Piccoboard plus/pro en zender.

• Topicstarter Topicstarter P@trick
  • Startdatum Startdatum
P

P@trick

Guest
Hoi,

Is het mogenlijk om een andere zender aan de piccoboard te hangen bijvoorbeeld de FF9.

Zelf had ik al een beetje zitten lezen en volgens mij is de FF9 niet mogenlijk om dat de FF9 dual conversion is. Maar dan is mijn vraag is dit dan niet optie van het cristal zou je in een FF9 geen single conversion cristal kunnen doen.

De zender is niet dual conversion, de ontvanger is dat.
Ik ken het pico board niet, maar ik zou zeggen ja.

De zender zend het signaal uit op de draaggolf, in dit geval 35Mhz. Op deze draaggolf zit het signaal. De ontvanger haalt dat er weer af met een 10kHz raster.
Bij een dual conversion ontvanger (en kristal) wordt dat signaal ik geloof rond de 400kHz eraf gehaald en dat weer omgevormd naar 10kHz (dual dus :-))
Wat wel in de zender aangepast moet/kan worden is PPM/PCM. Ik verwacht dat het picoboard PPM ontvangt en de FF9 moet dan ook op PPM ingesteld worden.

Maar er zijn toch wel single en dual cristallen. dus als de ontvanger dual is zity in de zender ook een dual cristal of zie ik dit nu helemaal fout.

Zoals mdegans al schreef is alleen de ontvanger dual conversion. Hij omschrijft de werking van de ontvanger op zich juist maar een beetje onduidelijk wat verwarring kan veroorzaken.
Om het voor de ontvanger mogelijk te maken ALLEEN jouw zender uit de lucht te pikken worden er diverse truucjes uitgehaald. Als eerste wordt de frequentie van de binnenkomende zenders (ALLE zenders komen de ontvanger binnen) omlaag gebracht naar 10,7MHz. Daarna wordt dezelfde truuc nog een keer uitgehaald om die frequentie naar 455kHz terug te brengen. Dan kan de ontvanger pas goed met het signaal overweg en alleen jouw zender eruit halen.
Omdat de truuc 2 keer wordt gedaan heet het dual conversion (dubbele omzetting).
Inderdaad hiervoor is een speciaal ontvanger kristal nodig en werken gewone kristallen absoluut niet. Dat speciale kristal zit dus alleen in de ontvanger. Voor de zender maakt het geen worst uit wat voor ontvanger er gebruikt wordt.
Een hele uitgebreide uitleg is hier te vinden ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=811&postdays=0&postorder=asc&start=5 )

Hmm ok ik snap wat er word bedoeld.
Ik had namenlijk op internet een verhaal gelezen van iemand die deze zender op een piccoboard wou gebruiken maar er gebeurde niets. dus ik dacht dat het mischine kwam door een kristal maar dat is dus niet zo.

Gisteren mijzelf dus een ff9 aangeschaft en idd het werkt gewoon op het piccoboard (yay). Maar nu als ik over 50% gas kom dan stopt de gyro met werken :S iemand enig idee wat dit is.

standaard bij een nieuw heliprogramma in de ff9 staat de revomix aan, als je het mixerboard hebt met de heading lock module moet je deze uitzetten.

pico board moet zonder heli programma gevlogen worden.. Gewoon een 4 kanaals zender zonder frutsels dus.

Waarom zien mensen dat picco bozard als geheel incl ontvanger? Zijn 2 delen, picoboard zelf en een losse ontvanger.
Je kunt rustig de ontvanger loshalen en er een DS PCM ontvanger oid aan hangen.

jah dat klopt.
en de gyro zit weer in de speedcontroller verwerkt. maar zodra de hoofd motor boven de 40% komt doet de hackmoter niets meer jah handmatig maar niet meer via de gyro ga je terug met je gas dan werkt het weer uitstekend. ik heb alles in de zender uit gezet maar dat hielp niets.

Back