Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

moest ook in het begin erg wennen omdat ik de motor niet goed kan zien voor én na de vlucht.
Daar hou ik ook altijd van, ik wil graag zien, horen en voelen wat de motor doet maar met kappen is het geheel wel netjes "gepimpt" ;-)

Bij hetere temperaturen wordt deze ook nog eens slapper en dan maak ik me iets zorgen over het inklappen van dit gedeelte bij grote venturie krachten....vol gas dus.
Klopt dat deel is vrij slap en fragiel. is natuurlijk wel op te lossen of te verstevigen maar wel een punt wat je daar hebt.
 
Hoi Berto,

Let wel op dat je de gaten rond je uitlaat goed open hebt
ik kan mij een verhaal herinneren dat iemand ook zonder ducting om de motor vloog (heb ik tevens ook in het verleden altijd gedaan nooit een probleem mee gehad)maar dit persoon had voor het gemak de gaten dicht gemaakt met als resultaat dat er meer lucht in de romp komt dan eruit en dat kosten hem zijn hoofdluik in de lucht deze zal er dan uitbreken ;)

met betrekking tot de afstand als ik vanmiddag thuis ben zal ik je een pbtje sturen met de maten van de bouwtekening van avonds daar staan alle afstandmaten op van div turbine`s

p.s. ga zo door ziet er goed uit hoor :)

grt
michel
 
Hoi Berto,

Let wel op dat je de gaten rond je uitlaat goed open hebt
ik kan mij een verhaal herinneren dat iemand ook zonder ducting om de motor vloog (heb ik tevens ook in het verleden altijd gedaan nooit een probleem mee gehad)maar dit persoon had voor het gemak de gaten dicht gemaakt met als resultaat dat er meer lucht in de romp komt dan eruit en dat kosten hem zijn hoofdluik in de lucht deze zal er dan uitbreken ;)

met betrekking tot de afstand als ik vanmiddag thuis ben zal ik je een pbtje sturen met de maten van de bouwtekening van avonds daar staan alle afstandmaten op van div turbine`s

p.s. ga zo door ziet er goed uit hoor :)

grt
michel

Hey Michel, dat klopt! Dat was de allereerste turbine F15 van Philip zelf.
(Klein verhaaltje, vind je niet erg Berto? :D)

Ik heb dat zien gebeuren bij de tweede jetworldmasters in Wroughton, Engeland 1997. Philip had zijn twin turbax ductedfan schaal kist omgebouwd naar single JPX gasturbine. Bij zijn toenmalige rood/witte prototype, tevens oude twin DF, ging dat prima. Die kist had ik ook zien vliegen op een meeting te chiévres, belgie en ik was toen gelijk verliefd, moest ik ook hebben ;). Maar bij zijn schaalbak had Philip van die venturie nozzles aangebracht die inderdaad de luchtdoortocht behoorlijk tegenhield met als gevolg véél te veel lucht naar binnen door die grote inlaten, te weinig naar buiten. Door tijds druk had Philip de kist nog niet in weten te vliegen maar oververtrouwen door de wit/rode prototype maakte dat ook niet nodig.... Tijdens practise flying ging het dan tóch mis, bij de figuur split-s (Halve looping beginnend van bovenaf) klapte het luik er af. Doordat de kist versnellend naar beneden gaat met motor in idle wordt de overdruk in de romp niet afgevoerd. Tegelijk heerst er boven de romp een grote onderdruk als gevolg van de extra lift uit te halve looping. Daarnaast was het luik van deze oude kist twee keer groter als die van de kit die we nu kennen. Mijn luik is dat ook nog dus heb ik verbeterde sterke latches gemaakt.

Het luik nam op zijn vlucht naar terra firma ook nog een deel van de rudders mee en als gevolg van de gedeelte lift die plots wegvliel door de kist fors naar beneden. Gelukkig vlak boven de grond weer recht gekregen en de kist veilig geland. Diezelfde avond trof ik hem aan, druk slijpend in de romp om de nozzles van luchtgaten te voorzien zodat overtollige lucht weg kon. Volgende dag, samen met zij vliegmaakt Wim Reynders, druk aan het plakken en repareren/verven en de kist deed gewoon mee, werd toen 4de in eind klassement. Hieronder enkele foto's van toen, grappige herinneringen....:rolleyes:


Hier duidelijk de witte venturie nozzles met de extra bleed-gaten:
GroteFoto-WUVVLLEH.jpg


De volgende dag druk zagen/knippen/plakken/schuren en verven voor de wedstrijd:
GroteFoto-DQG3YZSO.jpg


...en weer op tijd klaar voor de eerste wedstrijdvlucht.
GroteFoto-ODMXJ6CZ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal Gerald,
Ik heb deze kist vorige week nog op Philip zijn hobbykamer zien hangen, de rood witte, of een rood witte trouwen ook.

De schaalkist had 17 jaar als ik me niet vergis eropzitten, en mocht dan met pesioen.
Ikzelf ben een zeer grote Avonds fan en heb verleden week men voorlopig laatste ontbrekende model afgehaalt, en heb ze nu allemaal, welliswaar voorlopig nog als kit en zelfs ook de schaal F15.
Hierover had ik je eind voorige jaar nog een pbje gestuurd.
Voorloopig dus nog werk zat met deze 5 kisten.

Ook heb ik zijn Fouga in aanbouw kunnen bewonderen, en deze is ook een brok techniek en vakmanschap.
 
Hee Gerald,

bedankt voor je verhaaltje, altijd leuk om te lezen :yes:

Heb ook op de site van Philip gelezen dat ie wedstrijden vloog met 2x een 7,5cc ducted fan en dat tijdens 1 van die wedstrijden vlak na de start 1 motor uitviel.
Philip vloog toch door en het hele programma dmv aanduiken voor snelheid etc.

Geeft toch wel een beetje het kunnen van de kist weer.


Hier is ook weer constructief wat gedaan.

Heb de motorbevestiging iets verbreed:
F-15-32.jpg

Nu heeft de motorbevestiging wat meer "vlees" en hier komt straks nog die plaatjes 3mm triplex op vast gelijmd en geschroefd.

Hoe ik dat later dan weer vermaak met de P120 :cool: zie ik dan wel weer ;-)


En de retract servo + luchtschakelaar & luchtfles houder zit definitief vast:
F-15-33.jpg



De andere zijde voor de remmen had ik ook al klaar maar die heb ik weer afgebroken en een nieuwe gemaakt.
Hier moeten 2 servo`s op komen omdat ik hier de remmen en de luchtrem op wil zetten, maar dat ligt nog te drogen.
 
Laatst bewerkt:
Hee Gerald,

bedankt voor je verhaaltje, altijd leuk om te lezen :yes:

Heb ook op de site van Philip gelezen dat ie wedstrijden vloog met 2x een 7,5cc ducted fan en dat tijdens 1 van die wedstrijden vlak na de start 1 motor uitviel.
Philip vloog toch door en het hele programma dmv aanduiken voor snelheid etc.

Geeft toch wel een beetje het kunnen van de kist weer.

Jaja.....kun je nagaan, één 7,5cc turbax fan geeft nog net geen 2kg stuwdruk......én inderdaad gewoon doorvliegen inclusief loopings, heb dat ook gezien in Genk. Maar die kist woog dan ook 7kg.
 
En ook de wielremservo zit gemonteerd, met de ruimte dus nog over voor de remklepservo.

Het wordt nu stil aan tijd om de servokabels vast te leggen + de luchtslangen.
Dit alles moet helemaal naar voren geleidt worden daar daar alles op 1 radioplaat gemonteerd zal moeten worden.

Stap voor stap.........................
 
Laatst bewerkt:
Voor je het weet is ie af en moeten we weer wat anders zien te zoeken om te hobbyen maar dat zal wel los lopen geloof ik ;-)

En die knikkende knieen, ach dat hoort erbij dat maakt het ook leuk :yes:
 
En de bekabeling en luchtslangen liggen waar ze liggen moeten.

Rechts de stroomdraden:
F-15-35.jpg


Links de slangen:
F-15-36.jpg


Volgende wat ik wil doen is de pijp op lengte maken en de romp van binnen bekleden met alutape.

Dan motor even hangen.

Daarna de kist een beetje uitwegen en bepalen waar de ontvanger etc. moet komen zodat ik alle servosnoeren ongeveer op lengte kan maken.

Stap voor stap............... ;-)
 
Laatst bewerkt:
@ Verfbrander,

Dat rennen valt wel mee.
En dat doe je toch ook stap voor stap ;-)


@ Japio,

dank je, dus wie weet eind september? zal wel begin oktober worden ;-)


@ sanmos,

Denk iets later, eerst het watervliegen de 19e :yes:



Ondertussen zit de pijp ook definitief in de romp gemonteerd en de motor op de aangegeven afstand van Jetcat:
F-15-37.jpg


Zojuist ook beide omkappingen gepast en dat zit allemaal goed.


Komende dagen zal dus gaan bestaan uit het maken, monteren, indelen van de radioplaat :)
 
Laatst bewerkt:
Het process voor het vliegklaar maken is weer verkort.

In eerste instantie wilde ik weer zelf velgen en remmen draaien voor de 2 Graupner banden die ik nog heb liggen:


Echter zijn deze banden erg hard en vrij zwaar + het is weer een heel wat werk extra.


Maar de huidige Robart banden zijn veelste zacht, even staan en dan zijn ze goe dingedeukt en dat nog zonder max. 4ltr brandstof.

Dus dat is eigenlijk ook geen optie.


Toen had ik het idee om de Robart velgen op de Graupner banden te plaatsen, dat gaat wel maar de velgen zijn net iets kleiner dan het gat van de banden.
Op zich niet zo`n probleem omdat er een rand inzit waar de velg op klemt dus het zou wel kunnen.

Maar ik vond het er toch niet mooi uitzien :nooo:


Ineens kreeg ik een ingeving (jaja, dat heb ik wel eens :roll: ).
Toen ik jaren gelden nog met Tamiya Mini`s rondscheurden deden we de zachte banden opvullen met "inserts" een zacht schuimrubber waardoor de banden beter z`n vorm behield en meer grip leverde.

Hee kijk nou Robart levert inserts voor deze banden.
Echter volgens mij hebben we hier op het werk ook zoiets liggen en na 2 tellen zoeken vondt ik wat ik zocht.

Even op maat knippen, monteren en helemaal geweldig denk dat dit ecxht wel gaat werken :yes:

Hier 1 band al gevuld en voor de andere de "insert":

De band voelt zeer stevig aan, blijft licht en kan toch nog iets inveren wat de Graupner banden kompleet niet kunnen.
Zal dus voor de landingen ook wat lekkerder zijn.

Nu hoef ik alleen nog maar een "remschijf" te gaan draaien :D
 
Laatst bewerkt:
En de handleiding + de piloot hebben ook de weg naar hier gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Berto doe maar rustig aan de zwijnen zie langs geweest afgelopen nacht op het veld
 
Reden te meer om op te schieten, als we een zwijn te pakken hebben dan zetten we hem wel even achter de pijp ;-)


Maar is wel kl*te als het veld weer geruineerd is, daar moet ook maar eens definitief aktie op ondernomen wordne :sniper:
 
En de remmen schieten rustig aan ook al op:
F-15-40.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top