Phoenix sim storing met handen om de zender

Hallo beste sim gebruikers,

Ik heb laatst van een mede forumlid een phoenix sim overgenomen.
Bij de sim zat een vierkant futaba verloop.

Ik vlieg al enige jaren met reflex en wilde eens een kijkje nemen in de andere keuken.

Na het installeren propte ik de stekker achterin de zender.
(futaba T9CP trouwens)...niets...Bij mijn reflex ging de zender aan zonder de RF module in te schakelen.

Na wat zoeken en vergelijken met de reflex stekker vond ik dat ik in de vierkante stekker twee pins met een soldeerbrug moest verbinden....Nadat ik dit gedaan had ging de zender inderdaad op de simstand aan.

Toen ontdekte ik het volgende....
Nadat ik alle sticks en schakelaars gekalibreerd had wilde ik de besturing testen. Op het moment dat ik mijn handen om de zender heen legde, begonnen de sticks op mijn scherm te trillen. Dit zag je ook zeer duidelijk terug in de vliegeigenschappen.

Ik heb dit zowel op de pc als op de laptop geprobeerd. Zeker als ik de laptop op het netstroom aan sloot was er niet meer mee te vliegen.

Ik kon mij niet anders voorstellen dat het een randaardeprobleem moest zijn en ben op het net gaan zoeken. Ik kon geen direct antwoord vinden maar vond wel een aantal draadjes van mensen die er ook last van hadden.

Ik besloot de verloopkabel nog eens nader te bekijken en opende de 3,5 mm stereo plug. Ik zag dat de twee draadjes netjes aan de plus en min gesoldeerd waren maar niets aan de randaarde. Ik heb de min losgemaakt en aan de randaarde gesoldeerd. Het probleem is nu opgelost.

Mochten er meer mensen zijn die last hebben van trillende sticks als je de zender vastpakt staat hier de oplossing.

Als er behoefte is aan plaatjes en foto's laat het mij weten dan zal ik deze plaatsen.

mvg Jasper

Laatst bewerkt:
Jazz,

Klinkt nog altijd als niet goed gekalibreerd, storing kan niet (tenzij er in de trainerkabel een kink zit) Goed en opnieuw uitmeten want het lijkt erop dat er ergens valse massa gelegd wordt. Die mini jacks (3.5 mm) zijn gewoon prut voor welke toepassing dan ook maar het staat natuurlijk mooier op een Ipod Nano ;-)

Ik ben er niet uit waarom je "iets" moest solderen.

Tijdens en na het kalibreren kan je de uitslag virtueel zien, zit daar een glitch in dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de kabel en of aansluitingen.

USB hub met meerdere actieve USB toestellen?

Zie je zender terug in de picklist van Phoenix?

Uit je verhaal leid ik af dat je zender + Reflex oké was

Zender + phoenix + solderen hommeles

Stevo

Laatst bewerkt:
Een verkeerde soldering gemaakt.
De behuizing van een futaba zender is behandelt met een geleidende verf.
Je hebt waarscheinlijk deze behuizing nu aan je ppm signaal gekoppelt via een brugje.
Je zal ergens een ander brugje moeten maken om het HF-moduul uit te schakelen.
Als ik jou was zal ik de stekker er maar niet meer indoen om schade te voorkomen.

Wellicht kan Corrien er meer over zeggen.

volgens mij is pin 1 het ppm signaal
pin 2 is massa
pin 4 is voorzien van spanning
en pin 5 is om de zender inteschakelen zonder HF moduul
dus een brugje tussen pin 4 en 5 zou moeten werken.
gèèn andere brugjes maken!

gr Richard

Laatst bewerkt:
Hallo, Richard en Stevo,

Bedankt voor de reacties en tips. Ik blijf erbij dat het geen kalibratieprobleem of omleiden gnd of PPM signaal is. Ik heb nu bij mijn verhaal het juiste plaatje op weten te duiken op een draad van helifreak. Mijn verhaal in een notendop
Let op de brug niet op pin 4-5 maar juist op 5-6.

Mijn zender geeft na een aantal uren nog geen storing of probleem

attachment.php

Gr Jasper

Jasper,

Schema ziet er gewoon goed uit, niets verkeerd mee op het eerste gezicht.

Zend anders ééns een Pb naar gebruiker Corrien en maak hem attent op dit draadje

Stevo

Jasper,

Zend anders ééns een Pb naar gebruiker Corrien en maak hem attent op dit draadje

Stevo

Ik heb een pbtje gestuurd....wij wachten af..

Zoals ik uitgelegd had zat bij mij dus de gnd kabel aan punt 2 van de female jack gesoldeerd. Hij zit nu op punt 3. Mijn dongel heeft namelijk een stereo jack. Ik weet niet of dat bij sommigen anders is.

mvg Jasper

Jasper,

Ook op het tweede gezicht is er niets mis mee. Op deze manier hoort het dus.
Op pin 5 van de 6-polige plug staat accu-plus, pin 6 is de plusaansluiting van het impulsdeel. Bij een doorverbinding tussen deze twee schakelt het impulsdeel van de zender automatisch in en blijft het hoogfrequent deel uit.

Nog enkele aantekeningen hierbij:
- zorg voor een goede isolatie in de 6-polige plug, zoals in de tekening ook al staat aangegeven. Zelf voorzie ik ook de mindraad altijd van een krimpkousje.
- het komt nogal eens voor, dat de 6-polige plug niet diep genoeg komt in de contraplug van de zender. Er moet dan een vijl aan te pas komen.
- bij de jackplug kun je ook pin 2 en 3 met elkaar doorverbinden en daaraan de massa solderen. Zowel in een mono- als een stereoplug heb je dan altijd kontakt (uiteraard moet je dat bij andere toepassingen van jackplugs niet doen).

Back