Photho censor, hoe aan te sluiten

Hallo mannen,
Ik heb hier een foto sensor die ik wil gebruiken maar weet niet hoe aan te sluiten.
Wat ik er van weet is dat het werkt op 5 volt. Maar verder?
Wat is de + en wat de - . Schaleldraad?
Hier wat plaatjes van dit ding.
datchik_podachi_bumagi_dlja_printerov_hp_model_c9017_80055_a_54_b_u.jpg
C9017-80055.jpeg

Grt peter

Wat wil je bereiken? Het ding is een pulsgenerator elke keer dat de sensor licht opvangt van de tegenoverliggende bron.

Die pulsen kun je binnen laten komen op een Arduino en dan iets laten gebeuren. Je kunt bijvoorbeeld snelheid of een bereik berekenen.

Voorbeeldje hoe zo'n ding zou kunnen werken :)

Analog_rotary-encoder_Pt1-opener.jpg

Zoektip:

Optical rotary encoder

Mijn bedoeling was dat als er iets tussen kwam mn motor of lichtje uitschakeld, maar uit je antwoord werkt dat niet dus?
Grt peter

Hangt er vanaf wat voor uitgang dat ding heeft, maar volgens mij moet hij van status veranderen (van 0 naar 1 of andersom) naar gelang er licht gezien wordt of niet, en daarmee zou je een motor moeten kunnen stoppen of vrijgeven.
Maar daarvoor heb je wel natuurlijk een extra schakelingetje voor nodig, iets wat het uitgangssignaal van die fotocel versterkt naar iets waarmee je een relais o.i.d. kunt aansturen.
Dat zou die arduino kunnen zijn, maar het zou ook heel goed een transistorretje kunnen zijn wat een relais bekrachtigt of vrijgeeft.

Laatst bewerkt:
Als ik het zo inschat dan moet je 5v op de gele draad zetten. De massa op de groene draad en de gele schakelt dan in en uit afhankelijk van of je de lichtsluis opent cq sluit.

Let op dat sommige van dit soort schakelaars ook reageren op daglicht. Dus valt er vanaf de zijkant daglicht op de sensor terwijl je de passage tussen de LED en de sensor afsluit dan schakelt hij toch

Zonder extra elektronica kan je hier niets mee. Dit is alleen een (infrarood) led en een (infrarood) foto diode in één behuizing.
Sluit geen 5V aan tussen de gele en groene draad dan blaas je direct de led op. Daar moet absoluut een weerstand tussen! De foto diode kan niet rechtstreeks iets schakelen. Zoals al aangegeven heb je daar een versterker en een power deel bij nodig. Dat kan een schakelfet zijn maar ook een relais of zo iets.
Omdat het hoogstwaarschijnlijk infrarood is zal je niet kunnen zien of de led werkt. Je zal dus echt een stukje elektronica nodig hebben om zelfs maar te kunnen testen. Dat kan eventueel met slechts twee weerstanden. Om echt iets te schakelen heb je dus meer nodig.

Zoiets heet een lichtsluis. Het bevat aan 1 kant een IR LED en aan de andere kant een fotodiode of een fototransistor. Als je een component markerig hebt kan je er een specsheet bij zoeken. Hier een basisschema hoe dat eruit ziet waar alleen LED1 en T1 de lichtsluis vormen.

Lichtsluis-sensor-schema[1].jpg

Het is niet iets wat je zomaak kunt gebruiken maar het heeft een stekker dus hoort het ergens bij?

Wil je er iets anders mee doen zal je er een schakeling omheen moeten maken

Back