Ik was in Aken en deed een google-search voor wat grotere modelbouwzaken in de buurt om nog eens traditioneel rond te struinen in een modelbouwzaak zoals deze vroeger er vele waren en tegenwoordig steeds minder. Ik vond Derkum en bekeek eerst even hun website. Ik heb al de nodige modellen, maar ze hadden toch wel wat bijzonders: een Phoenix semi schaal ASK-21 met een span van 6,5 meter en een KTW Niet echt goedkoop, maar gezien de afmetingen wel redelijke prijs/kwaliteit verhouding. Dus gekocht! Bewust even nog niet direct servo's etc gekocht bij Derkum omdat het altijd verstandiger is om eerst eens wat gebruikerservaringen op het internet te checken. Ik heb op zicht best een ruime auto, maar met het Houten krat (!) zou het nooit gaan passen. Dus ter plekke uitgepakt waarbij het tem van Derkum heel behulpzaam was.
De afmetingen zijn adembenemend de kwaliteit ook, maar dan niet perse in positieve zin. Ik heb hiervoor een Supra gebouwd van Vladimir models. Dan is vervolgens de afwerking (of het gebrek daaraan) van deze ASK wel even teleurstellend. Maar goed, het is allemaal houtbouw dus er is ruimte voor wat verbeteringen. gaat net onder de 25kg eindigen maar mijn WA was maar tot 20KG gedekt; dat was nog niet eenvoudig (aldus de verzekeringsman) maar nu opgehoogd nr 25 kg het gros van de spullen besteld: mooie Savox servo's, de Hacker motor, Spin 99 opto, Powerbox akkuweiche, robbe telemetrieontvanger, vario sensor met GPS, akkus voor de Weiche, stekkersysteem van Emcotec voor de vleugels en de deelbare (dat is super want anders zou transport onmogelijk zijn) romp en inmiddels voorzichtig begonnen aan de assemblage
Gaaf hoor! De phoenix k8 is hetzelfde verhaal. Kwaliteit laat wel wat te wensen over her en der. Je kunt zien dat de kist snel gebouwd is en daarbij wordt soms wat lomp gewerkt. Maargoed, de prijs is dan ook acceptabel..
Zo inmiddels weer paar stappen verder met de ask-21 als ik kijk naar bouwervaringen van anderen uit 2015 dan zie ik dat dit toch een verbeterde versie is: ze hebben de ruderhorns herzien die hoeven niet meer gelijmd te worden maar zitten met een inbus best goed vast. Ook waren er berichten van een zwakke plek vlak voor de fin. daar wilde de romp nog wel eens knakken. Ik zie daar nu twee aluminium buisjes door de schotten heen lopen, ongetwijfeld ter versteviging. Ook het u-profiel wat ze als mitnehmer voor de prop gebruiken is verbeterd; nu met m3 ipv m4 zodat de RFM 23x12 prop gebruikt kan worden zonder dat deze opgeboord dient te worden. de pasvorm is af en toe teleurstellend. Er zitten servo-afdekklepjes met een soort voetjes waar je de servo's aan schroeft: er is er werkelijk niet 1 identiek; alles scheef. Je zou toch verwachten dat ze daar een malletje voor zouden maken gebruiken. Maar goed: paar verbeteringen doorgevoerd: veel houtlijm gebruikt om sommige zaken alsnog te verlijmen (dit lukt uiteraard alleen in het ' open' deel van de romp. Het mechanische ventiel voor het pneumatische KTW zat muurvast en heb ik vervangen door een elektronisch tweewegventiel van jettronics
servo's gemonteerd: savox 1256 op hoogte (2x) en richting en 1258 (4x) op de rolroeren verder nog 2x een lowprofile servo voor de kleppen van het KTW. Richtingroer is pull/pull: niet mijn favoriete constructie, maar het is ARF dus ik wil niets echt structureel veranderen. remkleppen (4x zowel boven als onder de vleugel gemonteerd) eflite 440 mm. passen qua lengte redelijk goed, maar de breedte van het u-vormige profiel is net wat te breed. Daar zou aan elke kant 1 mm af moeten; weet nog niet zo goed hoe ik dat aan ga pakken
de Hacker motor op proef even op het KTW gemonteerd; moet nog even nadenken over de kabels ernaar toe. De kabels aan de motor zijn stug en niet in te korten. echter bij het inklappen van het KTW scharniert de motor naar voor en daar is flexibel snoer voor nodig. De powerbox heb ik gemonteerd; na het bouwen van de supra is het echt een luxe om zoveel ruimte in een romp te hebben. 2 x 2S 4000mah voor de verzorging van de servo's zou moeten voldoen. Voor de luchtank heb ik een compressor in de vorm van een draagbaar schroefapparaat aangeschaft en wat festo spullen om een adapter naar 4mm Festo te kunnen maken
Accus ben ik nog over aan het nadenken. Bij 12s 5000 moet er 3 kg lood in de neus; echter 12s 10000 mah past qua afmetingen niet goed, dan moet ik de voorste piloot slopen en dat is ook zonde
En... deze is ondertussen naar regio Antwerpen verhuisd KTW is er voorlopig al uit gehaald omdat het de bedoeling is om een sleepkoppeling in te bouwen en zo hoogte op te zoeken.