Bouwverslag PICA Bücker Jungmeister 1:5 (YR-PAX)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Lex Risseeuw, 16 mei 2015.

  1. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteren heb ik bij Ramses, welbekend van dit forum, een in aanbouw zijnde PICA kit van een BU-133 Jungmeister opgehaald. De bouw is oorspronkelijk gestart door Pascal (scaleflying4life) en vervolgens heeft ze enige tijd bij Ramses in de kast gelegen.

    Ik heb besloten, na het lezen van diverse draadjes op dit forum, voor deze kist ook zelf een bouwdraadje op te starten.

    Waarschijnlijk zal ik wel tegen aan een aantal digitale problemen aanlopen maar er zijn vast wel genoeg mensen die me dan kunnen helpen.

    Voor wie mij nog niet kent, ik ben Lex Risseeuw en bedrijf deze mooie hobby al sinds eind jaren zestig, wel met een gat van zo’n zestien jaar, maar ben sinds 1995 weer actief. Ik ben van huis uit HTS-er vliegtuigbouw en werk al ruim 36 jaar in de luchtvaart.

    De kit zelf is uit de jaren zeventig en is ontworpen door Dave Platt. De constructie is behoorlijk zwaar dus ik ben van plan, mede gezien het feit dat de aandrijving elektrisch wordt, dus geen getril en oliebagger, de zaak waar mogelijk lichter te maken.

    De uitvoering waar ik voor heb gekozen is de YR-PAX waarmee Alex Papana tijdens de Olympische Spelen in 1936 in Berlijn furore heeft gemaakt.

    BU-0011.jpg

    Hieronder de aankondiging van de Cleveland Air Races waar hij ook heeft meegedaan.
    BU-0010.jpg

    Het zal geen superschaal kist worden maar ik ben wel van plan om een aantal in het oog springende details, zoals ribstitching, panellines, dummy engine en een cockpit interieur aan te brengen.

    De romp is hartstikke recht maar de stringers hebben hier en daar wel een slingertje dus die ga ik eruit halen en opnieuw inlijmen.

    Hieronder vast wat plaatjes hoe zij zou moeten worden.

    BU-0001.jpg

    BU-0004.jpg

    BU-0008.jpg


    Ik ben nu nog bezig om de tekening te doorgronden maar zodra ik echt met de bouw gestart ben zal ik dit posten.

    Lex
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gaaf.

    Het zal geen superschaal kist worden maar ik ben wel van plan om een aantal in het oog springende details, zoals ribstitching, panellines, dummy engine en een cockpit interieur aante brengen.

    dit klinkt in mijn oren toch al best schaal....
     
  3. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Leuk leuk leuk,

    Lex heel veel bouwplezier met deze bewerkelijke kit.
    Ik blijf uw verslag volgen
    Kan ik zien hoe het had gemoeten ....

    Nog maals heel veel plezier met deze kit en het gaat zeker een mooie kist worden.
    P.s welkom op t forum.

    Groetjes pascal
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hallo Lex,

    Leuk je ontmoet te hebben en welkom op dit forum.
    Veel succes en plezier met de bouw van deze mooie kist!
    De YR-PAX is een mooie keuze.
    Ik blijf dit bouwverslag volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Welkom Lex!
    Ik ga je verslag volgen, mooie kist en opvallend kleurenschema!

    Groeten, Ralf
     
  6. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk om de eerste reacties te lezen.

    @femmo, Ja, beetje schaal wordt het wel.

    @Pascal, Het is inderdaad een bewerkelijke kist maar jij hebt een prima fundament gelegd.

    @ Ramses, Vond het ook leuk je te ontmoeten en je prachtige modellen te zien.

    @ Ralf, Inderdaad een opvallend kleurenschema en de checkerboards zijn wel een uitdaging, maar voorlopig ben oik hier nog niet aan toe.

    Vanmiddag de eerste klusjes gedaan. Allereerst de slingerende stringers verwijderd en vervangen door nieuwe. De benodigde aanpassingen waren maar klein maar het ziet er nu goed uit.


    BU-0009.JPG

    Vervolgens de motorsteunen eraf gezaagd (scheelt ook weer gewicht).
    BU-0004.JPG

    BU-0010.JPG

    Om de neus vorm te geven zijn een aantal massieve balsa blokken beschikbaar. Ik vind dit wel een heel zware constructie dus er zal flink uitgehold moeten worden.

    BU-0011.JPG



    Ook de eerste support van de achterste cabane ingelijmd.

    BU-0007.JPG

    Lex
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses vindt dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.303
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk ga ik volgen.

    Succes met de bouw.

    Ton
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Weer een echte houtbouwer erbij. :)

    Maak er wat moois van.


    jan.
     
  9. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag begonnen met de voorste cabane. Altijd een precies werkje aangezien dit bepalend is hoe de bovenvleugel erop komt. Ik liep hier tegen een probleempje op omdat aan een kant het plankje waar de steunen op gelijmd moeten worden een beetje getordeerd was. Met een hoop gepas en gemeet is volgens mij de zaak er toch netjes recht in gekomen. Ik ben tenminste tevreden.
    BU-0012.JPG

    BU-0012.JPG BU-0015.JPG
    Ik denk trouwens dat ik de ruimte die voor de tank is gereserveerd ga gebruiken als compartiment voor de motor batterij. Ik heb nog geen motorkeuze bepaald maar denk in ieder geval aan een vier of vijf cellen accu en die past daar prima in.

    BU-0016.JPG

    Groeten,
    Lex
     
  10. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels ook begonnen met de staartvlakken. De opbouw is conform de methodiek die Tony Clark ook gebruikt een centrale plaat van 3 mm balsa en daarop de ribben gelijmd. Ik heb wel een aantal gaten gemaakt om de zaak wat lichter te krijgen. Het hout in de kit is namelijk wel erg hard en zwaar

    BU-0017.JPG

    BU-0019.JPG

    Ik denk dat ik ook in de romp een aantal van dergelijke gaten ga aanbrengen. Vooraf en achteraf ook even wegen wat dit me aan gewichtswinst oplevert. Ik gebruik hiervoor de gatenzaag zoals hieronder.

    BU-0020.JPG

    Ik heb ook nog een digitale vraag. Het blijkt dat de foto's die ik upload voor diegenen die niet ingelogd zijn op dit forum als miniatuur weergegeven worden. Wat doe ik verkeerd? Want als ik op andere fora kijk krijg ik de foto's wel in groot formaat te zien ook als ik niet ben ingelogd.

    Groeten,
    Lex
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ziet er goed uit Lex!
    V.w.b. de foto`s, zie PB

    Bouwze!
    Groeten, Ramses
    .
     
  12. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels is het kielvlak en richtingroer klaar en alvast in vorm geschuurd. Om de verspanning van de staart straks te kunnen bevestigen heb ik een messingbuisje ingelijmd waar straks een M2 boutje doorheen komt. Voor de scharnieren heb ik Robart penscharnieren gebruikt.

    BU-0023.JPG

    BU-0022.JPG

    Het idee wat ik had om de verlichtingsgaten aan te brengen gaat niet lukken. Als ik de gatenzaag erop zet gaat de zaak teveel slingeren. Ik denk dat ik nu maar een heleboel kleine gaatjes ga maken en de verlichtingsgaten in de triplex schotten gewoon uitzaag.

    Groeten,
    Lex
     
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.227
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Lex

    Leuk om te zien dat je met zo'n mooi project bezig bent.
    Suc6 met de bouw, ik blijf je volgen.

    Grt John
     
  14. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Ook de kleine gaatjes maken in de romp zijkanten maken werd geen succes. Het zou me ook niet echt veel gewichtswinst opleveren dus ik heb uiteindelijk besloten de zijkanten maar te laten zoals ze zijn. Wel in de twee triplex schotten voorin de romp verlichtingsgaten gemaakt.

    Ondertussen ook het cockpitvloertje en de rugleuning bekleed met ouderwetse tissue en spanlak. Nu kon ik er nl nog goed bij. Dit geeft een goede basis voor de verf straks.

    BU-0026.JPG
    BU0027.JPG

    Ook bij Aerocockpit, http://www.aerocockpit.com/en/ de instrumentjes besteld. De schaal van de kist is 1:4,4 en heb besloten voor de 1:4 instrumentjes ipv 1:5. Eerst wel even een schetsje gemaakt om te kijken of het gaat passen.
    Alles zou er in moeten gaan. Dit is wat ik heb besteld.

    1329863154_4117.jpg

    Inmiddels ook begonnen met het indekken van de voorzijde van de romp. Ik gebruik hiervoor niet het hout wat in de kit zit. Dit lijkt nl wel hardhout maar heb wat lichtere plankje uitgezocht.

    BU-0024.JPG

    BU-0025.JPG

    Groeten,
    Lex
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wordt gaaf lex. Die instrumenten kleden m straks ook mooi aan!
     
    Lex Risseeuw vindt dit leuk.
  16. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels weer wat verder. De indekking van de romp voorzijde zit er nu op. Ook de onderkant van de neus ingelijmd (na eerst flink uitgehold te hebben, leverde me toch weer 50 g gewichtswinst op). Verder de 1/8 x 1/8 stringers van voor naa achter geplaatst (fantastisch die Amerikaanse maten die net niet overeen komen met onze millimeters).

    Volgende klusje wordt de zaak te schuren (niet mijn favoriete bezigheid) en dan kijken hoe een en ander er uit komt te zien.

    BU-0031.JPG

    Passing van de schotten is niet bijster goed, getuige de kier die je hier nog kunt zien. Maar goed een klein fillertje met balsa is er straks weer goed voor. Dit is beter dan de zaak aan te drukken want dan krijg je een holling in de indekking.

    BU-0033.JPG

    Hier kun je trouwens ook mijn dichtgestopte mislukte verlichtingsgaten zien.

    Van het weekend zal er niet veel gebouwd worden, het dreigt mooi weer te worden en zondag hebben we een fly-in bij ons op het veld (Hoofddorpse Luchtvaartclub). Ik ben in ieder geval van plan mijn Spacewalker II mee te nemen (knutseltje van afgelopen winter).

    2015-04-06 Spacewalker _0003.jpg
    Let niet op de kromme wheel pant, staat inmiddels goed. Ben trouwens nog wel van plan om vogel-klauwen op de pants te zetten.

    2015-04-06 Spacewalker _0013.jpg

    2015-04-06 Spacewalker _0015.jpg
    Motor is nep hoor.

    Groeten,
    Lex
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie Spacewalker Lex, dat is je 2e toch al?
    Mooie dummy ook, wat voor motor heb je erin?
    (nog wel je turnbuckles locken hoor, maar jouw kennende is dat vast al gebeurd ;))
    Hoop hem zondag bij de HLC te zien, we krijgen mooi weer!

    Groeten, Ralf
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    de zaak te schuren (niet mijn favoriete bezigheid)

    Kalm aan, van grof naar fijn, langzaam maar zeker zie je dan de mooie vormen ontstaan.

    (Net een mooie vrouw die zich verleidelijk en traag uitkleedt. Maar dan anders. ;) )


    jan.
     
  19. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Ja Ralf, dat is inderdaad mijn tweede, maar nu met elektrische aandrijving.
    De motor is een Turnigy Rotomax 1.60 wat staat voor een 1.6 glow.
    Bij proefdraaien mat ik een opgenomen vermogen van 3000 Watt, wat overeenkomt met ruim 4 pk, ruimschoots voldoende voor een kist van krap 7 kg.;)

    Ik heb de turnbuckles geborgd met een druppeltje CA? Ze zijn trouwens niet functioneel maar wel duur genoeg dat je ze niet wilt verliezen.

    Leuk om je zondag weer es te zien. Je neemt toch wel je schitterende SE5-A mee he.

    Groeten,
    Lex
     
  20. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Jan, Als je het zo omschrijft ga ik er toch naar uitkijken. :):)
     

Deel Deze Pagina