Pibros versterken en verzwaren

Hallo,

Ik ben een pibros aan het bouwen die dienst moet gaan doen als hellingzwever. Ik wil hem zo vaak mogelijk kunnen vliegen dus met weinig én veel wind. Is dit onmogelijk? Ik zat zelf te denken aan een soort van uitneembare houten ligger in de vleugel om hem bij meer wind te verzwaren maar ook meteen te versterken.

Ik wil hem dus bij weinig wind én bij veel wind kunnen vliegen door een soort van uitneembare verzwaring die tegelijkertijd versterkt. Hoe denken jullie hier over? Ervaringen?

groeten,

Eric

Als je hem puur als hellingzwever wilt gaan gebruiken hoef je hem helemaal niet te versterken, dat ding is meer dan sterk zat. Gewoon bouwen zoals op de tekening. Als het hard waait gewoon een stuk lood op het zwaartepunt.

Ik denk dat als je een uitneembare ligger maakt, dat die alleen maar zwakker wordt. Bovendien zou die ligger achter het zwaartepunt moet komen, en dan zou je weer gewicht in de neus moeten stoppen.

Ik zou dat ding eerst standaard bouwen, mocht er iets je niet bevallen, dan modificeer/maak je toch een nieuwe?
zo duur is dat depron nou ook weer niet ;)

Ik heb hier enige ervaring mee.
Ik heb mijn laatste pibros versterkt met een carbon stokje.
leuk maar niet effectief.
Hij bleef in de lengte zwabberen.

Als je hem zou willen versterken zou ik twee stokkies in de leading edge stoppen.
Dit werkte bij mijn wibros super...mooie ronde leading edge en lekker strak vliegen.(ook bij licht weer).
edit: je moet dan wel een beetje snijden in de delen anders klopt je profiel niet meer

Het verzwaren zou ik doen door een plak lood of staal aan de onderkant te plakken.(denk erom! het word een moordwapen!! alias sloopkogel) 8O
Plak het dus goed vast!

tipje tussendoor:
Ik gebruikte bruislijm om de delen op elkaar te plakken...dit heeft als voordeel dat ook de niet goed aansluitende delen(moet mooi ronde vorm worden) toch goed hecht en daardoor sterker is.

Hallo,

Danku voor de reacties. Het is inmiddels mijn tweede pibros die ik bouw, die andere is er één met motor.
Ik zal het eerst doen zonder versterking en eventuele verzwaring op het zwaartepunt. Gaat dit niet lekker dan kijk ik verder naar bijv. versterking een de leading edge.

En inderdaad, depron kost bijna niets en bovendien is de pibros redelijk snel gebouwd. Mocht het fout gaan dan heb je met weinig geld de volgende dag weer een nieuwe (zeer positief bekeken).

@ariekraakjr
Welke lijm gebruik je precies? Ik heb nu een één of andere tubetje contructielijm van, jawel, de hema. Het bruist, maar niet geweldig. Ik heb al wat horen vallen over constructielijm van bison. Daar heb ik hier ook nog wel wat van staan maar ik weet niet precies welke ze bedoelden. Dus welke lijm gebruik je het liefst? En hoe, hoeveel?

groeten,

eric

Ik Gebruik konstruktielijm Watervast (d4) van bison
af993e0fc2c7dd2dc07c11.gif

Ik laat een mooi rupsje op de vlakken lopen en verdeel het vervolgens met een reststukie depron.

Die lijm gebruik ik ook, is top! Depron een klein beetje opruwen scheelt ook een hoop.

Voor het verzwaren gewoon wat bladlood eronder ducktapen.

Hallo,

Ok, bedankt. Die lijm heb ik hier ook nog ergens staan. Ga hem meteen proberen. En natuurlijk heb ik ducktape gebruikt voor de leading edge.

groeten,

Eric

Ik heb zelf een supersnelle borstelloze pibros, voor versterking zit in de gehele voorlijst 2mm koolstof. Dit weegt maar weinig en zorgt voor een goede versterking (vooral bij combat :twisted: zodat de voorlijst niet zo deukt).
Gewoon het stukje koolstof tussen de 2 plakken depron (van onder en bovenkant) leggen en tape erover, dan vouwen, vastlijmen en raggen maar.

@David
Wat voor setup heb jij in je borstelloze?
Ik zit er aan te denken om ook een bl pibros te maken maar weet nog niet precies wat ik er in ga stoppen.

Ik heb 3 identieke cdrom stators op elkaar gestapeld en opa heeft een rotortje gedraaid :wink: 24 6x4x2mm magneten van acw erin.
6 wikkelingen 2x0,5mm en 6x6 cam speed prop.
Met een 3s 1000mah etech lipootje trekt ie 10 amp, dus 10c wat blijkbaar overrated is want na 50 vluchtjes zakt ie helemaal in volgas (tot 8,5v vers van de lader :evil: )
Maargoed gaat dus verticaal omhoog en horizontaal supersnel.

Back