Phoenix sim met DX6i

Hallo,

Heb een klein vraagje.
Ben ondertussen een poosje aan het simmen. Na diverse adviezen te hebben gelezen heb ik mijn DX6i/phoenix op deze manier ingesteld:
Ngjvk-eYgx4[/media] up Dx6i with Phoenix flight sim - YouTube

Nu gaat het vliegen ineens stukken makkelijker en beter.
Mijn vraag is nu of dit conform de werkelijkeid is of dat ik mijzelf nu een beetje voor de gek zit te houden.

Alvas bedankt.

Roelof
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dual rate en expo gebruik je in het echt ook wel eens dus dat is geen probleem.
de stabiliteit in het echt is meestal wel minder. de helie zal wel iets anders reageren dan in de sim. Sim is handig voor je knuppel gevoel. de praktijk zul je moeten ervaren. moderne helies met 3assige stabilisatie kunnen net zo strak als in de sim vliegen. de meeste andere niet.
als je de besturing van een helie volledig door hebt op de sim kun je eens een korte hup maken met je helie en zo steeds verder gaan.( voor helies groter dan een 450 is een instructeur eigenlijk noodzakelijk i.v.m de veiligheid)
 
Dual rate en expo gebruik je in het echt ook wel eens dus dat is geen probleem.
de stabiliteit in het echt is meestal wel minder. de helie zal wel iets anders reageren dan in de sim. Sim is handig voor je knuppel gevoel. de praktijk zul je moeten ervaren. moderne helies met 3assige stabilisatie kunnen net zo strak als in de sim vliegen. de meeste andere niet.
als je de besturing van een helie volledig door hebt op de sim kun je eens een korte hup maken met je helie en zo steeds verder gaan.( voor helies groter dan een 450 is een instructeur eigenlijk noodzakelijk i.v.m de veiligheid)


Hoi Droopy,

Bedankt. Stelt mij weer gerust. Wil mijzelf namelijk niet voor de gek houden.

Groet,

Roelof
 
Sim blijft natuurlijk wel altijd anders dan in het echt.
het wordt al een stuk echter als je een paar knaken in een potje doet bij iedere restart.

dus niet gelijk overmoedig worden als je echt gaat vliegen en rustig aan proberen.
een beetje begeleiding is echt wel wenselijk.
 
Sim blijft natuurlijk wel altijd anders dan in het echt.
het wordt al een stuk echter als je een paar knaken in een potje doet bij iedere restart.

dus niet gelijk overmoedig worden als je echt gaat vliegen en rustig aan proberen.
een beetje begeleiding is echt wel wenselijk.

Zodra het serieus wordt ga ik hier in Roden eens kijken bij de vliegclub.
Volgens mij een zeer actieve vereniging.

Roelof
 
Hoi @Ruro:

welkom !!

goede idee met SIM beginnen,

als je het makkie vind met D/R en Expo te vliegen, doen...
maar je moet met rekening houden, dat je dat weer af moet trainen, ook o.k. ...
dus rust op je gemak alles proberen, maar niet overdrijven met die dingen,
D/R to 80 % o.k. en Expo tot 25, max 35 (nog even o. k.)

in real flight krijg je dan heel snel een probleem,
als je een situatie tegen komt, die je niet verwacht:

b.v. jou remmen van jou auto stel je strak in,
om te remmen moet je het rem-pedaal amper raken,
plotseling moet je in een nootgeval remmen,
je remt veel te sterk, en het gaat mis,

of je gaat in jou auto een stuurbekrachtiging inbouwen
waar je amper moet sturen en ook nog zonder kracht,
..je moet in een noodgeval een hinder uitwijken,
het gaat zeker mis!!

succes wenst Heli-Uwe
 
Hoi @Ruro:
als je het makkie vind met D/R en Expo te vliegen, doen...
maar je moet met rekening houden, dat je dat weer af moet trainen, ook o.k. ...
dus rust op je gemak alles proberen, maar niet overdrijven met die dingen,
D/R to 80 % o.k. en Expo tot 25, max 35 (nog even o. k.)

bedankt voor de tip. Zal gewoon eens wat expirimenteren om kijken of het met die instellingen ook lukt.

Ruro
 
Waarom moet je d/r of expo afleren.
Echte vliegtuigen en hekies vlieg ik ook met d/r en expo wel dusdanig afgesteld zodat ik hem prettig vind vliegen. Ben wel met je eens dat dit na verloop van tijd steeds minder wordt. En uitslagen steeds groter. Maar zolang je geen 3d doet echt geen must.
 
Waarom moet je d/r of expo afleren.
Echte vliegtuigen en hekies vlieg ik ook met d/r en expo wel dusdanig afgesteld zodat ik hem prettig vind vliegen. Ben wel met je eens dat dit na verloop van tijd steeds minder wordt. En uitslagen steeds groter. Maar zolang je geen 3d doet echt geen must.

Verder boven heb ik die reden al genoemd.

Het kan lastig zijn als je kleine helis bestuurt
krijg je met expo snel een overreactie,
omdat stikbeweging en helicopter-moevment
niet meer lineair lopen

bij heel grote helis
is de nijging naar een jo-jo effect heel groot,
(bekijk ens filmpjes van beginners
met grote schaal helis,
en da praat ik van 2 m en grotere rotordias)

vroega heb ik grote problemen gehad,
een grote heli met rigid-hoofd zonder fbl-systeem te vliegen,
nadat ik expo afgeleerd heb, gaat dat stukken beter !!
(bedankt aan Bert @brutus:)

groetjes van Heli-Uwe
 
bij heel grote helis
is de nijging naar een jo-jo effect heel groot,
(bekijk ens filmpjes van beginners
met grote schaal helis,
en da praat ik van 2 m en grotere rotordias)

Gelukkig zijn ook hier weer vele meningen.
Komt er volgens mij op neer dat ik gewoon moet gaan expitimenteren.
aan 3d vliegen kom ik waarschijnlijk de eerste jaren niet aan toe (als ik er al aan toe kom....:confused:)
En wat betreft beginner met een groote heli...heb gisteren net wat crash filmpjes zitten te bekijken. iemand met 24 hechtingen in zijn hoofd. Ook daar ben ik nog lang niet aan toe. (Hoef ook niets te compenseren :p)

groet Ruro
 
@Uwe: +1

Gelukkig zijn ook hier weer vele meningen.
Valt wel mee denk ik ;) Het is namelijk een persoonlijke voorkeur. En dan heeft iedereen zijn mening :cool: Maar je zie wel dat iedereen die al wat langer vliegt de expo uitzet. Op een enkeling na natuurlijk maar die bevestigen de regel.

Persoonlijk vlieg ik niet met expo en mocht vorig weekend een 450 met 30% expo invliegen..... Dan ben je wel even druk met het corrigeren van je correcties. Het lineaire sturen is dan gewoon helemaal weg. Maar ook dat is te leren :D

Mijn persoonlijke mening: gebruik minimale expo alleen in het begin en als je het echt nodig hebt en leer het daarna zo snel mogelijk af.
 
Thanks @JoopB:

wat ik wel doe is,
met een schakelaar een Expo en D/R in bouwen,
om b. v. met een Trainer heeeeel netjes te landen (ook bij veel wind)
en ok op te stijgen,
hups de lucht in als met een echte heli, en omschakelen op normaal ...

niemand gezien, o. k.

groetjes van Heli-Uwe
 
Thanks @JoopB:

wat ik wel doe is,
met een schakelaar een Expo en D/R in bouwen,
om b. v. met een Trainer heeeeel netjes te landen (ook bij veel wind)
en ok op te stijgen,
hups de lucht in als met een echte heli, en omschakelen op normaal ...

niemand gezien, o. k.

groetjes van Heli-Uwe

En kan dit ook met mijn DX6i?

Ruro
 
Back
Top