Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Was alweer te lang stil ik weet het :ooops:

Maar kreeg van Onno op m`n kop dat ik die waterkisten gereed moet maken voor de 19e september dus was (en ben) daar even druk mee.

Hij staat nu weer op de bouwtafel voor wat kleine dingetjes ;-)


Heb vanmiddag al wel alvast vleugelhoezen gemaakt :-)
 
Hier de hoezen:
F-15-27.jpg


En zo moet de motor ongeveer vast komen te zitten:
F-15-28.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo zou het allemaal komen te zitten:
F-15-30.jpg

F-15-29.jpg

Echter is het wel verstandig om de motor helemaal zo in te kapselen?
Kan me voorstellen dat het voor een betere luchtstroom aan te bevelen is.

Echter ik hou er wel van om te zien en te voelen wat m`n motortje doet maar dat is op deze manier onmogelijk.

Tevens zal bij een eventuele brand de motor alleen et blussen zijn via de uitlaatpijpen.
Verder is er niet snel bij te komen.

Al zal in geval van brand de plastic motorafdekplaat binnen no-time niet meer aanwezig zijn ;-)

Wat zijn jullie ideeën hierover?



En dan nog een vraag, hoever met de pijp van de turbine uitlaat afzitten?
F-15-31.jpg

Dat ie nu nog een stukje naar voren moet okee, maar wat moet ongeveer de tussenruimte zijn????
 
Laatst bewerkt:
Thanxs Jaap,

wacht maar tot je hem eens in het echie mag aanschouwen (dat kun je op 2 manieren opvatten ;-) ).
 
hey berto
mocht je ooit een brandje krijgen dan is het verstandig om via je inlaat de brand te blussen en niet via de uitlaat .
als er nu een brand is en je blust via de uit laat dan blaas jet het vuur voorbij de motor en dan komt het via de inlaat er uit .
just my two sents
 
Hee Jaap,

Yep, en we hebben een kabel ;-)


Jetpower,

Je hebt helemaal gelijk :yes:
 
Hey Berto strak werk hoor!

Wat de kap betreft...ik heb er en keer met Philip over gesproken toen ik de conversie set voor mijn F-15 heb opgehaald. ( van DF naar turbine)
Volgens Philip had ik de turbine kappen niet nodig!
Hij zei dat ik het verschil niet zou merken en dat je zonder kap er ook beter bij kon enz...

Maar moet zeggen staat wel erg mooi zo volledig in een bypass!
 
Hee Henk,

dat heb ik nou ook een beetje, het staat er mooi.
Echter zoals ik al schreef hou ik er wel van om te zien wat de motor doet en te voelen en met kap erover gaat dat niet.

Mhhh, eens kijken wat ik daar mee doe.


Iemand een suggestie qua tussnruimte tussen de turbine uitlaat en de pijp?
 
In de jetcat catalogus staat 'n tekeningetje voor een pijp met een kelk. Afstand van de achterkant van 't turbinehuis tot de kelk zou 2cm moeten zijn. Kelk is 75mm lang, dus dat zou betekenen dat de afstand van 't huis tot je pijp ongeveer 9cm zou moeten zijn?

Geen idee hoe ver je in de pijp uitkomt dan, ken de uitlaat van 'n P80 niet :p

En ik zou inderdaad de bovenkant van de bypass dr in elk geval in 't begin aflaten. Zal we iets minder stoer klinken, en wellicht een klein beetje minder stuwkracht, maar 't is een stuk prettiger in de gaten houden wat dr gebeurt ;)
 
Zal het Jetcat manual eens erbij pakken.

Ah ik zie het gaan we de pijp op die afstand eens monteren, thanxs.


In het begin blijft zeker de bovenzijde eraf.
 
afstand pijp

@Berto.

Die afstand is maar een benadering hoor. Ik zou beginnen met de uitlaat van de buiten ring van je motor op 4 cm van het beginpunt waar de stuwbuis evenwijdig loopt te plaatsen, dus niet voor het conische gedeelte :wink: .
Ik heb hier een beetje mee geexperimenteerd in mijn F86 en ben op de best mogelijke positie terecht gekomen, veel trust, heel koel, heel stil en heel snel opspoolen, zelfs meer trust als zonder de trustpijp, bij mijn 13 kilo trust turbine zat het ideale plekje op exaxt 0 cm op de intrede van de inlaatconus van de uitlaatpijp, die trechter dus, en 6.5 cm voor de werkelijke intrede van de uitlaatbuis.
Die uitlaatpijp is bij intrede 88mm in diameter en 85mm bij uittrede,
Ik vermoedt dat jij met die broekpijp best wel een beetje kan experimenteren om die toch al on-economische pijp zo min mogelijk verlies te laten opleveren.
Maak wel effe een paar fototjes van hoe het in de F86 zit.

12404a9e2bfd09f58.jpg


12404a9e2bfc12aaf.jpg

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Ger,

kom maar op met die foto`s :-)

Als ik zover ben zal ik eens kijken hoe het 1 en ander uitkomt en wat de verliezen zullen zijn.
 
Hee Ger,

kom maar op met die foto`s :-)

Als ik zover ben zal ik eens kijken hoe het 1 en ander uitkomt en wat de verliezen zullen zijn.


Snel genoeg ? :mrgreen:

Mijn bevindingen zijn o.a.
Als je niet exaxt in 1 lijn zit met de motor en pijp dan hoor je dat direct, gaat dan vreselijk te keer.
Staat de motor te dichtbij dan hoor je de motor + pijp rochelen als een ouwe vent, als die blijft draaien tenminste?
En als die te ver staat dan neem je te veel bypass lucht mee en laat je vermogen liggen.

Dit zijn mijn zeer vereenvoudigde bevindingen.
Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da`s snel het lijkt Ger Ko. wel ;-)

Jij hebt zo`n mooie trechter (versie 2 de onderste) die heb ik niet.
Ik heb ongeveer de bovenste pijp.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Berto, zoals de meeste hier al zeiden, het maakt niet zo heel veel uit hoor. Mijn F15 heefd geen omkapping, mijn F16 dan weer wél. De kap maakt het geheel wat netter maar ik moest ook in het begin erg wennen omdat ik de motor niet goed kan zien voor én na de vlucht.

Het enige waar ik bij jou op zou passen is als je alléén de bovenkap weg laat met de onderkap gemonteerd. Bij een aluminium trechter zoals bij de kaasjager van Ger is dat zéker geen probleem maar bij mij F16 is de bovenhelft van de onder/achterkap vrij dun en fragiel gfk. Bij hetere temperaturen wordt deze ook nog eens slapper en dan maak ik me iets zorgen over het inklappen van dit gedeelte bij grote venturie krachten....vol gas dus. De bovenkap houd hem normaal op vorm. Als ik de brandstofleidingen bij mijn F16 motor heb losgehad draai ik altijd eerst met open kap om lekkages te checken maar ik durf dan nooit naar vol vermogen te gaan om die reden.

Ik weet niet wat de ervaringen van anderen zijn??

Grt,
Gerald

f15c31.jpg
 
Back
Top