Phoenix 25 amp regelaar BEC vraagje

Rhelie

Forum veteraan
Ik heb deze regelaar op mijn X-400, volgens de specificaties mogen er bij een 3 cellen lipo slechts 3 micro servos worden aangesloten.
Ik heb er 4 servo`s en een GY 240 gyro op staan. Ik heb er een aantal vluchten probleemloos mee gemaakt totdat ik de rpm wat verhoogde naar 2700 toeren op de kop in de governer modus, bij het loskomen van de heli ging de boel op tilt en sloeg de heli om. Kan dat daar iets mee te maken hebben ? Deze regelaar zat bij de heli die ik nieuw als set heb gekocht. Zijn er meer helipiloten die deze regelaar gebruiken ? en wat is jullie ervaring ermee ?

Hoi Rhelie,

Ik heb die regelaar altijd in mijn TREX en X-400 gebruikt en heb er nooit problemen mee gehad.

Ben je zeker dat je geen storing (glitch) gehad hebt ?

Waar loopt je antennekabel langs ? Langs de tailboom vastgebonden aan de horizontal fin ?

Als het de standaard X-400 tailboom is kan het zijn dat er statische electriciteit ontstaat. Met een carbontailboom heb je dit niet.

Grtn,
Dirk

ik meen ergens gelezen te hebben dat het aan de governer mode ligt.
op de een of andere manier krijg je storing als je deze ingeschakeld hebt.

ik weet niet zeker of het nou met de cc esc. was of met de align esc., maar je zou het eens kunnen proberen.

Het gaat mij er meer om of ik nu met een zwaar overbelaste BEC vlieg of niet, de heli is standaard met alu heckbuisje, de antenne heb ik idd aan de horizontale vin vastgemaakt. Het rare is dat ik eerst een paar vluchten deed en geen krimp storing had terwijl ik hem best ver en hoog rondvloog, toen ik de governer wat opschroefde ging hij vlak voor mijn neus de grond in.

Dat is de reden dat deze heli's meestal met een CC35 gevlogen worden. De BEC van de CC25 gaat maar tot 1,5A de CC35 heeft een 3A BEC

Gaan die 4 esky servootjes en de GY 240 1,5 amp trekken in de hoover ?
Ik doe er geen harde 3D mee, gewoon lekker rondfladderen.

Ik denk het niet, Ik heb mijn zoom400 ook gevlogen met een CC25 maar ik kon hem met heftig roeren toch overbelasten. Als de BEC overbelast wordt dan wordt de besturing heel traag, ga je door dan stopt de besturing volledig voor een seconde, en dan werkt het weer.

Ga gewoon eens flink roeren met de knuppels. Als die na 8-10 sec niet nokt, dan lijkt het geen probleem te zijn.

Ik denk dat de regelaar goed warm is geworden van deze flinke belasting. Veilig vind ik het iig niet.
Dus ik zou de bec in de ESC uitschakelen(door het rode servokabeltje te onderbreken.), en een ontvangeraccu gebruiken.
Ook kan je een externe (geschakelde) BEC overwegen.

Satoer zei:
Ga gewoon eens flink roeren met de knuppels. Als die na 8-10 sec niet nokt, dan lijkt het geen probleem te zijn.

10seconden is niet genoeg. de hele regelaar moet langzaam opgewarmt worden. Bovendien komt er ook nog een flinke warmteontwikkeling bij als de motor draait.

Dat ding nokte bij mij er al met 4 seconde mee. En tijdens het echte vliegen roer je niet zo extreem met je sticks.

Toch blijf ik erbij dat de BEC aan de krappe kant is voor de heli

In mijn geval niet. Maar ik zou ook de motor niet laten draaien als je flink aan het roeren bent ;)
Hij warmt overigens heel snel op als je hem flink aan het overbelasten bent. Er wordt een zwart componentje op de cc25 print zo heet dat je hem amper meer kan aanraken.

Bedankt voor die tips ! :D dat ga ik eerst eens flink testen voordat hij weer de lucht ingaat.

mvg Rene

Rhelie zei:
Satoer zei:

Maakt het dan nog uit of de motor draait of niet ?

Jazeker. Het gaat niet hoofdzakelijk om de stroom die de BEC moet leveren, maar meer om de warmteontwikkeling in de regelaar. Hoe hoger de voedingspanning, hoe warmer de regelaar wordt. dus een ESC kan minder Becstroom leveren om 3S dan op 2S lipo.

Omdat de Fet's die de motoraansturen ook warmteontwikkeling geven, is het dus belangrijk om de motor de laten draaien(niet volgas )

Satoer zei:
Er wordt een zwart componentje op de cc25 print zo heet dat je hem amper meer kan aanraken.
Yep, dat is een spanningsstabilisator die allen lineaire Bec's gebruiken.

@sietse:
Die externe Bec die jij aanwijst heb ik ook. Dit zijn gewoon 2 spannings stabilsators(7805) op een koelplaatje. Dit is dus niet geschakeld, en werkt op precies dezelfde manier als een normale Bec in de regelaar. Het enige voordeel is dat je de warmte beter kwijt kan, omdat dit een losse Bec is.

Deze Externe bec kan nooit op 20V nog 3A leveren. De warmteontwikkeling zou dan 45W zijn!!!!! Dat wordt alles vloeibaar ;)
Verder een prima dingetje, voor als je op een lage voedingspanning, met niet al te gek veel servo's wilt gaan vliegen.

Nou ja, ik zat eraan te denken om die te gebruiken op een T-Rex. Ik heb een goedkope 30/40amp regelaar met (dacht ik) een 2 amp BEC.
Hij doet het nu wel op zich, alleen heb ik last van storing en de regelaar word erg warm. Zou een aparte BEC dan een oplossing kunnen zijn? lijkt me zowieso een verbetering voor je regelaar...

ik weet niet wat voor belasting jij aan je ESC hebt hangen. Dat bepaald erg veel.

Ik heb ook een goedkope Tower-pro 30A esc. Deze wordt ook behoorlijk heet(met 2 5gr. servo's) Motorstroom is ook rond de 30A.

Deze werkt verder prima hoor.

Goedkopere regelaars hebben meestal wat goedkopere Fet's. Deze hebben een wat hogere interne weerstand. Er onstaat dus(bij dezelfde stroom) meer warmteontwikkeling. Rendement gaat ook omlaag. of je het verschil in de praktijk merkt als doorsnee vlieger???? ik denk het niet.

mmh, beetje draadje aan het kapen, maarja, het gaat nog wel over regelaars :)

Hij zit in m'n T-Rex met een Feigao binnenloper. Die trekt rond de 27 ampere of minder op 3S2200mah lipo. 3x 9grams servoos op de tuimelschijf en 1x 14 grams op de staart.
De regelaar wordt best warm, maar hij doet het op zich gewoon prima verder. Ik heb dus alleen last van die storing.

Oh ja, welke timing kan je het beste gebruiken voor een 3522KV binnenloper?

Heeft er verder nog iemand ervaring met de volgende "mods" ??
http://www.trextuning.com/cc35mod.php
http://www.trextuning.com/ferritering.php

en waar kan je die ringetjes kopen?

Die storing kan ook aan je ontvanger liggen, Eddie had er ook last van met zijn T-rex, hij probeerde mijn sexta ontvangertje en het probleem was weg.

ik weet het, er is zo'n ontvanger onderweg, alleen duurt dat al wel heeeeel lang :(.

Ondertussen leek me het slim om verder de storingen zowieso maar tot het minimum te beperken. Die nieuwe ontvanger gaat waarschijnlijk alle storing eruit filteren, maar als het grootste gedeelte van de storing er al niet meer is, dan kan dat toch alleen maar positief zijn lijkt me....

Back