pica mustang p51

hallo,

even ter verduidelijking, ik bouw graag en veel, en ben momenteel in de ban van warbirds. na eindelijk verhuist en geinstalleerd te zijn ben ik terug verder gegaan met mijn ziroli p40. ik hoop eind deze week de vleugels ruwbouw klaar te hebben...
nu heb ik samen met een vriend een epoxi romp gekocht van een 2m60 mustang(met gfk onderdelen erbij) nu dit is voor binnen een paar jaar denk ik...

nu kan ik ook aan een pica mustang geraken 2meter dacht ik, die ruwbouw klaar is en met retracts en kleindelen erbij( cockpit ontbreekt) feitelijk glassen spuiten en materiaal inbouwen, deze zou mss ook wel moeten lukken om af te hebben tegen de zomer... moest ik hem kopen... nu zit er momenteel een 26cc bij, maar volgens mij is dit te licht... welke motor adviseren jullie?(er zit een retract systeem bij tot 8kg ofzo dacht ik)

bedoeling is om deze mss niet 100% schaal te maken in het begin en snel vliegklaar maken...

niemand die deze kit kent of er ervaring mee heeft...

ga normaalgezien morgenvroeg gaan kijken naar de mustang, cocpitkap ontbreekt , interieur en decals zijn wel aanwezig en het zouden retracts van AMT zijn.
hij is nog niet voorzien van glasmat, maar mijn eerste idee was van eventueel met flitemetal ofzo te gaan werken, zou glasmatten dan nog nodig zijn?

hier enkele fotokes
s6300348%5B1%5D%5B1%5D_0.jpg

Laatst bewerkt:
Is dit niet nog een ontwerp van Dave Platt, toen die nog voor Pica werkte?

Wat Platt ontwerpt is goed.

Flite Metal zou ik (denk ik) alleen doen als je er echt een 100% scale masterpiece van wilt maken (want dat is nogal wat werk . . . :o )

Afhanklijk van de prijs: kopen en gaan met die :banana: ! :p

jan.

hier enkele foto's...

P1020956.JPG

P1020957.JPG

P1020958.JPG

P1020959.JPG

P1020960.JPG

P1020962.JPG

P1020963.JPG

P1020965.JPG

P1020966.JPG

P1020968.JPG

P1020969.JPG

P1020971.JPG

het is dus de 79inch versie. meer info(gewichten enzo) volgt nog

enige wat er nog aan ontbreekt is de cockpit en de spinner.
dus moest iemand nog een goed adres weet voor zulke cockpit??
en de spinner zou een diameter van 110mm moeten hebben.

de motor die erbij zit is een flt( ken ik persoonlijk niet) benzine motor 26cc...
ik weet nog niet of ik die zou erop zetten of gaan voor een DLE30 of iets anders qua motor. deze heeft de carb aan de zijkant ook...

hallo,

ik ben begonnen met de vleugel af te werken,plamuren, aansturingen, wieldeuren,...

nu weet ik nog niet direct hoe ik de wieldeuren moet gaan doen... zijn er mensen die hier tips voor hebben of goede foto's... ik weet dat er hier ergens ronddwarrelen, maar ik kan ze niet direct vinden...

groeten Chris

gewichten alles opgeteld inclusief rc kom ik op 5,6kg

dit gewicht is zonder motor en zonde glasmat +afwerking.

ik denk dat de bijhorende 26cc wat te licht zal zijn... ook met de carb aan de zijkant en de uitlaat aan de zijkant zou er niet veel meer overschieten van de motorkap...
CG kan ik nog niet bepalen de motor weegt een kleine 1200gram...

nu ben ik op zoek naar een geschikte motor, sommigen zeiden dat eventueel een zenoah 38 een goede motor zou zijn (met uitlaat achteraan)
maar deze weegt een dikke 800gram meer...
zdz40 zou eventueel ook wel kunnen denk ik....

wat is jullie mening hierover?
groeten Chris

ps de vleugel is geplamuurd, de grote wieldeuren gestoomd en geplooid in vorm...

groeten Chris

hier heb ik een voorlopige opstelling gemaakt van de rc in de vleugel...

de flaps werken via 1centrale MGservo van 15kg.

de retracts werken via een robart ventiel die aangestuurd wordt door een kleine mg servo digitaal( zou volgens de handleiding genoeg moeten zijn) deze monteer ik buiten op de vleugel. op deze plaats zit er niets in de weg in de romp.

ik ben ook aan het denken om de luchtfles ook op de vleugel te monteren, zo hoef ik enkel de servo's aansluiten en geen geklungel met luchtleidingen...
als ik het goed uitmeet kan deze fles perfect vooraan op de vleugel komen. op die plaats zouden in de romp de accu's kunnen zitten, maar die kunnen er nog mooi onder.
P1030004.JPG

P1030005.JPG

Ik zie dat je een ftl moter hebt ,kijk eens of de lagers wel mee draaien in het carter heb er zelf eentje gehad en een club genoot ,waar deze zo zwaar in hun huis geperst zaten ,bij beide motoren was dit 0.1 mm onder de maat dat de krukas as tappen draaiden terwijl de binnenring van het lager stil stond, je voelde dit ook aan de moter als je hem zonder bougie rond draait ,draait hij zwaar ,
de moter van mij is na dat ik het merkte uitgekleed de vuilnisbak ingegaan.
hij loopt wel hoor ,maar na enige tijd heb je zoveel speling op je krukas tappen dat hij gaat staan schudden ,
Dus wees gewaarschuwt

Vervelende van dit model(net zoals de spitfire van Pica) is dat er vrij veel gewicht in de staart zit. Alles wat je daar kan besparen is grote winst.
Ik heb ze meestal met Zenoah 62 CC zien vliegen en dan vlogen ze fantastisch. Jammer dat je de originele Pica-spinner niet hebt, fraai lichtmetaal(maar misschien E-bay?)

ja de spinner en cockpitkap ontbreken, op het plan staat wel te verkrijgen bij pica,... maarja... ebay heb ik idd nog niet gekeken en zwaar in de staart denk ik ook.

die 26cc weegt 1200 gram een dle 50 zou ook goed gaan maar is te groot voor onder de kap(zeker met uitlaat.)
een zdz 40 komt op 4mm na perfect binnen de kap in de lengte...

een mvvs 40sp zou denk ik nog wat beter passen...

ik heb geen ervaring met pica, maar er moet nog een staartwieltje in die dus ook gewicht achteraan brengt....

nog geen cockpitkap gevonden, dit wordt een mal maken denk ik
ook nog geen gepaste piloot en laat staan een goede spinner
spinner heb ik nu een kleinere besteld, en ik zal eens zien of ik de motorkap kan verlengen dan, is te doen dus...

als motor ben ik aan het kijken naar een MVVS 40SP deze is vrij compact en kan als een gewone methanolmotor bevestigd worden.

inklapbaar staartwiel zit er ook al in...

nu is hij bijna schuurklaar. maar nu zit ik wat te denken over de verdere werking.

Glassen met G4 zal een feit zijn na het schuren...

maar dan..??
hoe en met wat gaan jullie dan te werk om te gaan plamuren? en geven jullie dan ook nog een grondlaag voor de uiteindelijke kleur??

wij zitten met een afdeling carrosserie op school en die kunnen zonder probleem een 2K grondlaag spuiten voor mij...(eindlaag wellicht ook) alleen moet ik hem zo afleveren dat het oppervlak perfect glad is...

wie o wie:p

Hoi Chris
goed bezig met de diverse projecten

terinfo:
bij :Engel Modellbau und Technik hebben ze een GFK mustang met een spanwijdte van 2,04 mtr en ze verkopen ook vervang onderdelen
oa: Kabinenhaubenrahmen (GFK) en Klarsichtkabinenhaube
Ersatzteile - P-51 Mustang (2m)
ook hebben ze een GFK spinner voor die mustang

Mischien heb je er iets aan
De prijs valt wel mee :o

bij de Twin Beech heb ik geglassed met epoxy (voor glassen heb ik eerst porienvuller aangebracht zodat er niet te veel epoxy in het hout trekt.)
daarna spuitplamuur (spuitbus)
Voor het glassen heb ik het hout geplamuurd met balsa plamuur.

Laatst bewerkt:
Als eeste moet je proberen het oppervlak zo perfect mogelijk te hebben voordat je gaat glassen.
Uiteindelijk doel is om na glassen geen plamuur meer te gebruiken.

Ik gebuik normaliter spuitplamuur als laatste ondergrond welke weer geschuurd wordt voordat er gespoten gaat worden.

Je moet ook proberen zo min mogelijk verf te gebruiken, is toch weer allemaal gewicht, ze moet dus ook niet te dik gaan spuiten op je school.
En als ze zo`n carrosserie spuit gebruiken is het denk ik al snel teveel van het goede.

hmm die van engel ziet er idd redelijk goed uit qua onderdelen!! bedankt he!!
jou oude mustang vordert ook heb ik al gehoord, ik zal eens wat foto's moeten gaan nemen:p

idd van dikke verf was ik ook bang, maar dus als ik het goed lees als mijn geschuurde onderdelen nagenoeg perfect zijn, en als ik dan ga glassen(G4) dat er achter dit niet veel meer zal geplamuurd ofzo moeten worden( eventueel spuitplamuur??(welke raad je aan?)

ook voor blinkende alu spuitverf ben ik wat op zoek. groeten en bedankt! ik mail engel eens:p

ook voor blinkende alu spuitverf ben ik wat op zoek. groeten en bedankt! ik mail engel eens:p

Oeps.

Over een paardagen kan ik je iets meer vertellen.
Ben in onderhandeling(geweest) met een keten die het uit de handel neemt.
Voor een zacht prijsje kon ik wat bemachtigen.
Heb toen alles opgevraagt maar of dat gaat lukken?????
Vrijdag zou ik meer horen o jee dan zouden er een paar busjes komen of meer.

sssssttttt Han.

hehe moest je meer dan nodig kunnen bemachtigen... wil ik wel wat van je overnemen...
ik weet nog niet echt welk kleurenschema het zal worden, het zal ook geen 100%schaal zijn, maar deze moet gewoon een beetje schaal zijn, en goed vlieggen( raggen, lowpasses,... meer een goedogende funmustang:p:p)
reden hiervoor: er staat een p40ziroli in de wachtlijst(rudder,en vleugel ruwbouw af) en ik heb nog een gfk mustang romp met klinknageltjes en alles erop liggen van 2m60...

maar qua schema... tja zo een echt opgeblonken mustang heeft toch ook wel iets:)

oke ik ga eens op zoek naar die bussen(zal er wel paar nodig hebben zeker)

engel heeft enkel de spinner op voorraad maar die is ook te klein, cockpit verkopen ze niet apart enkel voor de grote versie(raar want die staat toch op de site)

engel heeft toch nog wat gevonden, hopelijk volgende week binnen.

cockpit is 1cm breder, 1,5cm hoger maar wel 7cm langer... met wat aanpassingswerk moet dit wel lukken denk ik

Back