Piccolo Spare-Parts en crashes

• Topicstarter Topicstarter Servowire
  • Startdatum Startdatum
S

Servowire

Guest
Toch wel wennen dat FP vliegen, hoveren wil nu goed en kan al 8'tjes vliegen e.d. maar! Bij een crash tegen een stoelpoot knapte dat dunne plastic staafje van de rotorkop af. Dit heb ik gelijmd maar brak gisteren spontaan af.... Iemand een tip hoe dat sterk te repareren?

Ik zag dat er van die mooie alu rotorkoppen zijn, zijn die ook in nederland verkrijgbaar?

Je kunt alle onderdelen los kopen, Quartel heeft veel van de piccolo op voorraad. Ik heb de plastic kop vervangen door de allu kop en ook het centraalstukje vrvangen voo allu. Hierdoor vliegt hij een stuk beter !

De hoofdas is ook kwetsbaar, daar kun je ook een stalen voor kopen.

Nu is de pic sterker en vliegt beter.

IKA. Alu rotorkop (fixed-p) Piccolo
45 Euro

Die zal het wel zijn dan :)

Mijn vliegtijd op NiCd 350Mah (8 cellen) is 5 minuten.

Op 2 Cellen 1200 Lipo (Kokam) is de vliegtijd 1 Min, daarna komt hij niet uit ground effect. Is dat normaal?

Ik vermoed dat het hier over dat antierotatiestaafje gaat van de swashplate?
Als enkel het dunste gedeelte is afgebroken kan je in het dikkere gedeelte een gaatje van 1 mm. boren en er een stukje veerstaal in kleven

He Dirk,

Gave tip van je, over het repareren van de anti-rotatielink.
Heb het zojuist gedaan en het zit weer oke.
Echt vliegen heb ik nog niet gedaan, maar wel veel hooveren in de kamer.
Heb veel harde crashes gehad zonder schade. Maar die link is al een keer of 4 gebroken.
Als ik dat ding nog een paar keer kan maken, heb ik al bijna een brushles motor "verdiend".
Als ik nóg een keer of 10 goed crash, heb ik ook de controller eruit :lol:
Groet Cas

Hoi Allen,

@ Rhelie,

Klopt het dat bij die alu Kop deze niet meer van de lagertjes op het centraalstukje af schiet bij een crash.? (dacht ik ergens gelezen te hebben, maar weet het niet zeker)

Ik heb net vorige week een aantal upgrades binnen gekregen uit Duitsland. Alu Centraalstukje, verbeterde CNC antirotatie link, Stalen hoofdas met alu vrijloop en nieuw tandwiel, alu flybar linkjes, een carbonnen tailboom en een supergaaf flexibel onderstel met alu skidjes.

Ik vond echter de alu kop daar vrij prijzig, €99, en aangezien mijn vliegkunsten nog niet zo goed zijn, (veel oefenen met hooveren en de daar bij horende crashes) ben ik bang dat, indien de alu kop inderdaad niet meer van de lagers loskomt bij een crash, ik veel meer bladen of andere dingen aan **** zal vliegen. LOL

Ik moet zeggen dat de heli wel een stukje stabieler is geworden na al deze aanpassingen, maar binnen in mijn huiskamer (vrije vliegruimte 2*4 mtr) komt alles iedere keer toch verdraaid snel dichtbij.

Buiten heb ik meer ruimte, maar vind ik het vrij lastig ivm met bijna altijd wel wat wind. Daarnaast durf ik buiten iets hoger te hooveren (+/- 1 mtr),
maar als de picco dan wat voorwaartse snelheid krijgt zit ik al snel weer een metertje of 3 hoog, wat bijna altijd een fiksere crash dan binnen tot gevolg heeft. Enige voordeel is dat gras iets beter dempt dan een tafelpoot of de keukenkastjes.

Grtz Rob C

Dat klopt, de alu kop zit vast en schiet er niet vanaf bij een crash, dat kan een nadeel zijn. Hij vliegt wel duidelijk een stuk beter. De gewichtjes op de flybar Kun je er ook beter meteen afhalen, hij stuurt daardoor vertraagd en dat is lastig. De vrijloop heb je niet nodig, let ook goed op dat hij niet trilt. Dan is er iets aan de hand en de pic wordt daar nerveus van en zoekt de muren op.

Hoi,
Die lagers zitten op de nieuwe kop geborgt met een ribbeltje op het plastic. In de oude versie lijmde ik ze nog vast om zo het zoekraken van deze zeer prijzige onderdelen te voorkomen.

Ook nog wat over het antirotatie stukje aan de swashplate. Deze kan je er bij een piccolo zelfs aflaten :) Ik heb op mijn 1e piccolo zonder dit stukje gevlogen en dat gaat zelfs goed..
Maar repareren is ook een makkie dus kan ook :)

groeten Vincent

humzz toch maar ff snel een mm boortje opzoeken want ik heb nu ook me 3e tuimelschijf verknalt :? wordt een duur grapje zo.. had net zo goed een alu kunnen kopen, en dat landingsgestel vind ik ook maar niks.
of misschien dat ik misschien de V2 haal (heb nu de Pic Fun), moet alleen me servo's dan los zien te krijgen.

@Narfer

Geloof het of niet, ik had een alu tuimelplaat. En na de zoveelste crash is er een armpje met kogeltje afgebroken.

Mijn idee is, dat dit komt omdat ik er ook twee nieuwe armpjes die de flybar bedienen opgezet had. Deze had ik echter niet bewerkt met een tangetje om ze nog soepeler te maken. Gevolg bij een crash waarbij de kop eraf vloog, bleven de linkjes van de tuimelplaat naar de armpjes zitten en brak mijn tuimelplaat ipv dat de boel losschoot.

Heb nu de standaart tuimelplaat van de fun er weer op zitten(zonder Bal in het midden), de armpjes van alle kanten samen geknepen. En nu vliegen ze weer los bij een crash. geen gevaar meer voor mijn tuimelschijf, pfoei.

Ik moet trouwens zeggen dat wanneer je zorgt dat alle linkjes op de kogeltje zeer soepel lopen, ik het verschil tussen de alu of gewone tuimelplaat nieteens zo zeer merk. Heli is nog steeds redelijk stabiel.

Als je overweegt om toch een ander onderstel te gaan kopen en ook nog een nieuwe tuimelplaat nodig hebt ook is het misschien geen gek plan iets meer uit te geven aan een kale V2 te kopen. (heb ik ook al aan zitten denken, vele reserve onderdelen van je Fun over en direct een DD tail, die ik nu op mijn Fun heb gezet. Veel vastere staart, makkelijker oefenen met hooveren)

Succes met je keuze en het leren vliegen.

Grt Rob C

Als er staafjes abreken is er 1 goede oplossing. Plat afveilen, gaatje boren op de grote van het staafje, dan een koolstof staafje erin lijmen met secondelijm. Dat breekt nooit weer ;) Is wel even een gedoe maar goedkoop en degelijk. Ook kan je gebroken ball links zo weer gebruiken. Ballink doorboren en met koolstofstaafje vastzetten.

@ vip-er:

zonder dat pennetje kwam me Fun recht omhoog hoefde bijna niks bij te sturen.
tot het moment dat ik beetje meer stuurde en de Pic dacht van doe het zelf maar.
dit resulteerde in een tail first crash *auw* :?
wat weer resulteerde in een:

grbroken staart rotor
gebroken staartboom
gebroken landings gestel
(en me tuimelschijf was al kapot)

dus toch maar een beter idee om een kale V2 te halen en alles over te zetten.

Ik snap niet hoe je dat alles kapot krijgt..
Ik heb nog noit een staartblad of hoofdrotor stuk gehad.. nu 1 keer het middenstuk voor de kop met de pic pro.
Een staartboom is wel eens gebroken en landingsgestel. Na het vervangen van de staarbuis voor een gewoon vlieger exemplaar nooit weer een probleem gehad.
Zelfs op een meter of 3 volgas vooruit tegen een muur :) heeft ie prima overleefd.. oppakken in elkaar klikken en verder gaan..

Dus hoe alles zo makkelijk stuk gaat weet ik niet. Hooguit nu buiten vliegen met de kou kan het plastic zwak maken..

Groeten Vincent

onervaren en proberen in een te kleine ruimte zegt al genoeg vip-er :wink:

en aangezien je met een Pro vliegt ben je al wat meer ervaren dan mij, by the way: hoe vliegt dat nou vergelegen met een FP?

maar de V2 is binnen en klaar voor ze eerste vlucht :) eerst nog ff de motor in lopen, en dan in een grote hal op me werk met kruis eronder rustig aan leren.

Ja Viper,

Jij schrijft:"Zelfs op een meter of 3 volgas vooruit tegen een muur heeft ie prima overleefd.. oppakken in elkaar klikken en verder gaan.. "
Een piccolo pro is toch een CP, dan is het na een crash toch puinruimen?
Of is die pro van jou gewoon een FP?
Groet Cas

Hoi,
Nee ik heb altijd met de FP's gevlogen en heb het over de crashbestendigheid van deze heli's. Totaal onervaren met heli's dus vandaar deze piccolo's en dat ook in een huiskamer, waardoor ik ook tegen de muren, planten en verwarming zat.

Ik heb me nu maar eens gewaagd aan de Pic Pro. deze is minder crash bestendig maar kan best wel wat hebben. Ook bij deze heli is het landinsgestel het 1e dat kapot gaat. Tot nu toe kan ik niet zo worden met deze pro. Ik merk dat de normale accu's (9 cellen) het niet kunnen doen. Een trainingslandinsgestel kan het al niet tillen. Ik heb nu 2 lipo cellen 850 polyquest er aan gebonden en deze zakken al niet meer in. Wel heb ik de kop kapot gehad en mn hoofd-as is krom. En als ik de prijzen zie van de onderdelen voor de Pic dan denk ik toch dat ik me ga wagen aan een T-rex..
Dus over de pro ben ik nog niet tevreden..

Groeten Vincent

Ja, maar is het dus wél een CP?

Dat trainingskruis is een echte ramp, daar moet je zo snel mogelijk vanaf.
Het is niet het gewicht, maar het feit dat de rotorbladen de wind tegen de pingpongballen duwt. Het zijn eigenlijk een soort remblokken.
Meteen eraf met die gein.
groet Cas

Hoi Cas,

Het is dus geen FP.. die Piccolo Pro is gewoon een los staand ander toestel. Die hadden we nog staan dus wilde ik hem wel eens proberen.
Daarnaast heb ik dus wel FP's gehad de enige FP'die ik nu nog heb is er een met Bell 222 romp, hiermee vloog ik voor het eerst met lipo.. (erg groot verschil)

Groeten Vincent

Back