
Het nadeel van voorin is, dat als je een crash maakt, de ontvanger en de accu alletwee beschadigen.

Hoe uitten de storingen zich bij jou ? Tijdens volgas , halfgas ? Klapperen van servo's ??

Yeti, mijn ontvanger zit helemaal achteraan. In het begin liep de antenne onder het vliegtuig door naar voren tot aan de cockpit => bar slechte ontvangst, nooit gevlogen zo omdat bij rangetest ik maar 10m ofzo haalde met ingeschoven antenne.
Daarna de antenne langs het kielvlak omhoog geleid en dan naar de cockpit. Dit was bij rangetest stukken beter, maar toch nog storingen. Dan gewoon antenne achteraan laten wapperen + ferrietkern rond kabels van regelaars en nu gaat het relatief goed.

Voor het opvullen van de gaten, spleten heb ik "polyfilla superlight" gebruikt van bij de brico. Zeer licht, makkelijk aan te brengen (pasta) en na drogen zeer glad te schuren en te verven. Zie je niks meer van na schuren. Je kan het bovendien ook verdunnen met water en op ruwe oppervlakken schilderen. Daarna schuren en de ruwe oppervlakken zijn terug glad. Structureel is het sterker dan gewoon piepschuim denk ik, maar je kunt er wel met je nagel in kerven.

Hallo 666yeti666
Er is al veel geschreven over deze ontvanger (en ander combinatie's zender/ontvanger)
En ik wil niet weer een discusie op gang brengen van wat wel of een goede ontvanger is.
Hoewel ik het wel zou kunnen voor een groot gebied gezien mijn beroep, en ter beschikking staande meet apparatuur.
Maar zelfs uit deze tred (weet er geen direct nederlands woord voor) hier leest ik al dingen waar ik mijn vraagtekens.
bij neer zet (10 meter bereik en dan al storing) enz.enz
Er zijn Divr dingen die de kwalitijd van de ontvangs kunnen beinvloeden maar een beetje foam dat lijkt mij sterk
Ik gebruik de Yeti ontvanger nog steeds maar dan in een modelletje dat ik dicht bij mij houdt en alleen vlieg als er weinig mensen
aanwezig zijn om te vliegen (dit ivm storing van alle zender bij elkaar)
Deze ontvanger is denk ik niet verder geschikt dan voor indoor vliegerij of voor toesteltjes die niet verder dan 20m of 30 meter hooguit van iemand af gevlogen kunnen worden
Een ieder die er anders over denk die krijgt het grootste gelijk van mij maar zo denk ik er over en handel er naar
groeten jan

jan, bedankt voor de info, dat helpt me echt verder ... :wink:

Heeft iemand anders nog wel nuttige tips/suggesties over eventuele valkuilen met betrekking tot ontvangstproblemen in een edf ?

Yeti, mijn ontvanger zit helemaal achteraan. In het begin liep de antenne onder het vliegtuig door naar voren tot aan de cockpit => bar slechte ontvangst, nooit gevlogen zo omdat bij rangetest ik maar 10m ofzo haalde met ingeschoven antenne.
Had je hem achterin het model zitten omdat anders het zwaartepunt niet uit zou komen ? Is daar plek voor dan ? Ik dacht dat je hem achterin de cockpit had liggen.

Ik heb inmiddels alle delen aan elkaar gelijmd. De romp is keurig recht geworden, alleen korter geworden door de crash ! Dat merkte ik aan het cockpitkapje die in de lengte niet meer past, daar moest ik een halve cm vanaf snijden.

De overgebleven scheuren zijn wel erg groot. Bovendien ziet het er erg lelijk uit ... maar ik wil het toch een kans geven ...
Ik merk dat het gedeelte voor de vleugels door de scheuren minder stijf is dan voorheen, ik kan het vrij gemakkelijk naar boven en beneden buigen. Dus die spleten moet ik opvullen met iets dat erg stijf is. Dan krijg je weer een goed mechanisch verband in de romp.
Misschien epoxy met microballons. Dat is misschien net iets beter dan zo'n filler ? Iemand ervaring mee ?

J.v.d.Wetering zei:
Deze ontvanger is denk ik niet verder geschikt dan voor indoor vliegerij of voor toesteltjes die niet verder dan 20m of 30 meter hooguit van iemand af gevlogen kunnen worden

Jan,
Hier dus iemand die er heel anders over denkt. Ik heb een stuk of 4 van deze ontvangers in gebruik en ben er zeer tevreden over (nee, ik heb geen connecties met de fabrikant :wink: )
Begrijp totaal niet hoe je er bij komt dat deze REX5MPD ontvanger slechts te gebruiken zou zijn tot een afstand van 30m 8O Ik vlieg er o.a. mee in een elektrozwever en soms in de thermiek is het model nauwelijks nog te zien, de afstand is dan zeker 500m, wellicht nog wel meer.
Misschien heeft jouw ontvanger een probleem?

666yeti666 zei:
Dus die spleten moet ik opvullen met iets dat erg stijf is. Dan krijg je weer een goed mechanisch verband in de romp.
Misschien epoxy met microballons. Dat is misschien net iets beter dan zo'n filler ? Iemand ervaring mee ?

Ik heb de microballoons/epoxy combinatie wel gebruikt, het is in ieder geval veel steviger dan zo'n light filler, maar dan komt ook meteen het nadeel om de hoek kijken: het is veel lastiger te schuren.
Als je gaat schuren zal het styropor sneller verdwijnen dan de microballoons :cry: Misschien kun je eerst een laagje microballoons aanbrengen en daarover een laagje light filler wat dan netjes te schuren is :?:

Denk je dat je de EDF meeting bij Theo nog gaat halen :wink:

Nou, na 3 avonden zit de F16 weer in elkaar ! Het is me gelukt, ok, hij verdient niet de schoonheidsprijs maar toch ..... als hij in eerste instantie maar vliegt ...

Eerst alle losse delen verlijmd en dan die weer aan de romp gelijmd. het is keurig recht geworden. Er zaten wel grote spleten en openingen in op bepaalde plekken. Die spleten heb ik overbrugd met strookjes dunne modelbouw multiplex. Daartoe heb ik op die plekken snedes gemaakt met een hobbymesje.
Vervolgens gevuld met 5 minuten epoxy en daarna het strookje erin gedrukt. Dat is erg sterk geworden. Vervolgens de kieren, naden, spleten opgevuld met alabastine easy supervuller van de gamma (dat zeg ik!) en het is aardig gelukt, al zeg ik het zelf ... :)

Hij is wel 30 a 40 gram zwaarder geworden, maar ja, daar kun je niet omheen als je veel epoxy nodig hebt. Vliegklaar komt hij nu op ca. 620 a 630 gram.

Vanavond weer de electronika plaatsen en afstellen. Daarna een heeeeel grondige reikwijdte test :mad: en wat andere proefjes met verschillende ontvangers, om te kijken of en waar er evt. verstoring is en/of er gevoelige plekken van de ontvanger zijn. Daartoe zal ik ook een ontvanger gebuiken zonder ipd of mpd zodat storingen niet gemaskeerd worden. Ik heb geen zin om hem weer in de grond te boren ... :evil:

De foto's van de "reborn F-16" zal ik straks even plaatsen.

Hier de foto's van de reparatie :

Alle losse delen geordend :
IMG_3722.jpg

Alle losse delen lijmen :
IMG_3723.jpg

Alles gelijmd met 5 minuten epoxy
IMG_3724.jpg

IMG_3726.jpg

IMG_3727.jpg

IMG_3728.jpg

Snedes gemaakt met een hobbymes en gevuld met epoxy en dan dunne houten stripjes erin.
IMG_3729.jpg

IMG_3730.jpg

alabastine supervuller
IMG_3732.jpg

Na aanbrengen van de vuller :
IMG_3734.jpg

IMG_3735.jpg

IMG_3736.jpg

IMG_3737.jpg

Dat ziet er prima uit !!! Mijn tomcat zag er na het lijmen ook zo uit :-) En dan met die vezeltape er nog op :-) Wel zielig zicht ja :-)
Maar als de lijm droog is kan je de vezeltape verwijderen, dat knapt al aardig op.
Tot slot heb ik ook nog eens heel mijn neus een paar keer 'geverfd' met filler verdund met water tot een papje. Dit vult de scheuren en oneffenheden op.
Als je er dan echter nog eens met een fijn schuurpapiertje overgaat krijg je een mooi glad oppervlak, en na een likje echte verf valt alles reuze mee ! Enkel de grote vervormingen zie je dan nog.

Ik vind 'm d'r een beetje zielig uitzien, een soort mislukte Alfred J. Kwak, 't lelijke eendje zeg maar

ha ha ha ! Ik dacht precies hetzelfde, hij ziet er inderdaad heel zielig uit ! Niks geen stoere F-16 maar een lelijk eendje !
Maar ja, in de lucht zie je het waarschijnlijk niet eens .... Om eerlijk te zijn heb ik er geen zin in om hem nog wat op te knappen, daar wordt ook alleen maar zwaarder van. Misschien koop ik nog wel een lege romp als hij goed storingsvrij te krijgen is. Want ik ben wel besmet door het edf virus !!

Als ik dat zo zie, was die nog gemakkelijker te repareren, bijna zonde, bijna dan ...
Is dat trouwens zo'n goedkoop ding van united hobbies ??
Een sky- huppelepup ?

Ziet er prima uit dat ding hoor. Het filmpje is wel een beetje suf ...

Maar goed, ik heb zojuist even wat metingen gedaan (eagle tree datalogger) aan de motor voordat ik hem weer inbouw ,ik was toch nieuwsgierig naar het aantal toeren dat hij maakt. En hier de feiten:
Toerental no load : 58500 rpm , V = 11.7V , motor kv = 5000 rpm /V , (Io = 2A)

Toerental met de standaard 3 bladige-fan :
44000 rpm , V = 10 V , I = 20A , P =200W :D

Metingen gedaan met een 3s flightpower evo 2170mAh en de standaard bijgeleverde ESC. Op zich helemaal niet gek hoor !

Ik was eigenlijk op zoek naar een motor met een nog hoger kv dan deze, maar betwijfel of deze uberhaupt bestaan in deze maat (d=20mm , L=40mm). Ze moeten natuurlijk wel 20A kunnen overleven ...
Ik kwam wel een "little screamer " tegen, dit is een hoogtoerige buitenloper (kv=5100) die dus meer koppel heeft. De motor kost 65U$ en met een speciale adapter erbij (totaal 77U$) kan hij in de standaard 56mm fan ! De motor trekt met een 3s lipo 'maar' 14A terwijl hij wel een toerental haalt van 46000 rpm !!
(Toch vreemd, want een binnenloper is over het algemeen efficienter bij hogere toerentallen ?)

Hier de homepage van de motoren : http://www.littlescreamers.com/jetscream.html
Te koop bij hobby lobby : http://www.hobby-lobby.com/littlescreamers.htm

Ik wil sneller door een andere motor te kiezen en NIET door een extra lipo toe te voegen, daar kan de huidige motor niet tegen (windingen smelten volgens de gebruikers ... in the usa ...)en bovendien wordt de F16 zwaarder wat ik niet wil, hij is juist mooi licht van gewicht (lege romp = 200gram).

Een buitenloper met 5100kv, zou die niet uit elkaar spatten :roll: Ik heb altijd begrepen dat voor zeer hoog kv beter een binnenloper gebruikt kan worden. Maarja, de ontwikkelingen staan niet stil natuurlijk.
14A, dat is 30% minder stroom en nog meer toeren ook? Kan me bijna niet voorstellen.
Dan zou het rendement ook 30% beter moeten zijn, stel dat de originele binnenloper een rendement van 70% heeft (dat moet gemakkelijk haalbaar zijn), dan zou deze buitenloper dus een rendement van 100% hebben :wink:

Is die 14A en 46.000 toeren wel met dezelfde fan gemeten?

Zo, goed nieuws, heel goed nieuws, vandaag 2 testvluchten gemaakt op HETZELDFDE veld als voorheen en ...... ontdekt dat de oorzaak van de storing die ik eerder had te wijten is aan DE LIGGING VAN DE ANTENNE ... en heel misschen ook de plaatsing van de ontvanger ...
We hebben uitgebreide reikwijdte tests gedaan op de grond over bijna de hele breedte van het veld, ca. 200 a 250 meter. De ontvanger is nu gemonteerd helemaal voorin de cockpit, dus voor de accu.
Dan hebben we geprobeerd om de antenne LANGS de romp te leggen. Dit gaf direct verstoringen op de ontvangst zo gauw de motor aan werd gezet. Hier zitten uiteraard de motor en de regelaar die de bron zijn van de verstoringen. Dat is de reden dat er niet altijd storing aanwezig was, het gebeurde alleen als de antenne dicht tegen de romp aan liep.

Dan hebben we testen gedaan waarbij het uiteinde van de antenne van de JETI REX5 MPD ontvanger tegen de voorkant van de vleugel aan is geplakt, zodat deze direct vanaf de onderkant van de cockpit naar deze zijkant weg loopt en zover mogelijk is verwijderd van de motor en de regelaar.
In deze stand hebben we op de grond geen storingen meer waargenomen. In de lucht heb ik tijdens de 2 vluchten geen enkele keer storing meer gehad ! die jeti rex5mpd ontvangers zijn dus prima ! Het is een kwestie van je antenne juist (vast) leggen.

Leuk detail is dat mijn helper Frank, tot onder de lijnen van de hoogspanningsmasten is gelopen en er , zoals verwacht , geen problemen optraden. Sterker nog, Frank had zijn scanner meegenomen en afgeregeld op mijn frequentie kanaal (35,2MHz). De scanner gaf duidelijk weer wanneer mijn zender aan stond. Bij uitzetten hoorde we geen enkele waarneming op de betreffende frequentie door eventuele stoorsignalen van de hoogspanningsmasten, zou ook raar zijn want die frequentie is slechts 50Hz ! Dus het verhaal dat hoogspanningslijnen je ontvangst kan verstoren is ook weer naar het land der fabelen geholpen ! We leken wel 'myth busters !'
Enfin, ik heb de waarnemingen op film staan, die zal ik deze week, als 'bewijs' in deze thread plaatsen.

Verder hier nog 2 filmpjes van de 2 vluchten nadat we de reikwijdte testen met succes hadden uitgevoerd. Let op , ze zijn groot !

http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/phase3f16firsttestflight.mpg (32Mb!)

http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/phase3f16secondtestflight.mpg (55Mb!)

Het antwoord op mijn vraag die ik hier eerder gesteld had , kan ik nu dus zelf beantwoorden : "zijn er nog valkuilen mbt de ontvangst in een edf jet? " Ja : zorg dat je antenne niet loswappert , als je ontvanger voorin zit en op deze manier tegen de romp aan kan komen te liggen, maar leg hem in een rechte lijn , vanuit de cockpit vast aan bv. de vleugel .

Ik hoop dat anderen hier ook weer wat van kunnen leren, en eh ..... " meten is weten ! "

Back